Snöskor - hur löser ni problemet?

Sv: Snöskor - hur löser ni problemet?

Precis som jag skrev i ett tidigare inlägg, är från Halland och bor nu i Skåne, så får man ju funderar lite över när nästa skoning blir och om det är bättre att rida halva på grus med sulor eller halva på snö utan. Min häst skulle som vanligt vinterskotts i sluter på november när hovis var här men pga ny hovis valde jag att inte ha sulor denna gång då han lätt tappar dojor. Men nästa skoning är 7 januari, innan dess vill åtminstone jag med en normal häst ha på sulor. En känslig häst förstår jag om man vill skjuta på det så länge som möjligt.

Jag menar såklart att jag inte vill skräpa ner! Att bara lämna dem skulle jag aldrig göra, så då får man ju ta bilen efteråt istället, känns inte riktigt värt det. Men jag kan ju testa när jag rider hemmavid :-P

Hade det varit för ridningens skull hade det går någorlunda utan snow-grips men häststackaren ska gå i hagen också och hittills har jag inte lyckat förklara för henne att hon måste springa för att kunna gå obehindrat:angel:.

:rofl::rofl::bow:

Jag har alltid hellre snösulorna på i onödan än att riskera att vara utan snösulor när snön kommer.

Jag bad hovis komma tillbaka efter 3 veckor och lägga om skorna med snösulor. Blev 400 kr extra men värt det.

En hammare är bra mycket mer effektiv ön en hovkrats för att få bort styltorna. Slå på utsidan av hoven på eller nära skon.
En gummiklubba får man ha i fickan o hoppa av så fort man vill skritta- skit. Jag har inte gjort så på nästan 30 år så jag fattar inte att vissa tycker att bakåtsträvande utveckling a la Hedenhös är bra.:angel:

I början av 80-talet kom snön i Okt, o sen bara senare, men det finns ingen anledning att inte vara förberedd om man nu inte har en häst med tunna sulor. o fyra hål kan man ha iallafall. Nu har det inte varit kramsnö som fallit- vilket inte ger samma styltproblem, men om ingen tjäle finns under så görs styltan av en blandning av jord o snö.

Hur vintern är och vilka förberedelser man gör beror mycket på var man bor. Det finns platser inletts land där det är normalt att knappt ha en vinter. Bor man i skåne så är det sällan snö före jul så att förebrå folk för att inte vara förberedda där är ungefär som att göra det samma med dig om du inte har det i oktober eller maj.

Håller inte med. Lite koll har man ju ändå o iom hästen inte skos varje vecka bör det ingå i planeringen. Annars kan man stå där med rumpan bar vilket mest drabbar hästen.

Så du tycker inte att man ska ta hänsyn till vädret där man bor, ja alla gör ju efter eget huvud? Nej i Skåne hade jag inte haft skor med 4 håll från oktober/ november som jag har i Stockholmstrakten. De slits för snabbt, bättre att sko om om det osannolika inträffar.

Jag har inte heller snösulor på min pålla,men broddar . Idag testade jag att spraya silkonspray på sulan,inte på själva skon. Det blev inga snöstyltor iaf och vi skrittade och travade i ca 30 min

Med
Lite koll har man ju ändå
,menar jag att man är lite som en bonde om man har häst o följer prognoser.

Så snål är jag inte att jag anser att 4 hålskor kostar alldeles för mkt kontra 2 hål. Hästens liv är betydligt viktigare.

Intressant! Sån för bilar eller sån man har i manen/svansen?

Jag ska banne mig testa att dra på lite Hööks glansdroppar på sulorna och se vad som händer!

En tjej i stallet visade en pryl som var ny för mig iaf, men så har jag ju haft barfota hästar ganska många år nu..

Hursom, det är som en stor oval plastfläpp med två metallskodda öglor/hål på ena "kortsidan". Så skruvar man ur tåbrodden, lägger på fläppen över hålen och skruvar sen fast den med brodden.
Så lysande ut tyckte jag :idea:

Det är polarpads ;)

Med ,menar jag att man är lite som en bonde om man har häst o följer prognoser.

Så snål är jag inte att jag anser att 4 hålskor kostar alldeles för mkt kontra 2 hål. Hästens liv är betydligt viktigare.

Du citerar dig själv och svarar på mitt inlägg, och sedan ignorerar du vad jag skrev. Du jag skrev inte ett ord om priset så det lågvattnet tänker jag inte ens kommentera, svara på det jag skriver eller använd KL tack.

PS En bonde i Skåne anpassar sig efter vädret där och inte det i Stockholm eller Norrland. Vill du följa väderleken i en annan del av landet så var så god, men snälla hacka inte på göteborgare eller skåningar som sällan har en vinter värd namnet före januari månad.

Jag bor i Östergötland och skulle aldrig få Flr mig att hacka på ngn öht för att de inte skaffat permanenta snösulor .vi har haft extrema snömängder 2010 -2011 - innan dess har gräsmattorna grott vintern igenom sen 1993 typ
:) Inte alla funkar med sulor traditionellt om snön kommer och går .
Däremot om man bor i klampsnö län så bör man ju inte stå handfallen såfort klampsnö inträffar däremot . Glasslock är suveränt på
Många (men inte alla) hästar i hagen och polar pads är ett annat alternativ .
Poängen är väl som sagt att inte stå handfallen. Varje år oavsett där man bor väderleks trendmässigt . Bor man i områden med sporadisk snö bör man ha temporära lösningar och inte stå handfallen som
Sagt utan inse att man behöver ha just dessa i bakfickan .

Senast ändrad:

Jag har snowgrips sätter på dem i november om snön inte kommit tidigare. blir det konstigt med skoperioderna får man väl sko om. Är det stabilt kallt klarar sig hästen hyfsat utan snowgrips.

Hade jag bott i Skåne (där jag är uppväxt) med häst hade jag satt på snowgrips grips om det verkade bli en längre period, ofta är det dåligt med snö på vintern men ibland så slår det til med en vargavinter, annars får man klara sig med tillfälliga lösningar de få veckor det är problem.

Men att pika folk för att de blir överraskade av snön i början av december i kusttraktern i södra Sverige, tja på skämt kanske, men i delar av landet förväntar man sig inte snö före jul. Det kanske händer var tionde år att det lägger sig, man gör så gott man kan helt enkelt.

Senast ändrad:

Ja och det finns som sagt flera andra lösningar om man tex har häst som Inte tål sultryck av permanenta snösulor i "Fall att" syfte men behöver som Sagt inte stå Handfallen för det .

Och utan att testa kan man rimligen inte veta vad hästen klarar. Och stöter man på problem är det bra att ha den samlade expertisen på Buke att tillgå, om man är tjockhudad nog.

*kl*
Jag har sällan haft snösulor utan klarat mej bra med glasslock, blev fena på o klippa till och har bara tappat en under några år till två hästar. Jag skaffade också något som heter Joursulan. Har tidigare bott i Småland, Norrbotten, Östergötland och på senare år Österlen. Snön är faktiskt olika, i Norrbotten var snösulor onödiga, det samlades inte på samma vis som härnere. Sedan är ju hästar med plattare hovar mindre snöklampsbenägna än hästar med djupare hovar.

Träffade en smart häst, en skogsarbetarhäst, som slog av hovarna själv mot varann så klamparna lossnade. Den hästens arbete var ju att hämta timmer vintertid.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Tips ang "spjälka" ben
  • DIY hästvård
  • Atletix

Omröstningar

Tillbaka