Snubblande häst

B

bcatha

Varför snubblar min fjording? När jag är ute och rider faller hon ner på "knä" Kan hända när som helst. I skritt "går det an" men är inte så roligt i trav el. galopp. Det man undrar är om det är en skada eller det går att träna bort. Hon är verkad kort i tån.

Sv: Snubblande häst

Sådär kan min isis göra oxå på slät mark men går jag i kuperad terräng gör han det inte. Min verkar slappna av för mycket då han inte behöver anstränga sig.

har du sett HUR hon sätter ner hovarna? Om inte, be någon kika

våran vbl travare har haft stora problem med nånting som kallas "kota över", när han går på slät mark så blir han nonchalant å går och dagdrömmer och glömmer därmed att räta ut hoven innan han sätter ner den och ställer alltså ner tån i marken först vilket gör att han snubblar omkring :rofl:

han har gjort så i alla gångarter och kan fortfarande göra det men absolut inte lika mycket som förut då han som din gick ner på knä ibland.

han har helt enkelt fått träna upp sina muskler och gått mycket i naturen och när han går på plan mark aktiveras han så han håller igång ordentligt

Har inte så stor erfarenhet av sådant, men jag var med om det en gång och då visade det sig sedan att hästen var halt på alla 4...

Nu är väl inte det den troligaste orsaken kanske.

Kanske är det bara en "olat" eller vad man ska säga. ;)

Men min höst blev helt plötsligt så förut och det visade sig vara erlichias.:(

fjordingen i stallet som del är 27 bast snubblar ofta, i gans fall är det oftast att det är tecken på på lite för långa hovar broddar som tar i eller bara kraftyen och stelheten

Sköthästen jag rider brukar ochså snubbla, men inte alltid falla ner på knä. mennde är bara i skritt.
men jag vet inte varför. uttråkade ?????

MIn gör det bara när det är dags att sko nytt och nu när inte fyrbroddat behövs. Det gäller att inte ha dom på bogarna.

Personligen så tror jag inte på att hästen är lat eller liknande.. Antingen går den med för mycke belastning på fram, att den blir för tung i fram eller så är den nog halt.. :crazy:

Snubbling och knäproblem hör oftast i hop. Om jag var du skulle jag åka in och kolla hästen på klinik. Tror INTE din häst är lat eller okoncentrerad...

Min fjording gjorde så under en period när han var nästan 4 år. Jag hade då inte gjort så mycket mer än rida i skog och mark, och en dag ramlade han på knä i galopp. Jag kollade igenom honom och allt var okej, ingenting varmt eller svullet, inga pinnar eller stenar som fastnat inbäddade i benen eller nåt. Men i en period efter det så snubblade han hela tiden och gick ner på ett knä, oavsett yta och gångart. Det ledde till att jag inte vågade rida honom (något kunde ju vara fel?) så jag ledde honom bara i skogen några gånger i veckan, och han snubblade ibland ändå. Men så efter en tid så slutade han med det och har sedan dess aldrig gått ner på knä igen. Men snubblig har han alltid varit, och det var hans mamma också - kanske ett släktdrag? :D Men som sagt, han gick aldrig ner på knä igen efter det.

Däremot när jag sålde honom som 10-åring visade han en liiiiten, liiiiten markering på båda frambenen vid besiktningen. Veterinär sa däremot att det är något som man kan förvänta sig av ett kallblod som ridits och körts sedan han var 3 och tävlats sedan han var 4. Men jag undrar jag... Får jag i framtiden råd att köpa tillbaka honom så skulle jag vilja göra en grundlig undersökning.

Min fjording var snubblig i galoppen på grusvägar när hon var ung.
Vi gick omkull några gånger på grusväg. En gång riktigt ordentligt så hon fick ett stort hål bränt i sidan när hon gled på gruset (man såg pälstussar på gruset där hon hade glidit :crazy: ), hon har ett ärr efter det än idag. Trots att jag alltid galopperade lugnt och samlat. Efter det galopperade jag inte på grusväg på ett tag.
Jag tror det var för att hon var ung då (Fast har mina misstankar om att hovslagaren lät henne vara för lång i tån med), nu snubblar hon inte längre.

