Snubblande häst

Sv: Snubblande häst

Skulle tro att din häst har problem med låsningen i carpalleden (det som i dagligt tal kallas framknä men inte är något knä...)
Du kan kontrollera detta ganska lätt om du ställer upp hästen och drar den mot dig så att den belastar frambenet. "Slå" sedan lätt på baksidan av "knät". Om benet viker sig då så har hästen en dålig låsning.
Detta kan bero på flera olika saker, ex för höga trakter eller problem i gaffelbanden.
Det är också en ganska vanlig förslitningsskada på äldre hästar.

Det är också vanligt att en häst med dåliga carpalleder har överbyggd muskulatur, framtill på benet (M.Extensor carpi radialis) och tricepsmusklerna.

min donna snubblar ibland för at thon e lite nonchalant pa platt underlag hon e smart hon vet i skritt att hon inte behöver lyfta mycket pa benen men i ksogen da e det höga benlyft som gäller lol

Kan bero på mycket som redan nämnt i tråden, men kan ju säga att min erfarenhet av snubbliga hästar har varit att de haft en låsning som gjort att de inte haft nog med rörelsefrihet vig bogarna och bogbladen.

Tycker du ska kolla upp det, ta ut en E.T som kan gå igenom hela hästen. Kliniker brukar oftast inte kunna hitta låsningar och muskelinflammationer... Inga hästar jag träffat som varit snubbliga har snubblat pga "lathet", utan de har haft fysiska åkommor.

Detta kan tyda på pålagringar i SI-lederna (korsryggslederna).
Skara djursjukhus är ett av dom få ställena som kan ultraljuda
det området. Hoppas att det "bara" är en vanlig låg hälta på
kotlederna fram eller något annat som din veterinär kan fixa.
Hoppas att det löser sig!

Varför snubblar min fjording? När jag är ute och rider faller hon ner på "knä" Kan hända när som helst. I skritt "går det an" men är inte så roligt i trav el. galopp. Det man undrar är om det är en skada eller det går att träna bort. Hon är verkad kort i tån.

Det är obehagligt när hästen snubblar hela tiden. Ridturen blir inget större nöje när man hela tiden måste vara beredd på att hästen kan gå ner på knä. Jag har en halvblodsvalack som snubblar hela tiden, så jag rider honom inte längre. Han går som sällskapshäst numera.
Jag åkte till vet. och kollade upp honom och då visade sig att han hade fått en skada på halskotpelaren. Det kom fram på röntgen.
Det räcker att hästen rullar sig så kan denna skada uppstå om det vill sig riktigt illa. (enligt veterinären)
Om hon inte blir bättre med sitt snubblande, så tycker jag att du ska kolla med en veterinär. För av egen erfarenhet så kan det sluta riktigt illa.

Lycka till.

kl

en felverkade häst kan snubbla rätt mycket.
likaså en halt häst, en häst med rygg/bog/ben besvär.
etcetc..

men en sak som är viktigt vid all typer av felsökning är att man testar en sak i taget.
så först är det kanske bäst att gå till klinik och röntga den.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Har en snabb fråga jag inte lyckats googla fram svaret på! Min häst är betäckt pga livslång skada. Inget hon har någon smärta av...
Svar
12
· Visningar
1 015
Senast: Freazer
·
Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 229
Senast: skiesabove
·
Ridning Hej! Jag har haft ett PRE sto i snart 3,5år. Hon var bara inriden strax innan hon kom till min och min mammas ägo. Hon var då inriden på...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
5 450
Senast: Hedwig
·
Hästvård Köpte en häst för ett halvår sedan. Besiktigad ua vid försäljningen, ingen röntgen gjordes. Efter ett par månader uppmärksammades...
Svar
17
· Visningar
1 532

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka