Snubblig, övningar

Sv: Snubblig, övningar

Totala & lilith:
Han är 22 (obs, han är inte min häst, rider han till 60% av tiden) och är en islänning. Men hans förr förra ägare var inte riktigt passande om man säger så.. Hans grimma bestod nästan bara av silvertejp och var helt rostig i knäppena eftersom det kostade för mkt att köpa en ny, dom hade typ bara ridit han i korallpaddock så nu är han ganska anti mot sådana. Eftersom dom nästan bara red där, så har han blivit "ställt" åt vänster och när man rider på en raksträcka så är han ställd åt vänster. Men han har alltid varit pigg och han är det fortfarande, men han har som sagt börjat snubbla dom senaste månaderna. Och vi har kollat så att han inte har ont (!). Och som sagt så är det bara i början av ridpasset innan han var värmt upp.

Fast har du kollat med duktig ET eller liknande behandlare?
Tror inte veterinärer t ex tittar efter den typen av problem normalt sett.
En häst med den historiken har troligen mycket låsningar och spänningar - försöker du jobba bort det med enbart ridning så gör man sig själv och hästen en björntjänst.
Det blir något av 3 varianter:
*det tar väldigt lång tid att komma till icke-slitande jobb jämfört med en häst i balans som är "loss" i kroppen redan
*man måste pressa hästen mycket för att få något resultat iom att kroppen säger ifrån
*man får aldrig något bra icke-slitande resultat eftersom man antingen inte har kunskapen och tålamodet för punkt ett, eller inte gillar punkt två/inte har skicklighet nog för det heller.
Så om jag var du så skulle jag luska ut vilken som är den bästa holistiska (som både ser till muskulatur + låsningar) alternativaren i närheten och ta ut denne om du inte redan gjort det. Sen ställa in sig på att få behandla regelbundet och att man tar saker och ting i hästkroppens takt.
Detta eftersom du redan kollat via vet. men ändå upplever problem sm troligen är fysiska.

Ser man det själv inte som något problem så, visst, men jag gissar på att man vill bli av med det om man startar en tråd i ämnet! :p
Och i det här fallet tror jag du kan få mycket bättre, snabbare och mer skonsamma resultat för hästen än att försöka åtgärda problemet i ridningen.

Jag håller med Totola.

Har du/ni gjort en hältkontroll med veterinär och han inte har hittat något, så är nästa steg ET, kiropraktor, massör etc.

Sedan är det nog bra att ta hjälp av någon tränare som är duktig på hästar med lite problem. För det kan vara svårt att komma tillrätta med de ridmässiga problemen hos den hästen själv utan hjälp, om man inte är mycket rutinerad. Mycket gamla spänningar etc. Men kroppsbehandling kan ge underverk på en sådan häst!

Okej, jag ska be ägaren läsa tråden så får hon säga vad hon tycker :) men nej, jag ser det inte som ett problem eftersom det BARA är i början av ritten. Sen är han jättefin att rida, UTAN problem.

Liknande trådar

Träning Ja, jag tror att jag har ett ganska udda problem. Min häst har en typ av sadeltvång men ändå inte? Han blev diagnostiserad med KS för...
2
Svar
22
· Visningar
2 133
Senast: tuaphua
·
Hundträning Är det någon som har förslag på övningar eller tricks att träna på inomhus? Jag är nyligen ryggopererad och ska ta det lugnt nu några...
Svar
15
· Visningar
1 131
Senast: Nepenthe
·
R
Skola & Jobb Nu skulle jag vilja ha jobb tips! Det är nog ganska så många år kvar förmig men det gör ju inget att börja tänka nu iallafall! Plus att...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
6 149
Senast: Gunnar
·
Gnägg Hjälp! Jag och min tränare planerar att ta med hästen till Tyskland för en veckas träning och har börjat nysta i vad vi behöver göra för...
Svar
16
· Visningar
1 059
Senast: Piaff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama