Snöskotrar-häst

K

Kockan

Någon som VET vad som gäller?
Jag har för mig att skoter får enbart köras på/längs utmärkta skoter-leder samt på egen mark. Även på andras mark om man först frågat markägaren. Häst får väl framföras även på skoter-lederna, då de även är vandringsleder på sommarhalvåret. (OBS ej motions-slingor)
Nu törs snart varken jag eller mina döttrar ge oss ut i skogen med hästarna då det buskörs en hel del med skoter. Vissa (inte alla!) visar inte någon som helst hänsyn trots att de ser att hästarna blir rädda. Våra hästar är inte rädda för skotrar som kör vettigt och visar hänsyn, men de som bara gasar järnet har de börjat bli skraja för.
Ska kanske tillägga att vi alltid flyttar oss åt sidan, om vi hör att det kommer skortar och det är trångt att mötas.
Ringde en på kommunen för att höra mig för, men då han är "skoterfantast" så misstänker jag att det var hans personliga åsikter som kröp fram. Vi bor på landet, men skulle knappt få rida någonstans?!
Vill helst ha saklig information av någon som VET.

PS. Är fullt medveten om att här kommer nog alltid folk köra lite var de vill, men så länge de inte förstör min mark och vi alla kan visa hänsyn mot varandra, så stör det mig inte. Vore ändå bra att VETA vad som egentligen gäller ifall man hamnar i argumentation med någon fartdåre.

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Snöskotrar-häst

Gå in på vägverkets sida och leta. De är lite bökiga att hitta på men skicka gärna en fråga till dem så svarar de.

www.vv.se

Rolle på Österlen
Islandshästar på Lösdrift

MYCKET intressant fråga! Jag vet dock inte svaret men jag är också väldigt intresserad av att få veta vad som gäller. :bow:

Jag har blivit jättefeg att rida ute i skogen sedan jag för två veckor sedan mötte en skoter som inte tog den minsta hänsyn. Han drog förbi i 90 km/h. Hästen min blev så rädd (undra på det) att hon hoppade i luften och inte riktigt visste var hon skulle ta vägen. Det tog en haltimme innan vi kom ifrån ställe där vi mött skotern. Hästen var vettskrämd och sprang runt, runt i cirklar. Jag blev såklart jätterädd att hon skulle slå omkull sig eftersom det var ojämnt och knaggligt i marken. Jag hoppade av och försökte lugna henne. Som sagt var, en halvtimme tog det innan jag ens fåt henne från stället. Det var en riktig mardröm!

Kanske bör tillägga att detta hände mitt på ljusan dag, och att vi red på ett kalhygge så skoterföraren hade INGA problem att se oss. Vill nu inte anklaga alla skoterförare för att vara hänsynslösa, men nog blir det en knut på hjärtat när jag hör skoterljudet efter den händelsen.

Nog för att det svävar ut lite från trådens egentliga fråga, men vem är det egentligen som är skyldig om det händer en olycka? Eftersom jag nyss tagit bilkörkort så vet jag att det är bilförarens "fel" om det händer en olycka mellan häst/bil, men hur är det häst/skoter?

Skall också tillägga att skoter är jättekul att åka, men det är mindre kul att möta en skoter som visa noll hänsyn när man kommer till häst.

Som sagt, vore jätteintressant att veta vad som gäller för skoteråkare!

Mvh Marie

Ja, suck, vi bor i snöskotrarnas mecka eller nåt. Snöskoterförarna har i stort INGA rättigheter osv och får inte köra nästan någonstans, men vad hjälper det? Och man kan INTE räkna med att dom visar hänsyn så det är bara att hålla sig borta från där dom är :( Som min syster sade; det hjälper ju inte oss sen när vi sitter i rullstol att säga "men dom fick ju inte köra snöskoter där".... Mycket tänkvärt!

Här är det relativt vanligt med olyckor snöskoter-häst. En par exempel.
a) En "travgubbe" som motionskör sitt trafiksäkra varmblod mitt på ljusan vardag längs skogsväg (där det enligt lag inte är lagligt att köra skoter). Snöskoter dyker upp i hög hastighet och kör i hästen. Häst, kärra, skoter och gubbar hamnar i diket, hästen trasslar sig upp och iväg och far hem. Hästen halt. Hästen blev aldrig ohalt och kom aldrig mera till start utan fick slaktas. Travgubben kör inte mera längs skogsvägarna om vintrarna utan har gjort en egen körslinga åt sig på egen mark.

b) Grannen med kompis ute med hennes två stabila kallblod. Ca 50 meter hemifrån när dom skall svänga upp hemåt kommer 6-7 skotrar över åkern för att sen köra parallellt med vägen och över vägen till nästa åker. Superb sikt på typ 400 m innan hästarna. Grannen lägger upp handen för att be skoterförarna vänta med att komma över vägen tills dom hunnit undan med hästarna när det var så många skotrar men tja, skoterförare är ju inte alltid försedda med hjärna. Hästarna blir rädda, ena hästen hamnar så illa till att han vinkar med ryttare ner i diket, ryttaren under hästen och hästen (hingst) lös men far hem till stallet. Ryttaren gudskelov oskadd. Skoterförarna har inte tillstånd av markägarna att få köra där så enligt lagen så skulle där inte komma skotrar... Grannen far inte längre ut i skotertider med sina hästar. Hon polisanmälde men vad hjälper det...

c) Ett fall här i vinter här i trakten, var i lokaltidningen. Två flickor ute på stabil häst. Andra flickans mamma med på hundpromenad. Längs vägen kommer skoter i hög hastighet!! Superb sikt. Hästen blir lite skärrad när skotern kommer på, hästen kliver undan ner mot diket, flickorna glider av hästen och skoterföraren KÖR ÖVER ena flickans ben!! För att sen fortsätta i hög hastighet och närapå även köra över flickans mamma med hund. Skotrar FÅR INTE köra längs allmänna vägar.

Fler exempel finns. I SAMTLIGA är skotrarna där dom INTE får vara och i samtliga fall går skoterförarna oskadda. Det är inte dom som riskerar att hamna i rullstol... I Ridsport i vinter har även varit en par notiser om allvarliga olyckor skoter-häst.

Som min syster sade; det hjälper ju inte oss sen när vi sitter i rullstol att säga "men dom fick ju inte köra snöskoter där".... Mycket tänkvärt!
Ja, som sagt. Vad hjälper det vad lagen säger om den inte åtföljs?
Det kan ju bli lite laglöst i början när något nytt kommit på modet, (Tex skoteråkning), men nu har det ju blivit så utbrett att man borde göra något för att få folk att åtminstone vara i NÄRHETEN av lagen.

Jag gilla också att köra skoter, men man måste visa hänsyn!!!
Man kan bara gasa på där man har GOD SIKT!!!
Våra hästar är stabila av sig men efter att ha blivit uppskrämda några gånger, så kan det bli obehagligt.
Verkar vara värst nära mina tjejer är ute på sina ponnysar. Vet inte om buskörarna tycker att de är små-ungar som man kan strunta i. De har till och med råkat ut för såna som kört fram och tillbaka flera gånger längs den skogsväg de kommit ridande på. Tycker de att det är KUL att skrämma småtjejer och deras hästar eller???

Har slängt iväg lite frågor via mailen till VV, så får vi se vad de har att säga. Frågade även lite om kross-MC då de tar vid när skotersäsongen är över. Samma problem där fast inte i lika stor utsträckning. De är väl inte ens registrerade och då borde de inte heller få köras vart som helst?
Nu känner jag mig som en riktig gnäll-kärring, men jag brukar vara ganska tålig. Börjar dock bli orolig då det verkar helt laglöst och hänsynslöst. Vill inte att det ska hända någon olycka.
Det finns säkert de som tycker att man inte ska ge sig ut på "rädda hästar", men våra är väldigt stabila under normala förhållanden. Det är när fartdårarna blåser förbi eller håller på att köra över en, då de gasar på utan att ha god sikt, som de blir rädda. Men vem skulle inte bli det?

Men ni har väl nästan haft mer vinter än oss denna säsong? Vänta bara... om vädret fortsätter på detta vis söderut så kommer det nog finnas skotrar hos er också snart!
Er tid kommer.... ;)

Det är riktigt att de ska hålla sig till de leder som finns, tyvärr vet jag ingen som följer de reglerna.
Var jag bor äger folk hellre skoter än bil nästan å de kör överallt, speciellt i sjön vid stallet å i planterad skog så de förstör all växtlighet å jag vet många som blivit jagad av skotrar när de ridit, har hänt mej oxå å det höll inte på att gå bra alls :mad:
Visst kan man polisanmäla för de har ingenting där att göra men oftast hinner man inte se vad det är för skoter ens för de har så hög fart.

Här finns det några som kör skoter, som tur är bara 3-4 st.
Jag har mött snöskoter några gånger, de har alltid saktat ner och glidit förbi min häst. Eftersom första gången han mötte en sån 'sak' så körde föraren försiktigt förbi, och då hade min pålle inget att vara rädd för och har inte varit det sen dess heller.
Men sen är min häst bara rädd för gamla tanter och småbarn :smirk:
Hursomhelst, det finns hyggliga förare, :bow: Jag är nog nästan farligare när jag är ute och rider :o Vet inte hur många gånger jag nästan ridit ner folk.

Skotrar får bara köra på skoterleder. I mitt fall är det nästan alla stigar häromkring, men det är sånt man får ta.
Jag håller mig borta från dessa stigar, och de visar mig respekt när jag är ute och rider på andra ställen.

Hovspår på skoterspår är väldigt besvärligt att köra över, det är lätt hänt att skotern välter i höga hastigheter. Iallafall här där vi pratar ca 30cm packad snö på skoterlederna.

