Snorig häst- förkylning/bihåleinflammation!?!

Silkisif

Trådstartare
Hjälp! :cry: Ska vara med på en tävling nästa sönndag (26/3), men i sönndags upptäckte jag och mamma vitt, medeltjockt snor ur höger näsborre på hästen.:( Vi avvaktade och såg om det utvecklades på måndagen, då vi tänkte fråga vet. som ändå skulle vara hos oss och vaccinera en annan häst.... Vet. sa att han bara var förkyld och att vi skulle ge honom vitlök.

Nu har vi gett honom vitlök sen dess + att vi haft regntäcke på. Hästen är en islandshäst, 8 år, har förut aldrig haft täcke ute och håller på att fälla vinterpälsen. Han är i normal kondition.
Hästen har alltså inte blivit bättre, kanske en aning sämre:confused:

Han går alltid ute och har alltid gjort det. De har en jättebra vitaminbalja som innehåller alla vitaminer/mineraler och får hö 3-4 ggr/dag + fri tillgång på vatten. Ingen av de andra tre hästarna som alltid går med honom visar något liknande. Hästen är en valack som går med två andra valacker och ett sto.

Så jag vill nu veta vad det kan vara och/eller vad man kan göra åt det. Vad jag har förstått tar väl en bihåleinflammation längre tid på sig att utvecklas? Eller?!? Vad gör man åt det?

Vad långt och krångligt det blev... Men jag hoppas att ni förstår på ett ungefär i alla fall:crazy:

Sv: Snorig häst- förkylning/bihåleinflammation!?!

Min häst har oxå varit snorig i vinter.Ungefär som du beskriver.
Hon var lite allmänt hängig så jag lät henne vila i några dagar och började rida när hon blev piggare.

Har du tagit tempen på honom?

Lycka till!

Nja... Man han har inte visat sig hängig och han äter som ett monster:rofl: som vanligt:p

Han hade i måndags 37,2 och senare, vid flertal tillfällen 37,4. anatar att han var lite under sitt personliga medel förut men nu är han ju bra?

Okej blev din häst bra då? eller är.....

Om jag inte minns fel så hade hon oxå undertemp när hon var sjuk.
Det är ju bra att han äter:p

Det höll nog i säg i 3-4 dagar och efter det så började jag rida men mest i skritt.

Vad är det för gren du ska tävla i?

/I

Det är tråkigt, men tyvärr måste du nog stryka dig pga infektionen nu. Hästägarförsäkringen är ju svår att skriva under i detta läge, då hästen inte varit smittfri de närmaste 14 dagarna.:crazy:

I övrigt verkar det vara en väldigt mycket av denna snorighet på hästarna, har hört åtskilliga som har problem med det nu. Så smittsamt är det med stor säkerhet.:(

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 386
Senast: mars
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 459
Senast: tuaphua
·
Hästhantering Hej! Jag är lite hjälplös och vet varken in eller ut hur jag ska göra... Har en 12 årig valack som jag tävlat i hoppning med upp...
2 3
Svar
52
· Visningar
11 895
Senast: liiinnea
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 495

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka