Snösulorna kvar?

Limelight

Trådstartare
Köpte en häst för ca 3v sedan och hon hade då snösulorna på när hon kom.
Hovslagaren kommer inte hit förrens om 4v, är det någon fara att låta dem sitta kvar tills då eller ska jag försöka få ut hovslagaren tidigare??.

Tänkte mest på att det är lerigt nu och ingen snö :D.

Sv: Snösulorna kvar?

Tror inte att det spelar ngn roll,finns ju många hästar som går med sulor året runt.

Jaha, visste faktiskt inte att det finns hästar som går med det året runt :o.
Jag brukar aldrig ha sådana på mina ens på vintern, så har ingen som helst erfarenhet av det.
Tack för svaret :)

Menade inte att hästar går med snösulor året runt utan tänkte mera på hela sulor men principen pminner ju om varandra:)

Jag för min del, brukar försöka ta ut hovslagaren tidigare om det har blivit lera, men det kan bero på att jag har en känslig häst som lätt får röta när det blir lerigt och hon har sulor :(

Men det beror väl på vilken kvalite din häst har på fötterna :) Och hur lerigt ni har i hagar ;)

Risken med snösulor och barmark är att det lätt kommer in grus under snösulan så det ligger och trycker mot hoven.

Tror inte du behöver oroa dig, håll ett öga på hovarna bara så de inte blir rötiga, luktar illa eller nått. Kratsa ur hovarna ordentligt varje dag så är det nog ingen fara alls!:)

jag har det kvar men vi ska ta bort dom snart, han har bara på 3 hovar för att han tappade en sko, men vi satte inte dit någon ny sula

Tror jag väljer att låta dem sitta kvar tills om 4v, eftersom majoriteten av er tror inte det ska vara någon fara :).

Självklart kratsar jag varje dag, men ska hålla väldigt mycket mera koll nu tills hovslagaren kommer!.

Ja, lera har jag, men är nog ganska beskonad mot vad många andra är då jag har lera typ endast vid öppningen och har ganska stora hagar så de är knappt där. :)

Tack för många svar :bow:

Personligen tycker jag inte det är någon höjdare att snösulorna sitter kvar, jag hade snösulor som sitter som en kant runt skon, alltså inte hela sulor.
Risken är i mina ögon stor att smågrus ligger och skaver under denna kant. Kan orsaka hovböld,,
Jag skodde för tre veckor sen, då låg snön djup ute i hagarna och det fanns inte en tanke på att plocka av sulorna, nästa gång hovis kommer är i början av maj.
SÅ jag tog helt enkelt en kniv modell hovkniv och skar loss snösulan. Den ligger alltså kvar under skon men inne i hoven syns den knappt.

/B

Om man skär sådär som du gjort för egen hand. Får man bort allting runt i hoven då?. Är det svårt att skära?.
Jag har också den modellen som går runt som en kant.
Tack för tipset om skärningen, det ska nog jag också göra !!!.

Om man skär sådär som du gjort för egen hand. Får man bort allting runt i hoven då?. Är det svårt att skära?.
Jag har också den modellen som går runt som en kant.
Tack för tipset om skärningen, det ska nog jag också göra !!!.

Jag skall inte skryta om att det var lätt, för det var det inte!
Men jag fick bort allt inne i hoven, inget kvar som det kan fastna grus under iallafall. Se till att du får tag i en bra hovkniv, jag försökte med vanliga knivar, nagelsax :o och diverse tänger innan jag fick tag i en hovkniv.

/B

Det tråkiga är ju då att man förstört de dyra sulorna och inte kan återanvända dem. :p

Jag skulle själv inte oroa mig så mycket. Jag brukar slå på snösulor på min häst i december och ta av dem runt mars, för säkerhets skull eftersom snön här nere oftast kommer i form av kramsnö. Med lite otur så kan det dock bli en hel vinter utan nån snön alls och då har hästen haft snösulor "i onödan". Har *peppar, peppar* aldrig haft några problem trots det.

Det tråkiga är ju då att man förstört de dyra sulorna och inte kan återanvända dem. :p

Jag skulle själv inte oroa mig så mycket. Jag brukar slå på snösulor på min häst i december och ta av dem runt mars, för säkerhets skull eftersom snön här nere oftast kommer i form av kramsnö. Med lite otur så kan det dock bli en hel vinter utan nån snön alls och då har hästen haft snösulor "i onödan". Har *peppar, peppar* aldrig haft några problem trots det.

Har ingen aning, men är de så dyra att man ska behöva tänka på det ??.

Okej, men mina komme råka av i maj inte mars, därför jag är lite nojig..

Jag skall inte skryta om att det var lätt, för det var det inte!
Men jag fick bort allt inne i hoven, inget kvar som det kan fastna grus under iallafall. Se till att du får tag i en bra hovkniv, jag försökte med vanliga knivar, nagelsax :o och diverse tänger innan jag fick tag i en hovkniv.

/B

Kan tänka mig att det inte är lätt, trodde inte det gick eftersom gummit är ganska stenhårt att skära i :D.
Jag har ingen hovkniv så ska se om det går att få tag i snarast för att testa =).

Jag hade låtit dem sitta och försökt hålla rent runt kanterna så gott det går. Har haft snösula nästintill snöfri (och varm) vinter utan problem:).

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästvård Jättedåliga bilder för han ville inte stå still. En bekant har lite plötsligt fått hand om en häst som inte har så fina hovar...
2 3
Svar
40
· Visningar
5 165
Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 239
Senast: skiesabove
·
Hästvård Hej, om ni har sett mitt tidigare inlägg så har min häst Kissing spine. Vi har sedan februari behandlat ryggen två gånger och rehabat...
2
Svar
20
· Visningar
1 984
Senast: QueenLilith
·
Hästvård Hej! För tre veckor sedan tappade min häst en sko under en ridtur, hon har ganska kass hovkvalite.. hovslagaren kom dagen efter och...
Svar
6
· Visningar
753
Senast: Ajda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka