Snubblig ponny, vad är orsaken tro?

L

Loranga

Vår B-ponny har blivit så snubblig att hon helt enkelt står på huvudet, går ner på knä och nästan ramlar. Detta händet i trav och galopp. Hon är inte särskkilt lång i tårna och är ingen framtung häst.
Några tips eller ideér på vad detta kan vara??

Sv: Snubblig ponny, vad är orsaken tro?

Nej, inte vet kollad. Detta har nyss uppkommit. Ryttaren är i lagom stl, inte för lång/tung.

Då kanske det är dags att ställa av hästen och låta veterinären komma och kolla?!!!

Vad är lagom storlek för er?

en vanlig orsak är knäproblem. Kör hellre in på en klinik, en veterinär ute i stallet kan ju inte se speciellt mycket.

hur rids hästen och hur är den musklad..

en häst som blivit musklad i bogen och inte rids upp på bakbenen blir tyngre i fram och snubblar lättare..

om inget är fel på hästen så träna mycket som stärker bakbensmuskulaturen och rid hästen i form hela tiden, låt den inte gå runt å hasa med nosen i backen i skritten och tungtrava på långa tyglar, aktivera den så den sätter under sig..

Lagom för oss?
Tja, ponnyn är 126 cm och flickan 132 cm och är nätt i kroppen ( vet faktiskt inte vad hon väger:o), så inget konstigt med dem kombinationen alltså..

Anledningen till att ponnyn inte har kollats av vet eller på klinink är att detta har alldeles nyss börjat hända, så vi har inte hunnit så långt än. Har kontaktat hovslagare för att få nya skor med tåriktning och ska se vad som händer då.

Men som Adreochrome skrev så kan det ju vad ngt sånt fel och då är ju tydligen knäproblem en sak att undersöka..

Tack för era svar!

tar mig friheten att putta upp min fråga lite;)

Låst i bogarna? Hade jag kolla upp upp först.

Okej nej den ryttaren låter ju bra :)

Jag tycker du ska åka iväg så snart du kan och kolla hästen.
Om du är säker på att inte ryttaren stör (väldigt mkt, tvivlar på det iom att h*n är så pass liten) eller att sadeln sitter felaktigt (=hästen kan inte röra sig). Är det sadeln är det ju ryggen och däromkring som måste kollas.

Men annars som någon skrev; framknäna brukar kunna vara ett problem. Speciellt om hästen inte bär sig i form mkt.

Har ni märkt något annat än bara snubbligheten?

Kotledsinflammation kan visa sig genom snubblighet.

Kanske kan vara värt att kolla upp hästen, låter ganska farligt att den snubblar så att den går ner på knä i trav och galopp, både ryttare och häst kan göra illa sig.

Hoppas det blir bra!

Det behöver inte vara något fel på hästen som de flesta skriver.

Jag har samma problem med mitt varmblod. Vi har gått omkull, han står på knä och går in i saker som att han inte såg att de var där.
Han är otroligt klumpig och det går i perioder.

Oftast i trav och galopp. Han tappar koncentrationen och då kommer snubblandet.
Ena sekunden är han hur skärpt som hellst och andra sekunden står vi på knäna. Han kan lika gärna ha snubblat på sen egen skugga som på någon sten.

Jag tycker ni ska avvakta med veterinär ifall eran häst bara blir okoncentrerad precis som min.

Och du är 110% säker på att det inte är något fel på din häst (eller din ridning)?

Självklart ska inte ts låta något barn rida på hästen förrän det är utrett. Går hästen omkull kan flickan skada sig ordentligt.

Hej !
Kolla så ponnyn inte fått Erlichia infektion. Min häst har haft det tre gånger och bland det första symtomet var att han plötsligt blev jättesnubblig. Min häst snubblar aldrig annars.

Mvh B

Det behöver inte vara något fel på hästen som de flesta skriver.

Jag har samma problem med mitt varmblod. Vi har gått omkull, han står på knä och går in i saker som att han inte såg att de var där.
Han är otroligt klumpig och det går i perioder.

Oftast i trav och galopp. Han tappar koncentrationen och då kommer snubblandet.
Ena sekunden är han hur skärpt som hellst och andra sekunden står vi på knäna. Han kan lika gärna ha snubblat på sen egen skugga som på någon sten.

Jag tycker ni ska avvakta med veterinär ifall eran häst bara blir okoncentrerad precis som min.

Visst finns det hästar som är lite mer snubbliga än andra, men där skulle jag faktiskt börja ifrågasätta om det är något naturligt eller pm den inte har ont nånstans. Det kan ju inte vara näturligt för en häst som är riden en längre tid att snubbla omkring och gå ner på knä för ingen orsak. En häst jag kände förr blev väldigt snubblig när han fått artros, och det är en vanlig orsak.

Hejsan!

Nej, vi rider inte på ponnyn nu eftersom den slog sig lite vid sista snubblingen.. Men i vilket fall hade vi inte gjort det för det är bara tur och inte ngt annat som gjort att de klarat sig så bra som de gjort ändå när hon snubblar omkull. Väldigt farligt!

Vi ska sätta andra skor på henne nu, med sula osv för att se om det hjälper, annars ska vi ta ett blodprov för att kolla "fästingsjukdomarna".

Sadeln är passande och har kontrollerats.

Jag tycker faktiskt inte att det kan vara ridningen som påverkat henne de ggr hon snubblat omkull för sista gången var vi verkligen på vår vakt och höll henne väldigt igång. Övergångar, igångsättningar osv. så hon gick liksom inte och slumrade till, blev låg/lång och sen stod på nästan. Konstigt detta och svårt..

Jag är mkt tacksam för era bussiga svar!

Visst finns det hästar som är lite mer snubbliga än andra, men där skulle jag faktiskt börja ifrågasätta om det är något naturligt eller pm den inte har ont nånstans. Det kan ju inte vara näturligt för en häst som är riden en längre tid att snubbla omkring och gå ner på knä för ingen orsak..

Vet att inget är fel på honom. Han är nyligen genomgången av vet. av annan orsak än snubblandet. Och kiropraktorn är ut regelbundet för behandling, inte de heller för snubblandet.

Han är klumpig och har alltid varit det.

Kan ju vara en nerv som spökar med. Hoppas att ni hittar felet.

Alltid som i sen han föddes?

Jag är väldigt nyfiken på Vad exakt veterinärerna kollade på som gör att du är så säker på att det inte är något fel på hästen?

Vet gjorde en grundlig genomgång av hela hästen för att kolla att allt var ok. Det enda han anmärkte på var det snea korset som nu är tillrättat.

Det kan vara svårt att förstå hur jag menar nä man bara läser det jag försöker förklara.
Han är en riktig dagdrömmare och otroligt bortskämmd från förra ägaren. Han fick göra det han ville.
När jag rider sätts det press på honom och när han är less eller hör något han tycker är intressant så försvinner koncentrationen och då kommer snubblandet.
Sitter man på så känner man att koncentrationen försvinner.
När vi rider på smala och stubbiga/stigar eller gör egna stigar är han hur skärpt som hellst och snubblar aldrig.

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 380
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 600
Senast: Ceta
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 550
Senast: Freazer
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 222

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Barmarksdrag/canicross
  • Retrievertråden
  • Hjälp

Hästrelaterat

Omröstningar