A

Audur

Vad kan man misstänka vara orsaken då hästen snubblar ett tiotal gånger på en timmes ridtur? Har inte gjort det innan och snubblingen är inte knutet till ett särskilt ben. Någon som har löst ett sådant problem?

Sv: Snubblar

Har hästen gjort det länge? Långa tår?

Min pojke gjorde det förut, det var erlichias. Fast hade såklart massa andra symtom också.

det kan ju bero på hovarna (långa eller felverkta/skodda). min vänninas häst va ganska "snubblig" men det berode på ett "problem" i ett framknä.(gammal skada som gjorde sig påmind) unghästar kan ju oxå vara lite "snubbliga" innan dom hittat en bra "balans"

Islänningen jag rider har spatt på båda bak och snubblar ofta i början av ridturen.Blir bättre när han är uppvärmd. Snubbllar han under hela turen eller?
Annars är väl långa hovar vanligast men det har du ju redan fått som förslag

Till andra:

Kom inte med ursäkten "islänningar har ofta spatt", för vår vet har kollat detta och skillnaden är den att isisar ofta inte har några andra sjukdomar så då är detspatten som uppmärksammas...

Sedan tror jag väl att islandshästar kan ha LITE högre spattnivå, men jag tror inte att den är så himla mycket högre

Blodprov är tagna och utan anmärkning. Han snubblade allvarligast när han var nyskodd faktiskt.
Snubblar spatthästar på bakben?

Hade tänk lägga in en liknande tråd faktiskt!! *trådkapar lite*
Min halvblod snubblar oxå , bara i skritt och trav. Han är tåriktad så han borde ju inte snubbla. Han har dock alldrig varit så fin som han är nu, en muskelpaket och rikrigt, riktigt fin att rida...förutom snubblingarna då...vad kan det bero på???:confused:

Då blir det ju svårare. :angel: Mina idéer är slut så egentligen blr ju det här rätt onödigt inlägg.

Den erfarenhet jag har av snubblande hästar är bara i samband med erlichias eller långa tår.

Men jag hoppas du hittar något lösning och jag återkommer om jag kommer på något smart. ;)

Har hört att de kan börja snubbla om de har kotledsinflamationer men vet inte om det är sant. Hade jag varit som du skulle jag kollat upp hästen.

Min häst snubblade mycket på plan mark när han hade hovleds och kotledsinflammation, senare visade det sig dock att hältorna kom av att han led av erlichias.

Jag har en pålle som lätt snubblar.

Till en början märkte jag att det började någon veckan innan hovis skulle komma. Då flyttade jag sko-tiden en vecka så att han blev skodd med kortare intervall..

Men efter ett tag märkte jag att han kan lika gärna snubbla efter skoning.. Kollade upp pållen, och han har inget fel enligt plåtar och vet. Vi bytte då hovslagare och problemen försvann än en gång en tid, men kom tillbaka sen.

Jag har utgått från att vissa hästar är snubbliga helt enkelt.. De tänker inte så mycket på det här med att sätta ner hoven rätt, utan kan gå och filosofera och snubbla på en liten sten eller så.. Detta argument tycker jag stämmer in på min pålle då han är lite av en filosof, och när jag dessutom själv en dag upptäckte att jag har lätt för att snubbla till (och det är inget fel på mig :) )så känns det rimlig..

Jag har utgått från att vissa hästar är snubbliga helt enkelt.. De tänker inte så mycket på det här med att sätta ner hoven rätt, utan kan gå och filosofera och snubbla på en liten sten eller så.. Detta argument tycker jag stämmer in på min pålle då han är lite av en filosof, och när jag dessutom själv en dag upptäckte att jag har lätt för att snubbla till (och det är inget fel på mig :) )så känns det rimlig..

Jag har det problemet med mitt fullblod ibland. Hon har BARA gått på rena plana underlag förut när hon var galoppör och stod på Täby så hon glömmer emellanåt att lyfta på tossingarna nu när hon är vanlig ridhäst :p

Vi hade en häst med dubbelsidig kotledsinflammation på jobbet - han snubblade mycet!

Liknande trådar

Hästvård Jag behöver er hjälp buke-vänner! Jag står inför ett etiskt dilemma med min häst som skadar sig gång på gång. Han är 5 år och jag har...
Svar
17
· Visningar
1 807
Senast: Willys
·
Hästvård Min islandshäst har haft återkommande skador ända sedan jag köpte honom för 2 år sedan. Innan jag köpte honom har han bara gått på bete...
Svar
14
· Visningar
636
Hästvård Magsår? Någon som haft en häst vars enda symptom varit att den varit riktigt sur när man rörde vid magen? Vi har haft veterinär ute som...
Svar
4
· Visningar
340
Senast: Malva1978
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 262

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka