Snösulorna åkte av - kratsat för mkt?

Hagens_Zorba

Trådstartare
Satte på skor samt snösulor(sånna där med "luft" så man kan peta in under) på min pålle för 12 dagar sen.
Det är ganska lerigt i hagarna än så länge,
och jag nojjar som fan för det där med hovböld.
Hur mkt nojjig bör man vara?
Har kratsat och borstat ur dem noga varje dag,
också dragit kratsen mellan hoven och skon, där det satt lite smuts.
Nu har sulorna på framhovarna åkt "ut" från tån, antagligen för att jag dragit kratsen däremellan kan jag tänka mig.
Det har liksom blivit som ett veck och åkt bak/upp mot strålen.
Behöver man inte oroa sig för smuts där?
Är det bara smuts under "luftfållan" som kan vara "farlig"?

Sv: Snösulorna åkte av - kratsat för mkt?

så nojig behöver du inte vara..Jag har aldrig under mina 25 år som jag hållt på med hästar varit med om hovböld i sammband med snösulor och jag bor norröver i landet och här går de flesta hästar med snösulor från okt till april och även vi har en hel del lera periodvis.
Jag sköter hovarna precis likadant året runt. = kratsar dagligen och kollar att allt sitter som det ska.
dock låter det som om din häst behöver skos om om sulorna sitter så dåligt.

Jag är också rädd för att det ska komma in en massa lera mellan sulan och skon. Men jag tycker inte riktigt att jag kommer åt att kratsa mellan. Jag tror att det är mkt ovanligt att det händer något.

Jag kratsar bara hoven som vanligt jag, inte hålls man på o petar under sulan och skon? :confused:

Har aldrig haft en hovböld eller andra hovproblem heller för den delen...

Jag har haft sulor på dem jag tränat mest vintertid i många herrans år och har aldrig haft problem med ngr hovbölder. Därimot på en häst som gått utan skor =tunna sulor:crazy::D;)

Jag tror nog inte det är någon fara med snösulorna, mina hästar har alltid snösulor under vintern och ingen har fått någon hovböld än så länge :bow:
Min hovslagare kommer nästa vecka och jag velar fram och tillbaka om hon ska slå på snösulor nu eller vänta till nästa gång, här nere i söder brukar ju snön dröja och leran ligga länge :mad:
Jag tror dock inte du ska kratsa hovarna mer än vanligt, jag kollar en gång om dagen ibland två beroende på när jag rider.

om du vill ha snösulorna kvar kan jag rekomender att inte kratsa så mkt, och hålla på under o greja. tydligen väldigt lätt att sula alt. både sko+sula åker av.

Det är inte leran som ger hovbölder, det är om en liten sten fastnat någonstans. Lerinpackning är bra för hovar.

Liknande trådar

Hästvård Min åring har en ganska problematisk strålröta i alla fyra hovar och eftersom jag inte är bekant med strålröta under mina 20år som...
2
Svar
29
· Visningar
8 995
Senast: skuggi
·
Hästvård Vår häst har en envis liten hälta lokaliserad till höger framhov som visar sig som en "nickning" framförallt vid longering i höger varv...
2
Svar
24
· Visningar
7 463
Senast: mackan
·
Hästvård Varning för sjukt långt inlägg!! Håller på och ältar.. Har varit på återbesök hos vet idag och hästen är fortfarande halt. Jag...
Svar
19
· Visningar
5 349
Hästvård Jag vet inte hur jag ska göra så jag skriver här och hoppas på lite bra svar. Jag har en jätte skicklig hovis som jobbat som klinik...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
10 418
Senast: kryddan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka