Snösulor ^^

M

minnie_

HEJ,
i tider som dessa så är det ju viktigt med snösulor så hästarna slipper styltor. Hovslagarn kommer på måndag och jag har inte bestämt mig om jag ska ha heltäckande eller de vanliga snösulorna.
Ni kan väl tipsa mig om vad ni tycker är bäst.
Jag bor för övrigt på västkusten men just nu är det ovanligt mycket snö ;)

Snabba svar är extra välkomna !:bump:

Sv: Snösulor ^^

Vi har icke heltäckand, bara på kanterna så att säga. Funkar hur bra som helst! Risken med heltäckande är ju just det att det blir alldeles för tätt... Med icke heltäckande slipper du det, men de funkar precis lika bra som andra!

Jag har använt dom vanliga sulorna 5 vintrar nu och dom har fungerat utmärkt i all snötyp. Bor själv utanför GBG.

Vi har de mjukare, turkosfärgade icke-täckande sulorna och de är hur bra som helst. Det är nästan bara vår pålle som inte har några styltor när man tar in hästarna på kvällen...

jag har dom heltäckande bulsulorna å dom funkar kanon!!!:)

Jag har såna riktiga snösulor med luftkanal... tycker dem funkar absolut bäst och sen sägs det att det är det bästa alternativet för hovarna (sulor är väl aldrig helt bra för hoven då man aldrig får helt rent, och det blir dåligt med luft och så) då man har möjlighet att hålla en anings rent då inte hela hovytan täcks...

Snösulor måste va världens bästa uppfinning!! :bow:

hejsan ! :)
använd inte sådana där gröna heltäckande sulor, det är inte bra för hästens hovar, det ruttnar i hover och dessutom lucktar det äckligt som bara den när dom tas av :crazy:
när jag tog hem en häst för två år sedan så hade han heltäckande sulor på bakhovarna och inga alls fram, sen när det var dax att sko om så, (:( ) jag har inte varit med om värre! det luktade VIDRIGT och när man gemförde så var framhovarna mkt mkt bättre än bak. så ett tips, använd sådana med luftkanaler som INTE är heltäckande. Lycka till.

/en som använder sulor som inte förstör hoven :smirk:

jag skulle absolut valt de halvtäckande. Man har möjlighet att göra rent hoven och sedan så (kan) ruttnar de och sånt inne i hoven om man använder de heltäckande.

Har använt mig av båda sulorna men rent "ekonomiskt" håller hela sulor i regel flera skoningar(beroende på sulsort). Annars tycker jag att det är ungefär samma lika vad gäller att hålla styltor borta

När jag använt hela sulor så har det funkat sådär... det har blivit snöstyltor ändå i vissa väder med dessa (i alla fall om de är lite mjuka). Nu har jag de som kallas just snösulor och de funkar utmärkt!

Liknande trådar

Utrustning Hej! Bor i Skåne och de har varit ovanligt mycket snö. Har inte kunnat rida för de blivit stora styltor i skorna har rafsat ut varje dag...
2
Svar
21
· Visningar
1 282
Senast: Fazeem
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 777
Senast: Anonymisten
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 175
Senast: Ridinglady
·
  • Låst
Övr. Hund Hej! Jag vänder mig till er kunniga hundmänniskor här inne, i hopp om att få lite goda tips och råd :) Vi har kommit fram till att vi...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
6 883
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar