Snöklampar under ringskor

Sv: Snöklampar under ringskor

Kullen på mitten av sulan, sitter den ner mot marken eller???

Ja, precis, den buktar ut från hoven.

Den gör så att sulan inte blir helt slät och det ska väl förhindra att snön fastnar (så har jag förstått det i alla fall).

Framför allt innebär kullen att sulan fjädrar och rör på sig hela tiden, så att snön kastas bort innan det hinner bli så mycket att det blir en klump. Det är också därför som den andra typen av snösulor oftast har en ihålig kant.

Vad gäller tappa skor så verkar det hänga en hel del på hur hovslagaren sätter på skorna med snösulorna. Jag har haft problem med att snösulorna glidit bort i trakterna och inte längre legat mellan skon och hoven, och då har det förstås blivit glapp och slitage. Nuvarande hovis har rätta knycken och skär dem lite annorlunda, så nu har vi inga problem. Säger jag. Hittar väl hästen med bara tre skor i morgon som straff för att jag tänkt tanken...

Så fick man lära sig nåt nytt, tack för det :) *lyfter på mössan*

Din lilla pojke var väldigt hungrig i snön, men det var ju halt så han kunde ju inte gå så fort in :love: :D

PS: alla skor satt kvar ;)

Hmm. Min häst har fortfarande inte efter en vecka lärt sig att den fluffiga snön i vägkanten har förvandlats till blankis, och att det är minst halt i mitten.

Vill ha guldskor runt om... Men han får ju mest vinterbete av alla i gengäld! :D

Nej, jag försöker förklara det för honom, han börjar nog fatta lite i alla fall :D

Jo, det finns ju fördelar med "stäppen" men några rejäla nackdelar också :angel:

Äh, skulle det bli väldigt halt så får han gå i sjukhage ett par dagar, eller så får jag släppa honom ensam på kvällen, det överlever han. Ingen fara!

Jo, fast nu är det ju fullt i sjukhagarna. Även om två av dem inte kommer stå där så länge till.

Tänkte väl iofs inte på halkan i första hand :angel:

Utöver det har jag inga problem, faktiskt. :smirk:

Nehej, nu har vi kapat denna tråd tillräckligt, vi får lämna den åt dem som har något intelliget att säga om snöklumpar i ringskor!

Så sant, så sant :D Färdigkapat för oss!

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag skapar denna tråd i hopp om att kunna hjälpa en av tjejerna i mitt stall vad hon ska göra. Ska försöka återge fakta så gott jag kan...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
10 100
Senast: athena
·
Hästvård En häst i stallet har blivit ömfotad helt utan anledning. Och jag funderar på om det kan vara en lättare fångvarning på den? Men jag...
2
Svar
38
· Visningar
9 140
Senast: Nominous
·
Hästvård Igår skulle jag och hästen iväg och hoppträna, som på varje tisdag. Men när jag gjorde iordning henne upptäckte jag att hon tappat en...
Svar
13
· Visningar
1 825
Senast: cowgirl73
·
J
Hästvård Här skriver vi oftast om problem o elände, för att få råd och stöd förstås, men nu tänkte jag leverera lite hopp till er som kämpat ett...
Svar
6
· Visningar
1 276
Senast: Novali01
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama