Snorig vid ansträngning

S

Sasha

Hej!

Har en 7-årig valack som nu för någon vecka sedan börjat snora när jag rider. Alltså, det rinner ren klar vätska ur båda näsborrarna. Han är under igångsättning och jag trodde först att det var en förkylning han åkt på, men idag när jag longerade honom och han fick springa av sig på ridbanan så flödar det ur klar vätska som droppar ner på marken (ganska mycket) och jag tror det irriterar honom då han fräser till lite ibland. Efteråt när han fått komma ut i hagen och återhämta sig är han torr och fin i näsan.

Borde jag vara orolig? Är rädd att det har något med att han inte syresätter sig tillräckligt? Någon som vet om detta är "normalt", med tanke på att han inte är i trim för tillfället?

Sv: Snorig vid ansträngning

Hej!

Har en 7-årig valack som nu för någon vecka sedan börjat snora när jag rider. Alltså, det rinner ren klar vätska ur båda näsborrarna. Han är under igångsättning och jag trodde först att det var en förkylning han åkt på, men idag när jag longerade honom och han fick springa av sig på ridbanan så flödar det ur klar vätska som droppar ner på marken (ganska mycket) och jag tror det irriterar honom då han fräser till lite ibland. Efteråt när han fått komma ut i hagen och återhämta sig är han torr och fin i näsan.

Borde jag vara orolig? Är rädd att det har något med att han inte syresätter sig tillräckligt? Någon som vet om detta är "normalt", med tanke på att han inte är i trim för tillfället?
Ingen temp, inget host, inga gula snorbobbor, äter, dricker, kissar och bajsar. Träna på så han kommer i form.
gulan

Han har ingen temp, gult snor osv.. Däremot hörde jag han hosta litegrann härom natten, men dagen efter var det inget alls. Han hostar heller inget vid ansträngning eller så. Så det verkar som om han fått något som irriterade luftrören just då. Han har även hostat 1 gång när han rullade sig ute i en torr jordhage, men annars har han inte hostat alls.

Han har ganska lätt för att stressa upp sig, det är också då den värsta vätskan ur näsan kommit.

Är hästen kollad i bihålor/tänder? Låter som att det samlas i bihålorna när hästen vilar och sen rinner ut när hästen rör på sig mer. Tycker det är ofta som hästar med rinnande näsor visar sig ha en inflammerad tandrot eller nånting med bihålorna även om snoret inte är färgat. Pollenallergi är ju också en möjlighet om det är så att det kommit precis nu när det blivit vår.

Kan vara virus, håll koll på att hästen inte har feber. Våra unghästar står med virus just nu, det drabbar oftast unga hästar eller de som inte är i så bra kondition.

Låter som typiskt symtom och start på sommarallergi. Skulle absolut hålla koll då många hästar reagerar på pollen, låter man det då bero så får de ofta inflammation i luftvägarna som sedan håller i sig långt in på vintern, vissa kan bli påverkade på andningen och en del börjar att hosta, finns en del variation på symtomen. Men det börjar så här års runt påsk med lätt diffus hosta eller trötthet och klart näsflöde.

Tack för svaren allihop!

Han är kollad i november för tänderna, så jag tror inte att det har med det att göra, men man kan ju aldrig vara säker.

Nu har han inte alls snorat på samma vis som tidigare, nästan ingenting faktiskt. Lite genomskinligt näsflöde får man väl räkna med, men inga floder direkt. Han har heller inte hostat och är pigg och glad!

Innan han fick den här perioden så var han slö veckan innan, inte alls lika "med" och stod mest och halvsov. Så han hade säkert en liten förkylning eller dylikt. Sen märker jag även att båda hästarna är lite rinniga i näsan och ögonen nu när det varit torrt + dammigt i hagarna.

Kan mycket väl vara virus ändå. Kollade du tempen på hästen den veckan då han var hängig? Våra hästar fick nämligen feber först, sedan näsflöde och rinnande ögon och vi testade dem och det var smittsamt virus (ehv-4) så vi fick vara i isolering en tid från andra hästar.

Liknande trådar

Hästvård Efter att ha fått ett helt gäng med veterinärer att klia sina huvuden tar jag nu buke till hjälp! Allt började i våras, tror det var i...
2
Svar
33
· Visningar
10 268
Senast: Lisa2014
·
Hästvård Har en valack på 7 år som har haft enorma problem med buken. Haft honom sedan han var 2 år. Allt började sommaren 2015. Vid utsläpp på...
2
Svar
29
· Visningar
7 602
Hästvård Hejsan alla Bukare! Hoppas att ni kan hjälpa mig med en sak :angel: Idag efter att jag hade longerat mitt 18-åriga sto, märke jag...
Svar
3
· Visningar
1 566
Hästvård Min häst har under ca två veckor varit lite fuktig i näsan. Tre gånger har hon haft vitt snor i båda närborrarna, med några dagars...
Svar
16
· Visningar
9 854
Senast: milly
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Utreda för allergi eller inte
  • Akvarietråden V