Hej! Jag tänkte kolla vad det finns för erfarenheter här av snubbliga hästar. Jag har ett sexårigt fullblodssto som snubblar väldigt mycket. Hon snubblar även på den planaste marken och det sker flera gånger varje dag, uppsuttet som avsuttet. Det har ännu inte hänt att hon snubblat omkull med mig på ryggen, utan endast en gång när jag ledde henne på en lite ojämn gräsyta. Hon snubblar liksom inte så kraftigt, utan mer ”släpar till” med framhovarna. Allra mest i skritt, lite mindre i trav och minst i galopp. Hon motioneras i princip dagligen (alltid åtminstone en total vilodag) varav ungefär hälften sker uppsuttet (hoppning, dressyr, uteritt) och resten markjobb (longering, promenad, klättring). Vi har varit ute på en del pay and jumps och just i hoppningen märks det inte av alls. Hon är pigg och villig i allmänhet i ridningen, om än lite oriden och omusklad. Jag köpte henne för ungefär fem månader sen, osedd men givetvis veterinärbesiktigad. Jag kan tyvärr inte svara på huruvida det har blivit värre eller om jag bara börjat uppmärksamma det mer och mer i takt med att jag lärt känna henne och börjat rida mer (tog god tid på mig att lära känna henne innan jag satte igång mer ordentligt med ridningen). Exteriörmässigt är hon något inåttåad om det kan ha någon betydelse.
Jag undrar nu om det finns någon här som skulle vilja dela med sig av liknande erfarenheter, som kanske har fått bukt med liknande problem? Jag har tid för hältutredning och tandkoll på klinik om en vecka och även om jag sjävklart hoppas att det inte visar sig vara något allvarligt, så hoppas jag ju att vi kan hitta orsaken och förhoppningsvis rätta till det. Sen jag bokade tiden har jag bara skrittat henne men då hon är ohalt (åtminstone i en icke-veterinärs ögon) har jag inte ställt av henne helt. Jag är väldigt ledsen över detta för både min och hennes skull då hon passar mig som handen i handsken och går nu konstant och oroar mig inför besöket. Ni som känner igen er i mina bekymmer, kan ni inte dela med er? Solskenshistorier likaväl som mindre lyckliga är välkomna. Vissa saker kanske jag kan utesluta med er hjälp och andra kanske jag kan förbereda mig mentalt på att det kan vara. Tusen tack på förhand.
Jag undrar nu om det finns någon här som skulle vilja dela med sig av liknande erfarenheter, som kanske har fått bukt med liknande problem? Jag har tid för hältutredning och tandkoll på klinik om en vecka och även om jag sjävklart hoppas att det inte visar sig vara något allvarligt, så hoppas jag ju att vi kan hitta orsaken och förhoppningsvis rätta till det. Sen jag bokade tiden har jag bara skrittat henne men då hon är ohalt (åtminstone i en icke-veterinärs ögon) har jag inte ställt av henne helt. Jag är väldigt ledsen över detta för både min och hennes skull då hon passar mig som handen i handsken och går nu konstant och oroar mig inför besöket. Ni som känner igen er i mina bekymmer, kan ni inte dela med er? Solskenshistorier likaväl som mindre lyckliga är välkomna. Vissa saker kanske jag kan utesluta med er hjälp och andra kanske jag kan förbereda mig mentalt på att det kan vara. Tusen tack på förhand.