Snoriga och febriga åringar.

Rumpnissen

Trådstartare
Är det någon som kan ge tips, råd eller förslag på vad våra hästar har åkt på?

Jag har haft min hingst-åring installad hos en bekant över vintern där han har gått ihop med deras ponnyvalack. Bekanten har också en hingst f-07 som hon har haft på lösdrift ett par bil bort under vintern då han krävde mer stimulans.

I februari blir hennes hingst sjuk, får feber, hosta och är snorig. Hon beslutar att ta hem honom på en gång. Veterinär beodrade att avvakta. Våra hingstar hade då ingen kontakt med varandra. Efter en tid blev han symtomfri och efter att ha väntat över karensdagarna släppte vi ihop hingstarna. Efter ytterligare ett par veckor börjar hästen hosta igen och fick så småning om feber. Veterinär tillkallades men ingenting hittades. Jag vet inte exakt vad det var för prover som togs men man uteslöt i alla fall smitta. Ungefär vid denna tid började även min hosta samt blev lite snorig.

Hästarna blir sedan bättre igen och de släpps ut dygnet runt. Plötsligt börjar min bekants hingst hosta och får feber igen och han sätts på slemlösande, strax efter börjar min också hosta samt får feber och även han får slemlösande. Av olika anledningar kommer det ytterligare en 1-årig hingst ungefär vid denna tid.

Hästarna blir bättre och veckorna går. Nu i veckan blev de sämre igen, den andra hingsten får antibiotika då man är rädd för att det har gott för långt ner i lugnorna. Min får slemlösande. De ligger och pendlar mellan 38.3-38.8 i tempeperatur. Något förhöjd ibland alltså. Min bekants hingst blev nu också mattare och springer inte lika mycket som de andra två gör.

Den tredje hingsten har inte visat några symptom överhuvudtaget.
Unghästförkylning säger veterinärerna men varför är det så långdraget? :confused: Ingen utav de andra hästarna på gården eller mina har visat några symptom överhuvudtaget trots att vi imellan åt har gått mellan hästarna.

Vad ska vi göra? Är det bara att ha is i magen och vänta?

Sv: Snoriga och febriga åringar.

För det mesta är det ganska löst flytande, genomskinligt åt det vita hållet.

Absolut inte segt och vitt/gult men inte heller så genomskinligt som "vanligt sunt" snor.

Sv: Snoriga och febriga åringar.

Förra året åkte åringarna på betet där jag hade min lille på unghästförkylning också. Det var långdraget och gick bland nästan alla hästarna (min klarade sig helt från det, konstigt nog!) när den ena blivit frisk blev den andra sjuk igen.
De som blev värst drabbade fick antibiotika. Det tog väldigt lång tid innan alla blev friska, lagom till det var dags att ta hem dem på hösten.
Många åringar går igenom långdragna förkylningar för att bygga upp immunförsvaret.

Det finns nog inte mycket mer att göra än att vänta ut eländet och hålla koll så att de äter och dricker.

Håller tummarna att det försvinner snart!

Liknande trådar

Hästvård Min åring har blivit vinglig när hon rör sig. Veterinär har varit ute och tagit prov för borrelia och får nog svar nästa vecka. Hon går...
Svar
19
· Visningar
2 437
Senast: pews1972
·
Övr. Barn Har en son på 6 år. Han är utredd som 4,5 åring för autism,men då han fick normalt resultat på pappret så slogs det bort. Nu började...
2 3
Svar
46
· Visningar
9 812
Senast: Fraegd
·
Hästvård Here we go again. Efter mer än 2 år utan skador så råkade vi ut för en hälta igen för en månad sedan. Hästen i fråga är ett finnhäststo...
2
Svar
20
· Visningar
4 553
Hästvård I måndags messade stallägaren mig och berättade att min åring hade en liten bula uppe på halsen nära ganaschen. Han var inte öm och inte...
2
Svar
29
· Visningar
8 081

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Löpband till hund?
  • Akvarietråden V
  • Uppdateringstråd 31

Hästrelaterat