Snöplogning med häst

Fia-Lina

Trådstartare
Jag vet ju att det finns åtminstone en här som plogar snö med häst. Går det att bygga en snöplog, är det någon som har någon bild? Jag skulle gärna vilja bygga något till nästa vinter och det gäller ju att vara ute i god tid :)
Det kan vara en enkel historia i trä eller något mera avancerat, kul att se alla varianter!
Lotta

Sv: Snöplogning med häst

Jag har funderat mycket på samma sak men har inte lyckats komma över en bra lösning/förklaring hur man kan bygga en bra och säker snöplog till häst. Så även jag är tacksam för svar!

Hej! Jag tycker att ni ska vara lite försiktiga med just snöplogning.
det är ett extremt tungt jobb som endast bör utföras utav tipptopp tränade hästar eftersom det är nåt av det tyngsta man kan göra.
Förr blev hästarna väldigt slitna eftersom det fanns inget annat än hästen som kunde röja snön. de måste ju dra tungt precis hela tiden, man kan inte stanna upp när man plogar för då får man inte fart på plogen igen. personligen skulle jag aldrig göra det med min häst för jag vill inte utsätta den för så tungt jobb.
Jag menar inte att vara elak eller trampa nån på tårna, jag tycker bara att vi gott kan låta traktorn göra det slitet eftersom det är stor risk att hästen tar skada.

Det är ju något att beakta, men jag har inte tänkt ge mig på något hon inte är tränad för, utan kanske ploga gången fram till stalldörren, där farsan inte kommer fram med grävar´n, och kanske vår uppfart. När jag nu har en körbar häst, vill jag hitta saker så att vi får köra "på riktigt", inte "låtsasjobb" i första hand. Det kommer förstås mest att bli påhittade uppgifter i alla fall.
Harva ridbanan hos grannarna ska jag göra också. Hur fäster ni en sån harv, linor förmodar jag, men i en punkt på harven eller en lina i var sida? Eller svängel?
Kul att konstruera och hitta på lösningar!
Lotta

burton skrev:
Hej! Jag tycker att ni ska vara lite försiktiga med just snöplogning.
det är ett extremt tungt jobb som endast bör utföras utav tipptopp tränade hästar eftersom det är nåt av det tyngsta man kan göra.
Förr blev hästarna väldigt slitna eftersom det fanns inget annat än hästen som kunde röja snön. de måste ju dra tungt precis hela tiden, man kan inte stanna upp när man plogar för då får man inte fart på plogen igen. personligen skulle jag aldrig göra det med min häst för jag vill inte utsätta den för så tungt jobb.
Jag menar inte att vara elak eller trampa nån på tårna, jag tycker bara att vi gott kan låta traktorn göra det slitet eftersom det är stor risk att hästen tar skada.
Det beror helt på vad man har för häst. En häst drar ju som bekant sin dubbla vikt enkelt. Våra hästar jobbar i skogen och drar ton vis med timmer. Givetvis måste man anpassa lasset efter terrängen. Att en häst skulle bli utsliten av att dra en snöplog 3-4ggr/år det har jag väldigt svårt att tro.Jag tror inte att tanken är att ploga 2meter blötsnö utan bara lite för skojs skull. Det är något som jag anser att våra hästar bör klara av idag.

Ok! till snöröjningen vet jag inte riktigt hur du ska konstruera nåt själv, men till harven tar du en kedja och fäster i vardera hörnet fram, sätter sedan en svängel på mitten av kedjan och sedan draglinor.Se bara till att det är en kraftig svängel. Du kan även skaffa eller låna en slåtterbalk och slå gräs om du vill göra flera saker.
sen kan du ju också samla in gräset när du slagit det med en gammal höräfsa. det brukar gå att få tag på gamla hästredskap om man letar runt lite. Ibland är de tyvärr helt obrukbara men man kan göra fynd.

Hästredskap

Vi har både en hövändare (som ser ut som hönsben som sparkar höet bakåt) som det nu sitter traktordrag på, hästräfsan har jag kört många gånger, men då efter en Ferguson Grålle, jag löste ut den genom att dra i ett rep som satt fast i handtaget.
Slåtterbalken vi har är gjord för par, så den är nog lite tung. Hade möjlighet att köpa en för enbet i höstas, men jag valde en flakvagn och en trilla istället. Sen räckte inte pengarna till mera just då.....
Få se hur mycket jag törs prova, det hänger nog mera på mig än på hästen, skulle jag tro.
Tack för tipset för harven, nu skas här ut i uthusen och leta svängel, jag vet att jag sett någon :)
Lotta

Åke! jag skulle inte spänna en shettis att ploga snö med, det fattar väl du med?? Jag säger bara att vet man inte vad man ger sig in i så kan man lätt förstöra den bästa av hästar. det räcker med att selen är dåligt tillpassad. och det gäller all tyngre körning, men många äldre har sagt mig att just snöplogningen var den bästa hästknäckaren förr. och det är nog lätt hänt att vara ivrig idag och köra lite för hårt med sin häst, jag vet flera.
många här har nog inte hästar i den konditionen och styrkan du har.

Senast ändrad av en moderator:

burton skrev:
Åke! jag skulle inte spänna en shettis att ploga snö med, det fattar väl du med?? Jag säger bara att vet man inte vad man ger sig in i så kan man lätt förstöra den bästa av hästar. det räcker med att selen är dåligt tillpassad. och det gäller all tyngre körning, men många äldre har sagt mig att just snöplogningen var den bästa hästknäckaren förr. och det är nog lätt hänt att vara ivrig idag och köra lite för hårt med sin häst, jag vet flera.
många här har nog inte hästar i den konditionen och styrkan du har.
Nej. givetvis måste folk med vett andvända sina hästar rätt. Som du säger så är en fel tillpassad sele dödens för en häst. Men.. Jag vet inte om jag kan hålla med om att snöröjning är hästknäckare nr1. Jag tror att det är när man plöjer åkrar. Men jag vet inte. Det verkar ju jobbigare att bara dra och dra på ojämn mark.

Senast ändrad:

Hej!

Har inte något ide till nån snöpolg men vad kul det skulle vara att ha/göra en!

Va kul med gammla "hästgrejer" annars!

Vi har en liten åker som vi inte kan beta :( för då smakar vattnet piss om man säger, eftersom våran brunn är i mitten! Att gräset för ligga kvar e heller ingen höjdare :crazy: !
Så det blir att slå av det och vända det och det kör farsan med stortraktorn och med morderna grejer :o :D !

Men sen har vi fixat en hjulräffsa!
Så den körde jag (efter häst såklart ;) ) i somras och det var jätte kul!
Pålle brydde sig mindre, fast det var ju smakligt med frächt hö!
Lillpålle fick dra in höet och storpålle fick dra hjulräffsan!
JMRQJPFPNMKRM.jpg

JMRQJPHNDQDRK.jpg

Mvh Lisa

Fia-Lina skrev:
Jag vet ju att det finns åtminstone en här som plogar snö med häst. Går det att bygga en snöplog, är det någon som har någon bild? Jag skulle gärna vilja bygga något till nästa vinter och det gäller ju att vara ute i god tid :)
Det kan vara en enkel historia i trä eller något mera avancerat, kul att se alla varianter!
Lotta
Oj, hm jag ska locka in karl hit senare idag han är ju lite kär i sin snöplog :angel:

Ja, det är ju jag som är galningen med snöplogen, å jag har funnit att snöplogningen är en utmärkt styrketräning för min häst. Min snöplog är ju ganska special, då jag både kan ställa djup och hur aggressivt den tuggar i backen. Arbetsmässigt måste man jobba inom sin egen hästs självförtroende och styrka.

Spetsplogen är den plog som går tyngst, enklaste varianterna är som ett stora A av plank, men jag har sett en hästvariant i vinter i plåt, med höjdställande dragskida, med krog för skackelkedjan i spetsen, med slädmedar bak., för basväg och tog 1,5m. Var förresten en sv bild i land av en sådan plog, med ett fyrspann framför häromvintern!

Halvplogar, som tog halva plogbredden, fanns redan på sjuttonhundratalet om jag minns artikeln i Vagnshistoriska sällskapets tidning rätt. En modernare variant som var vanlig i Norra ångermanland bestod av en lång tvåtumsexa, vilken kroken till skacklarna var fäst främst. Plogbladet bestod av spontat virke, klätt i tunn plåt, typ bleck och spant på baksidan som gjorde plogen kupad. Längst ut på bladet finns ett järn som ser till att plogens yttre del inte skär ned i backen. Dessutom hadde de en upprättstående planka som kusken kunde ta tag i å tilta plogen, så att den gick lättare (plogar ett v då). Vi såg och fotade en sådan plog när vi var ute och jobbade efter vägarna i somras. Det är nog denna plog som är vettigast att bygga, om man vill ha en välfungerande plog.

Själv har jag antagligen en värsting, en halvplog i 3mm plåt, skäret går precis tvärs vägen man plogar, så att den inte styr så farligt åt sidan. Jag har två stöttor att ställa höjd med och kan byta dragkrogens höjd, frampå plogen, för att ställa om plogen skall skära ned i snön, eller lätta lite, om det går alltför tungt. Har tagit upp till en halmetersdrivor vindpackad snö med denna plog och en inte alltför stor fjording.

A och Ö i plogbranschen är att plogen skall vara nymålad eller glättad på annat sätt, stearinljus, silikonspray eller vad man nu har till hands. Farten på en hästplog är ju inte så hög, så det gäller att det glider. Det är fantastiskt att höra snön frasa uppefter snöplogen och lägga sig vid sidan av spåret :D

Gubben jag fick plogliket av berättade att han ofta körde den i spann, dvs tandem. Jag tycker ju man får mer drag om hästarna går i par, men då sa han att första hästens uppgift var att trampa ett spår, så att nästa häst, den i skacklarna hade fäste att dra plogen.

Ett alternativ till att få till trevliga körstigar i skogen är att använda en enkel sladd i trä, men det är en helt annan historia. För att inte tala om snöskor till hästen... :rofl:

Bilder ja, ska flörta lite med sambon ;)

Senast ändrad:

Min Pappa berättade att när bönderna hade vägsträcka på allmän väg hade dom två par Ardenner framför snöplogen

Funderar att ta ett traktordäck och dra för plogning. Högst oprofessionellt, men kanske kan fylla sin funktion att få fram små slingor i snön :)

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Jag tänkte ge mig själv en utmaning. Får se om jag tänker anta den… 😉 Jag tänkte att jag skulle skapa ett utrymme där jag bara fokuserar...
Svar
15
· Visningar
1 741
Senast: cassiopeja
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 891
Senast: Mia_R
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 414
Senast: QueenLilith
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 312
Senast: Ridinglady
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar