Snubblig häst

Problematisk

Trådstartare
Vad är era tankar om en häst som blir snubblig i slutet av skoperioden? Förutom att, givetvis, sko med kortare mellanrum, kan man göra något mer för att underlätta för hästen och minska snubbelrisken?
Kortare tå, överrullningsskor, annat?
Ska självklart bolla idéer med hovis, men vill gärna ha lite egna tankar om vad man kan göra :)

Kolla upp halskotpelaren.

Jag är absolut ingen expert på det, men skulle inte problem med halskotpelaren visa sig lite mer regelbundet en just i slutet av skoperioden? Vad jag förstår är det vanligt att hästarna blir vingliga, får hältor till och från, svårt att backa, svårt att böja sig i halsen osv om det är halskotpelaren. Hästen har inga av dessa problem utan är just bara snubblig när det börjar bli dags för skoning. Vi använder oss även av en erkänt väldigt kunnig equiterapeut som inte upplevt några problem med hals och nacke.

Så i nuläget känns det väldigt långsökt att det skulle vara något sånt, men tack för din input! :)

Kortare skoningsperioder och överrullningsskor kan göra susen. Även en kortare tå och att rent allmänt se över vinklarna på hoven så att de är optimala kan göra skillnad. Sedan bör man vara uppmärksam så att det inte är så att hästen går med en dubbelsidig hälta. En dubbelsidig hälta kan vara svår att upptäcka på annat sätt i hemmiljö mer än just att hästen snubblar. Dubbelsidiga kotledsinflammationer ger vanligen just snubblingar och då särskilt i nedförsbackar och i slutet av skoningsperioden.

Enligt äldre hovslagarböcker ska hästen stå med markparallell stråle. Dvs strålen är anatomiskt vågrät o ska inte vara vinklad mot marken. Om bärranden verkas i en vinkel som gör strålen bakåtlutande är alltså hoven bakåtlutande(!) och då får hästar både rörelseproblem, ridbarhetsproblem o ortopediska skador. Det första som märks är att hästen tålandar o blir snubblig. Eftersom oftast tån växer mer än trakten så märks det ibland mer i slutet av skopperioden.

Min häst slutade snubbla när jag bytte hovslagare. Nu blir han skodd med en annan teknik samt NB-skor. Tidigare har han haft classic rollers som har funkat hjälpligt, vanliga skor funkar inte alls oavsett intervall. Tekniken heter något speciellt som jag aldrig minns såklart. Hovis kommer på onsdag, jag kanske kommer ihåg att fråga då :D

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 423
Senast: mamman
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 196
Senast: Ridinglady
·
Hundhälsa Obs långt inlägg. I slutet av maj sprang jag och min dvärgschnauzer Hasta ihop på en agilitytävling, vi flög iväg bägge två så jag vet...
Svar
4
· Visningar
886
Senast: igbest
·
Hästvård Förstår att ingen kan svara mig på vad som är rätt eller fel, men söker lite stöd... Min häst är tre år. Jag köpte honom i slutet av...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 050
Senast: Nevermind
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar