Snöskor - hur löser ni problemet?

Sv: Snöskor - hur löser ni problemet?

Har tunnsulade hästar så hovis undviker snösulor i det längsta.
Har dock glasslock o även schweiziska som man snäpper fast mellan traktarmarna.

De värsta styltor jag sett kom häromdan, när det var -25.... skorna blir så kalla att snön bara bygger på o hoven är varm...

Jag tog ut hovis 3 veckor tidigare, hästarna fick vila i fyra dagar innan för att slippa halka runt mer än nödvändigt.
Nu har båda två dock snösulor och fyrbrodd, helt underbart!

Jag skulle ringa ut hovis igen för att få "dubbdäck" på hästen!

Nu hänger jag nog inte med ?

Man kan bli överraskad av en ny hästs behov eller att det inte fungerar som tänkt om man ändrar något (typ av skor, annat stall mm) så hur väl man än planerar kan det bli fel, exv att hästen får snöklampar ;).

Så du tycker inte att man ska ta hänsyn till vädret där man bor, ja alla gör ju efter eget huvud? Nej i Skåne hade jag inte haft skor med 4 håll från oktober/ november som jag har i Stockholmstrakten. De slits för snabbt, bättre att sko om om det osannolika inträffar.
På vilket sätt skulle en sko med 2 extrahål slitas för snabbt:confused: Samma resonemang som karlar brukar ha med vinterdäck- onödigt att slita på dem- vi byter i Feb. o hoppas.....Fastän vinterdäck är en färskvara. Kommer det sen 2 dm snö så kör man ändå o utsätter andra för stora risker.

Tror 17 att det blir kaos i trafiken i skåne när man ger sig ut i bara tofflorna.

Vinterdäcklagen skiljer sig inte heller beroende av region o kom till just för att folk hoppas o vill tro att det inte ska bli vinter o ger sig ut i trafiken trots undermåliga däck o okunskap av halkkörning-chansar. Det är därför som det blir en massa olyckor.

Hela landet har ju haft riktiga vintrar de sista 2 åren o i morgon får Götaland sitt:devil:

vi borde ha samma lag för hästar, men då alltså inte dubbade sommardäck- de utan hofgrips. Broddarna fyller ju ingen som helst funktion när det bildas styltor.

Senast ändrad:

Fast jag tycker inte det där är så himla självklart.
Har man en häst med knepiga fötter vill man ju inte ha snösulor i leran, då ryker ju skorna snabbare än snabbast.
Har hästen dessutom hovar som växer långsamt och går sönder vill man inte ha varken tappskor eller sko om..

Men visst har man en häst med bra hovkvalité där grejerna sitter kvar ändå är det såklart bäst att sko med snösulor i tid eller sko om när snön kommer.
Men alla har inte det alternativet :(

På vilket sätt skulle en sko med 2 extrahål slitas för snabbt:confused: Samma resonemang som karlar brukar ha med vinterdäck- onödigt att slita på dem- vi byter i Feb. o hoppas.....Fastän vinterdäck är en färskvara. Kommer det sen 2 dm snö så kör man ändå o utsätter andra för stora risker.

Skorna slits på ett ungefär lika snabbt men i och med hålen fram finns det mindre material att slita bort. Hur någon skulle utsätta andra för risker genom att hellre sko om om det finns behov än att garanterat få ha kortare skoperiod är för mig obegripligt. För övrigt pratar vi om perioden oktber till december då det sällan är snö som lägger sig i exempelvis Skåne och inte februari.

Tror 17 att det blir kaos i trafiken i skåne när man ger sig ut i bara tofflorna.
Kaos i trafiken blir det i allmänhet om det blir snöstorm, Skåne är som bekant platt och att köra bil när det bildas drivor lite varstans och de flesta är ovana vid vinterväglag är som gjor för trubbel. Många norrifrån har fått otrevliga överraskningar och fått revidera sin syn på bilkörning och Skåne när de testat. De har också problem att köra genom snödrivor, i värsta fall upp till flera meter ( sällsynt men förekommer. Vad billkörning har med att sätta på skor med fyra broddhåll i oktober/november är mer än jag begriper.

Hela landet har ju haft riktiga vintrar de sista 2 åren o i morgon får Götaland sitt:devil:
Nej Skåne hade inte vinter förrän efter jul förra året. Visst det snöade till jul men den snön var blask redan när den föll.

vi borde ha samma lag för hästar, men då alltså inte dubbade sommardäck- de utan hofgrips. Broddarna fyller ju ingen som helst funktion när det bildas styltor.
Snösulor är inte bra för hästarnas hovar, i synnehet inte när det är lerigt, bland annat Skåne har mycket lerjordar. Det känns mest bara korkat att lagstifta om att ha snösulor hela vinterperioden när det ofta inte behövs alls och det dessutom knappast påverkar andra.

Grattis till att du insett att broddhålen du propagerat för är överflödiga ;), många föredrar för övrigt tvåbroddat.

PS du har totalt missförstått mig, jag skrev redan från början att jag heller tar ut hovslagaren en gång extra än att ha full vinterskoning under perioder där dét är låg sannolikhet att det snöar och att man bör anpassa sig efter var man befinner sig och inte väglaget i andra delar av landet. Vad har du egentligen för problem med detta?

Men visst har man en häst med bra hovkvalité där grejerna sitter kvar ändå är det såklart bäst att sko med snösulor i tid eller sko om när snön kommer.

Enligt Axel är det tydligen inget alternativ att sko om vid behöv, man ska vara förberedd ;). Jag skrev det tidigare men det var tydligen inte godkänt.

Fast jag tycker inte det där är så himla självklart.
Har man en häst med knepiga fötter vill man ju inte ha snösulor i leran, då ryker ju skorna snabbare än snabbast.
Har hästen dessutom hovar som växer långsamt och går sönder vill man inte ha varken tappskor eller sko om..

Det var av den anledningen som jag skrev att man gardera sig med 4 hål. Har den då dålig kvalité så är det sämre att sko om ofta.

Jag vet inte vad du har för hovis men min skulle inte gilla att man ringde o ville flytta fram sin skoning bums.

Grattis till att du insett att broddhålen du propagerat för är överflödiga , många föredrar för övrigt tvåbroddat.
Jag har just propagerat för 4 hål, men för skåningar är det ett sällsynt fenomen.
De vet inte att hästen kan gå som vanligt om man ger dem fäste i tån- tåbrodd= ej bakhalt.
Skorna håller bra trots hålen.
Vill man lägga om dem många ggr kan de givetvis ta stryk med tiden- som allt annat.

Riktiga vintrar de senaste två åren? Förra året kom det snö här i februari. Minns det för min unghäst var öm när det frös till i januari, så jag skodde och strax efter kom snön. Och det är så det brukar vara OM det kommer snö alls. Varför sko med sulor i oktober/november när snön oftast inte kommer förrän i januari?

De två åren innan kom väl snön strax innan jul. Så här tidig har den väl inte varit på många år. Sen snökaoset november -95(?)?

Jag sätter inte heller på dubbdäcken på bilen i oktober. Helt enkelt för att det inte är vinter då.

Angående skor med fyra brodd så slet min förra häst ofta sönder tån på skor med två broddhål. Hade jag haft fyra hål bara för att hade jag behövt sko om var fjärde vecka ... det låter ju vettigt?

Senast ändrad:

Vem har snackat om OKT:confused:Skor man var 12- v?
i slutet av Nov eller Dec. är ju RIMLIGT.

Skillnaden mellan däck o snöklampskydd på häst är att gemene man kan byta däck. Står man i diket är det ens eget fel- hästen... får förlita sig på sin ägares beslut.

när jag skulle rida o tävla en stor tung häst så var mitt krav att den fick hufgrips o 4 brodd.
Ägarens nonchiga inställning var att man kan galoppera från stallet o sen hela tiden ända hem. Jag vill kunna skritta o pausa. Hur hästen skulle agera i hagen sket man i.
Som många andra som hävdat att det räcker med 2 brodd även på is o backiga vägar får de en uppenbarelse sen hästen kan gå som normalt.

Senast ändrad:

Det var ju du som skrev att man ska vara beredd. Och skulle man vara beredd på detta så hade man behövt sko med sulor och fyra broddhål om man skodde i oktober. Och teoretiskt sett kan det komma snö i november också.

I början av december skor jag gärna med sulor, för att vara beredd på snön som ev kommer i januari. Men inte i oktober/november för att det var 15de år kommer snö i början på december.

Exakt, det händer nästan aldrig att vi får snö som ligger mer än någon dag innan nyår! Och att ha snösulor på barmark är inte alls bra, sliter mkt på hästens egen sula och ger stor risk för hovböldar och annat skit....

Min häst har heller inte sulor än, och med tanke på att det är massa hästar som inte ens har broddar lär inte hovslagaren ha tid att fixa några sulor till oss heller.

Har provat alla trick men tycker inget funkar, bara bortkastad tid. Enda som hjälper är att hålla igång hela tiden, men är det kramsnö hjälper inte det heller. Och i hagen är det såklart hopplöst.

Jag har just propagerat för 4 hål, men för skåningar är det ett sällsynt fenomen.
De vet inte att hästen kan gå som vanligt om man ger dem fäste i tån- tåbrodd= ej bakhalt.
Skorna håller bra trots hålen.
Vill man lägga om dem många ggr kan de givetvis ta stryk med tiden- som allt annat.

Så jag antar att jag ska lyssna på din visdom om att skorna håller bra hellre än att gå på min erfarenhet som säger motsatsen. Du har ju så mycket större erfarenhet av min häst än vad jag själv har.

Angående 2 eller 4 brodd så får folk göra som de vill, en de anser det ena är bäst och en det det andra. Det är upp till var och en hur de vill ha det.

KL

Äh.. "You're damned if you do, and you're damned if you don't."

När jag skodde min häst den 25/11 hade det varit blött och lerigt länge. Det fanns INGET som antydde att det skulle slå till och bli flera decimeter snö och minusgrader bara ca en vecka senare. Jag såg till att få det antal broddhål jag ville ha samt köpa broddar. Det lovades lite snö och något kallare, men ingen sa något om att det skulle bli som det blev. Jag skulle behövt vara synsk för att förstå att jag skulle vara i behov av snösulor bara en vecka efter skoningen. OM jag hade valt snösulor och det leriga, blöta, "varma" hade fortsatt hade säkerligen en del folk påtalat för mig att jag var korkad som satte snösulor på hästen och släppte ut den i leran.

Det är plättlätt att vara efterklok...:grin:

Har 4a broddhål. :p ska kolla upp dem där padsen, verkar rätt intressant ;) Annars får vi klara oss ändå!

Det kommerintesnö varje vinter på västkusten! Och kommer den så är det oftast inte förrän in i januari. Den här vintern har dessutom spåtts bli väldigt mild.

TS polarpads som någon föreslog, alternativt glasslock. Troligtvis töar det rätt snart ändå.

:bow::bow::bow:

Vettigt svar ^^

Jag har än så länge aldrig haft sulor på mina hästar.

Styltorna försvinner när jag börjar trava/tölta eller galoppera :) Märker jag att det fastnar hela tiden och på en gång så rider jag helt enkelt på lite fortare den turen.. och sen får jag vara ute på "söndags tur" de dagar snön inte fastnar lika lätt :)

Samma här, aldrig snösulor och det funkar alldeles utmärkt.

kl

jag har vanligtvis alltid broddat och snösulor på vintern, men efter förra vinterns nästan totala frånvaro av snö i skåne och det faktum att hästens hovar inte ALLS tyckte om att gå med snösulor på lervälling (hovbölder etc), så bestämde jag mig för att skippa sulor i år. Hade kanske kunnat lösa det som en del här, genom att ta ut hovis extra för att lägga på, och eventuellt ta bort sulor, men de hovslagare jag brukar anlita är generellt svåra att få att komma ut extra sådär.

Min häst har ganska grunda, breda hovar och har inte jättestora problem med att det klampar sig i hovarna, oftast trillar styltorna ur när han rör sig. I år har jag 4 broddar i varje sko för första gången, eftersom jag för första gången har en hovis som erbjuder den tjänsten, och bara den skillnaden är fantastisk, jämfört med hur han brukar kännas på 2 brodd.

Har dock gjort några försök med glasslock, eller i mitt fall foderhinkslock eftersom jag ville ha något lite tjockare som inte spricker i kylan. Har dock problem med att de trycks bakåt och kilas fast, halvvägs utanför hoven, mellan hov och sko. Har inte stött på någon annan med det här problemet, så jag vet inte riktigt hur jag ska lösa det. Det var delvis pga det jag provade tjockare plast (provade tunnare plastlock först, samma sak där) men problemet kvarstår.. Så lyckas jag inte lösa det innan jag ruinerar mig på dyra foderhinkslock lutar det åt att beställa ett par polarpads till åtminstone framhovarna, eller helt enkelt hoppas att sålänge snön ligger här i skåne kommer den vara relativt klampfri...

Har du ett mellanrum mellan hov och sko? Har du klippt ut för strålen?

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Tips ang "spjälka" ben
  • DIY hästvård
  • Atletix

Omröstningar

Tillbaka