MercedesBenz skrev:
Sådär kan min isis göra oxå på slät mark men går jag i kuperad terräng gör han det inte. Min verkar slappna av för mycket då han inte behöver anstränga sig.

Precis så här tänkte jag med om mitt förra kallblodiga travarsto men det berodde på att hon var jättestum i bogarna. Så efter en massa massage i bogar, hals, nacke och resten av kroppen + stretching så gick hon lika obehindrat på slät mark som i skogen.. Och ett extra pluss var att jag samtidigt fick en goare häst..:banana: :love:

Jag har oxå haft en extremt snubblig häst. Vi har tom haft en riktigt otäck vurpa på en plan grusväg utan stenar och hålor... Nu har hon stått i två år, men ska sättas igång igen efter hälta och dräktighet. Vi har bytt till barfotaverkning och så har hon fått IR-behandling då hon hade ont i princip ALLA muskler... Har tydligen haft ont i meridianen under magen som styr både bog och bakdel under alla de sex åren jag haft henne (eftersom hon huggit efter sadeln, vilket jag trodde berodde på att hon haft illasittande sadlar hos förra ägaren, samt varit sne i bakkroppen och biljarderat). Hon har varit kort verkad i tån m mer el. mindre höga trakter. Hoppas, hoppas det var musklerna som spökade där!! Fast jag tror oxå hon kan vara lite ouppmärksam för hon går nästan och sover i bland så man får väcka henne...:smirk:

Jag har ridit en häst som heter Champion, han hade typ lite ömtåliga ben. Så då en regnig dag sa min ridlärare att vi skulle rida ut, dumt tycker jag. Det var alldeles kladdigt på marken så han halkade några ggr, men inte så allvarligt. Men sen skulle vi klätttra på ett halt berg, SJUKT! Då halkade Champion och "satte sig på knä"... Jag höll på att ramla av och mina ben höll på att bli klämda under honom.

Vi ses. :)

Min kallblodstravare var fruktansvärt snubblig när jag köpte henne för fem år sedan (hon var då 9 år gammal och hade aldrig gått på travet utan alltid varit ridhäst). Hon kunde i princip gå omkull på slät mark och till och med i skritt.
Efterhand som hon musklade sig och blev starkare slutade hon snubbla, och nu är hon sedan länge mycket säker på foten i all terräng.

Immer

Två saker kan framkalla detta, antingen är går hästen och sover samt mycket på framdelen/bogen. Då är snubblingsrisken mycket hög, så se till att väcka upp både hästen och sig själv.

Sen är det den fysiska delen, tyvärr brukar många hästar med inflammationer i leder såsom kota eller hovled bli väldigt snubbliga. Kanske även något att titta på.

min vbl travare var mycket snubblig och är fortfanade men betydligt bättre och ja tror att det har att göra med att han bara va tre år och inte redigt hade koll på sina ben för ibland så snubblar han inte alls men sen när han blir trött snubblar han desto mer.

Mkt bra sagt, hela sanningen ;) :bow:

Boj skrev:
Två saker kan framkalla detta, antingen är går hästen och sover samt mycket på framdelen/bogen. Då är snubblingsrisken mycket hög, så se till att väcka upp både hästen och sig själv.

Sen är det den fysiska delen, tyvärr brukar många hästar med inflammationer i leder såsom kota eller hovled bli väldigt snubbliga. Kanske även något att titta på.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Har en snabb fråga jag inte lyckats googla fram svaret på! Min häst är betäckt pga livslång skada. Inget hon har någon smärta av...
Svar
12
· Visningar
1 015
Senast: Freazer
·
Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 229
Senast: skiesabove
·
Ridning Hej! Jag har haft ett PRE sto i snart 3,5år. Hon var bara inriden strax innan hon kom till min och min mammas ägo. Hon var då inriden på...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
5 450
Senast: Hedwig
·
Hästvård Köpte en häst för ett halvår sedan. Besiktigad ua vid försäljningen, ingen röntgen gjordes. Efter ett par månader uppmärksammades...
Svar
17
· Visningar
1 532

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka