Snösula som lossnar

Forest Autumn

Trådstartare
Min häst skoddes om i onsdags och då med samma snösula som innan. Idag har den lossnat från den ena framskon. Den har lossnat bakifrån skon och fram till första sömmen. Jag kommer att ringa till hovslagaren i morgon men jag är inte säker på hur snabbt han kan komma för han har ganska långt att köra. Är det någon som har något bra förslag på om jag kan lösa det på annat sätt. Det går kanske att skära av biten som sitter lös? Det blir i så fall ca 5 cm jag skär loss. Vad händer om jag låter den sitta kvar, kommer den att lossna ännu mer? Om jag väljer att ta av den en bit undrar jag vad som händer om det nu skulle vara så att det någonsin blir snö?

Sv: Snösula som lossnar

Jag hade nog försiktigt klippt bort den lösa biten. Här nere i söder visar dom ju inget snöväder de närmsta dagarna iallafall, ring och prata med din hovslagare imorgon om du är orolig, men det kan ju inte skada att klippa bort det lösa :)

Du har nog rätt. Det värsta som kan hända är ju att jag får köpa ny sula och det överlever jag. Jag antar att resten av den också kan lossna om den nu har börjat att krypa ut.

Sätt på heltäckande sulor istället de sitter bättre och funkar även superbra. vi använder alltid den sorten sitter som klister:bump:

Jag är rädd att det blir så instängt speciellt med all lera som det är nu. Jag har haft snösulor i tre år och inte råkat ut för detta tidigare.

Det blir det inte. Vi har haft så i många år. Från november till mars ungefär. Funkar super även vår hovis har ändrat åsikt och tycker att de funkar mycket bra. De som har en kanal runt brukar det ju komma en massa skit in i kanalen, vilket jag tycker är störande, då mister de ju lite av sin funktion.

Min häst skoddes om i onsdags och då med samma snösula som innan. Idag har den lossnat från den ena framskon. Den har lossnat bakifrån skon och fram till första sömmen. Jag kommer att ringa till hovslagaren i morgon men jag är inte säker på hur snabbt han kan komma för han har ganska långt att köra. Är det någon som har något bra förslag på om jag kan lösa det på annat sätt. Det går kanske att skära av biten som sitter lös? Det blir i så fall ca 5 cm jag skär loss. Vad händer om jag låter den sitta kvar, kommer den att lossna ännu mer? Om jag väljer att ta av den en bit undrar jag vad som händer om det nu skulle vara så att det någonsin blir snö?

Hästar med bra hovmekanism sliter snösulor enormt mkt och det är ett bevis för fysiologisk korrekrt skoning. Jag brukar aldrig rekomendera att man återanvänder snösulor på detta hästar utan helt enkelt tar en ny när den skos om. Visst,,, det blir lite dyrare för hästägaren men det leder till mindre problem strax efter omskoning och i slutändan ett billigare alternativ.

Mina hästägare brukar bli glada när dom själva kan se hur mkt snösulan slitits under sex veckor och hur bra hovmekanism deras hästar har.

Hästar med bra hovmekanism sliter snösulor enormt mkt och det är ett bevis för fysiologisk korrekrt skoning. Jag brukar aldrig rekomendera att man återanvänder snösulor på detta hästar utan helt enkelt tar en ny när den skos om. Visst,,, det blir lite dyrare för hästägaren men det leder till mindre problem strax efter omskoning och i slutändan ett billigare alternativ.

Mina hästägare brukar bli glada när dom själva kan se hur mkt snösulan slitits under sex veckor och hur bra hovmekanism deras hästar har.

Jag förstår det nästan som att du menar att snösulan är utsliten? Vad ska jag göra nu - ta hit hovslagaren och be honom sätta i en ny sula? Jag klarar säkert den kostnaden för en ny, den är ju inte så stor i hela sammanhanget. Det viktiga för mig är att det går att rida på hästen.

Om du vill får du gärna förklara varför det måste till en bra hovmekanism för att slita ut sulan. Kan inte lista ut det själv men vill gärna lära mig. Detta med hovar är fortfarande ett mysterium för mig. Jag hoppas att det inte kommer att förbli så i all evighet.

Om du vill får du gärna förklara varför det måste till en bra hovmekanism för att slita ut sulan.

Jag skrev att det tyder på en bra hovmekanism om en snösula slits ut på en skoningsperiod.

Fast,,,, det kan även tyda på en från början slarvigt anpassad tillpassad snösula. (vilket jag inte först ville skriva.):crazy:

Ja jag förstår det och kan som sagt inte bedöma det själv. Men jag tror att det är helt OK och att den är väl anpassad.

Jag skrev att det tyder på en bra hovmekanism om en snösula slits ut på en skoningsperiod.

Fast,,,, det kan även tyda på en från början slarvigt anpassad tillpassad snösula. (vilket jag inte först ville skriva.):crazy:

Tror nog att din senare teori är betydligt vanligare...det i kombination med att vissa envisas med att använda sig av förrförra vinterns begagnade snösulor...

Jag är glad att ni har hittat hit men ni får gärna svara på mina frågor i stället. Min häst fick nya snösulor förra gången hon skoddes alltså tidigare i höstas. Vad ska jag göra nu?

Jag har samma snösulor som jag haft två eller tre vintrar tidigare och det har funkat utmärkt, varför ska jag köpa nya på typ 100kr/par när det inte är något fel på de gamla?
Menar ni att de vanligen är utslitna så fort som efter en skoperiod? :eek:

Jag har säkert haft 3-4 olika hovisar som satt dit dessa sulor, så jag tror inte att de allihop har skott så illa att hästen inte haft någon hovmekanism och därför inte slitit ut dem?

TS: jag tycker också att du bara kan klippa bort det som är löst, kanske funkar bra ändå med bara en halv :idea:

Jag har pratat med hovslagaren nu och han tyckte också att jag skulle skära bort biten. Men han var nog inne på att han ska komma senare i veckan. Vad händer om det nu blir snö och en del av den är borta?

Inte för att det blir ngn snö:angel:
Men den funkar ju hälften så bra- alltid ngt.:bow:

Det är klart att det blir snö. I alla fall i mars någon gång efter nästa gång jag har skott om henne och tagit av henne snösulorna.
En annan tanke som jag har är att det kanske blir konstigt för henne att gå eftersom det måste bli aningen omjämt. Men det är kanske så lite så att det inte gör ngt? Det tycker hovis i alla fall.

Jag har gett upp tanken på snö o har inga hovgrips på den plattfotade på fram. Utifall sätter jag på polarpadsen där.

Liknande trådar

Utrustning Hej! Bor i Skåne och de har varit ovanligt mycket snö. Har inte kunnat rida för de blivit stora styltor i skorna har rafsat ut varje dag...
2
Svar
21
· Visningar
1 325
Senast: Fazeem
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 608
Senast: Freazer
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
5 005
Senast: Anonymisten
·
Hästvård Jag börjar bli helt uppgiven av dessa ständiga tappskor mina hästar skaffar sig. Vad tusan ska man göra? Min förra häst hade max 4...
3 4 5
Svar
90
· Visningar
14 238
Senast: Marvin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Oseriös avel 2023