Sv: Snöplogning med häst
Ja, det är ju jag som är galningen med snöplogen, å jag har funnit att snöplogningen är en utmärkt styrketräning för min häst. Min snöplog är ju ganska special, då jag både kan ställa djup och hur aggressivt den tuggar i backen. Arbetsmässigt måste man jobba inom sin egen hästs självförtroende och styrka.
Spetsplogen är den plog som går tyngst, enklaste varianterna är som ett stora A av plank, men jag har sett en hästvariant i vinter i plåt, med höjdställande dragskida, med krog för skackelkedjan i spetsen, med slädmedar bak., för basväg och tog 1,5m. Var förresten en sv bild i land av en sådan plog, med ett fyrspann framför häromvintern!
Halvplogar, som tog halva plogbredden, fanns redan på sjuttonhundratalet om jag minns artikeln i Vagnshistoriska sällskapets tidning rätt. En modernare variant som var vanlig i Norra ångermanland bestod av en lång tvåtumsexa, vilken kroken till skacklarna var fäst främst. Plogbladet bestod av spontat virke, klätt i tunn plåt, typ bleck och spant på baksidan som gjorde plogen kupad. Längst ut på bladet finns ett järn som ser till att plogens yttre del inte skär ned i backen. Dessutom hadde de en upprättstående planka som kusken kunde ta tag i å tilta plogen, så att den gick lättare (plogar ett v då). Vi såg och fotade en sådan plog när vi var ute och jobbade efter vägarna i somras. Det är nog denna plog som är vettigast att bygga, om man vill ha en välfungerande plog.
Själv har jag antagligen en värsting, en halvplog i 3mm plåt, skäret går precis tvärs vägen man plogar, så att den inte styr så farligt åt sidan. Jag har två stöttor att ställa höjd med och kan byta dragkrogens höjd, frampå plogen, för att ställa om plogen skall skära ned i snön, eller lätta lite, om det går alltför tungt. Har tagit upp till en halmetersdrivor vindpackad snö med denna plog och en inte alltför stor fjording.
A och Ö i plogbranschen är att plogen skall vara nymålad eller glättad på annat sätt, stearinljus, silikonspray eller vad man nu har till hands. Farten på en hästplog är ju inte så hög, så det gäller att det glider. Det är fantastiskt att höra snön frasa uppefter snöplogen och lägga sig vid sidan av spåret
Gubben jag fick plogliket av berättade att han ofta körde den i spann, dvs tandem. Jag tycker ju man får mer drag om hästarna går i par, men då sa han att första hästens uppgift var att trampa ett spår, så att nästa häst, den i skacklarna hade fäste att dra plogen.
Ett alternativ till att få till trevliga körstigar i skogen är att använda en enkel sladd i trä, men det är en helt annan historia. För att inte tala om snöskor till hästen...
Bilder ja, ska flörta lite med sambon