Ett tips är att uppmuntra någon man känner att köra skoter på gården så att hästarna ser att de inte är så farliga, har man dessutom någon man känner i den lokala skoterföreningen brukar det vara lättare att få gehör för sin oro.

Gick in på naturvårdsverkets hemsida och saxade lite (den som vill läsa hela kan ju gå in där själv):

"Det är i huvudsak tillåtet i Sverige att köra på snötäckt mark med motordrivna fordon. Men det finns undantag från den regeln:

Generellt gäller förbud på sådan mark med plant- eller ungskog vars medelhöjd över snötäcket är lägre än två meter. Förbud gäller även på övrig skogsmark med plant- eller ungskog, om det inte är uppenbart att körningen kan ske utan risk för skada på skogen. Det är också förbjudet att köra över jordbruksmark, om det inte är uppenbart att det kan ske utan risk för skada på marken. Du är själv skyldig att förvissa dig om att det inte föreligger någon skaderisk.

I fjällen finns s.k. regleringsområden. Där kan det vara helt förbjudet att köra snöskoter, eller bara tillåtet att följa markerade leder.

Det kan också vara förbjudet att köra snöskoter i andra områden av hänsyn till turism, friluftsliv eller naturvård. Länsstyrelsen eller kommunen kan utfärda sådana förbud.
Det är inte förbjudet att köra snöskoter på andra leder än skoterleder. På de lederna ska du samsas med skidåkare, vilket ställer extra stora krav på hänsyn. Lätta på gasen och håll bred marginal när du passerar skidåkare. Du har alltid väjningsplikt mot skidåkare och fotfolk, även på skoterleder.

På en del leder är det förbjudet att köra snöskoter. De är då skyltade med förbudsmärke. Andra leder kan vara skyltade med anvisningsmärke med rött snedstreck. Sådana leder bör du inte använda. Det är visserligen inte förbjudet att köra där, men olämpligt.

Det är inte tillåtet att köra snöskoter på allmän väg annat än när man ska korsa vägen, eller kortast möjliga sträcka om terrängen är oframkomlig. På enskilda vägar kan skoterkörning vara förbjuden, också om vägen är oplogad. På en enskild väg utan statsbidrag avgör vägens ägare om trafik med motordrivna fordon, eller visst slag av motordrivna fordon, ska vara tillåten. Förbud ska skyltas med vägmärke "eller på annat tydligt sätt". (Trafikförordning 10 kap. 10 §). Det kan vara en bom över vägen, men en hemmagjord skylt måste också respekteras. Den som bryter mot förbudet kan dömas till böter"

Ett tips är att uppmuntra någon man känner att köra skoter på gården så att hästarna ser att de inte är så farliga
Det har vi redan gjort, men det är inte det som är problemet! Våra hästar är inte rädda för snöskotrar om de inte kommer i full fräs och blåser förbi nära eller håller på att köra över en, då de kör som galningar där de har dålig sikt.

Det är inte tillåtet att köra snöskoter på allmän väg annat än när man ska korsa vägen
Detta tar ingen hänsyn till här, men problemet ligger mest i att folk måste lära sig att tagga ner lite då de möter tex häst.
Skoter är kul att köra men jag skulle aldrig våga gasa på om jag inte har god sikt! JAG skulle inte må bra av att veta att jag skadat någon under min framfart när jag själv kört skoter.
Tack och lov är det väl vår snart.

Tror mycket av problemet (här runtikring iaf) är att det är så nytt det här med skotertrafiken (i större utsträckning) att många inte vet vad som gäller och det blir tjafs och problem. Och att det inte finns så många leder att åka på.
Uppåt landet där det finns fler skotrar finns det väl också fler leder att åka på och kanske också mindre hästar och annan trafik.

Obehagligt! Bor själv i norrland så det är en del skotertrafik här, lyckligtvis har de hittills alltid visat god hänsyn vid möte.

Däremot har jag märkt att de kör på våran träningsbana. Vi bor på en travgård som har en 1700 m lång preparerad träningsbana som löper runt hela gårdens marker. Har vid flera tillfällen sett skoterspår på den vilket är urdumt för underlaget blir så mkt dåligare då (man åker liksom igenom snön, det blir så packat istället för lätt snö) och vi måste ut med traktorn för att jämna till det. Har tyvärr inte mött dem som kört där så jag kunnat säga till. För inte kan det väl vara tillåtetet att köra skoter på vår träningsbana?

Som jag har förstått det så får man INTE köra på annans mark utan lov.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 562
Senast: mars
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 087
Senast: Lavinia
·
Anläggning Kortversion: Vad har ni för erfarenhet av kaniner som tillfälligt sällskap till häst? Bra, dåligt, ingen effekt alls? Stressad kanin...
2
Svar
28
· Visningar
3 462
Senast: tanten
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 196
Senast: Ridinglady
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar