Snöplog efter häst..?

Milene

Trådstartare
Ja, jag undrar som rubriken lyder om någon kör snöplog efter sin häst?

Mycket mycket gärna bilder, om nån har...:d

Milene

Sv: Snöplog efter häst..?

Visst gör vi det. Dock inga bilder men på fb finns det bilder.

168708_498282903253_809118253_6035095_3992943_n.jpg

Senast ändrad:

Oj, det var lyxiga stolar! Så fint sitter inte jag!

Detta är min plog här i enbet:

Och här lite ombyggd och körd med parhäst. Här på nya gården har vi över 1km att röja så det är snällare att köra med 2 hästar. :)

Vilka fina bilder!! Underbart! Är det en liten bebis du har som hjälpreda där i famnen?! :D

Haha, ja hon vaknade lagom när jag skulle dra iväg o fick bli med i mitt knä :) 1,5 år o blir galet ledsen redan om jag skulle våga åka utan henne. Pappa duger inte då minsann hehe...

Där sa du rätt! Jag är väl gladast i byn när det snöar! Köra plog är skoj som busen o med två hästar går det även att trava en del. Då slänger det snön åt sidorna mycket bättre :)

*kl*

Kika in på http://www.skogshasten.com/ klicka på fakta oh reportage, sen vidare på Snöröjning. Där finns en artikel med ett par olika plogar.

Vi ska bygga en med, så vi kan putta lite snö. :)

Jag skulle villja ha en skopa och testa med, men det jag blir lite brydd över är, vad gör man när det blir fullt på avtippningsplatserna? tvingar hästen att klättra löver snöhögen?

Snöplog i alla ära, men på gårdsplanen vore det smidigare med skopa känner jag, erhm, innan jag ens provat skopa :D

eftersom jag sitter och gruvar mig för att gå ut och ta tag i lite jobb så lägger jag in några gamla bilder :angel:

217677019tphAxJ_ph.jpg

Fast det finns ju flera olika att välja på i artikeln. :)

Din variant av plog gillade jag! Hur brett kan du ploga med den? Min ligga gata är 3 meter bred och det skulle ju vara skönt om man kunde få med den bredden.

Jag har ett halvblod som jag tänkte försöka plog snö med. Hur mycket orkar ett halvblod tror du? Arbetshästar är ju starkare :).

Min gata är 300 meter lång.

/Lizzie

Oj, det var lyxiga stolar! Så fint sitter inte jag!

Detta är min plog här i enbet:

Och här lite ombyggd och körd med parhäst. Här på nya gården har vi över 1km att röja så det är snällare att köra med 2 hästar. :)

Min plog vet jag inte exakt hur bred den är men den är lite drygt 3 meter i alla fall. Den går att dra med en häst om det inte är föööör mycket snö o höga kanter men vintrar som denna o förra har jag kört den med två.

MEN då ska det även betänkas att jag kör ca 2 km varje gång jag röjer innan allt är klart. Har man kortare sträcka hinner ju hästen/hästarna inte bli så trött/a.

Såg en sak i mitt förra inlägg o mitt nya. Alltså jag har ca 1 km ENKEL väg vilket med enkel matte blir 2 km när allt är klart... tur o retur. (Orkar inte krångla med ev missförstånd utan förklarar hellre direkt) :)

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Trav Hej alla travkunniga! Jag har i många år sagt att jag vill prova köra en travhäst men det blir liksom inte av, för jag känner mig osäker...
Svar
10
· Visningar
936
Senast: Cattis_E
·
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
359
Senast: Lavinia
·
R
Avel Hoppas att jag stavade rätt nu! Men jag hörde nånting på radio för nån dag sen och dom pratade lite om Camargue hästar. Och jag hade...
Svar
14
· Visningar
1 616
Senast: Raderad medlem 149524
·
Hästvård Hej! Min häst har ett återkommande problem där han får som strävhårig päls ca 1-3 månader efter klippning nr 2 (som blir runt nov-dec)...
2
Svar
29
· Visningar
1 366

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka