SNODD eller INTE ?!

I

Idrus

Hur ska jag egentligen göra för att min häst ska "böja på nacken" och gå i form mer ? Hon är en travare och är väldigt pigg av sig och när man ska försöka så drar hon bara upp huvudet å slänger med det. Många tycker att jag ska ha snodd på henne, men jag vet inte :confused: jag tycker inte om snodd och sånt.. Men hur tycker ni ? Hon har ju gått med huvudet ganska högt i 18 år nu.

Nått bra tips från er experter ?
 
Sv: SNODD eller INTE ?!

Formen har ingenting med att "böja på nacken" att göra.
En snodd förvärrar bara allting, eftersom den kan tvinga ner
huvudet på hästen och du tycker det ser bra ut, när
hästen i själva verket slipper undan allt jobb.

Det finns bara ett enda sätt - ta hjälp av en tränare.
 
Sv: SNODD eller INTE ?!

har hon dåligt med muskler? verkar hon förövrigt ha några problem? ont i leder eller stel? om inte: va f*n ska du med en snodd till?????? varför är ganska många ryttare så inställda på att hästen måste böja på nacken??? när hästen springer vild på landet, eller i vårat fall i hagen, ser ni den gå "på tygeln" det gör iaf inte jag. o jag tror eller tycker inte du ska rida din häst på nåt annat sätt än du har gjort, möjligtvis ta kontakt med en tränare men defenitivt inte för att du vill ha en häst som ska gå på tygeln utan för att det är problem utav någon form...
 
Sv: SNODD eller INTE ?!

Jag hade ungefär samma problem med min travare förut. Jag fick tipset av min tränare att rida många lösgörande övningar, rida på böjda spår och variera träningen så mycket som möjligt.
Som du sa så hade hon gått sådär ganska länge, så du får nog räkna med att det tar ett tag. Men är det bättre att först fokusera på att hon börjar jobba med baken, så kommer nog nacken med så småningom också :idea:
Sen är ju travare inte jordens lättaste hästar att rida "riktig" dressyr med, men allt arbete lönar sig verkligen i slutändan :)

Lycka till

/Eliine
:bow:
 
Sv: SNODD eller INTE ?!

Trivs hon med bettet? Ett rakt tränsbett brukar kunna funka bra om de inte vill ta stöd på bettet.

Sedan är det nog bara att ta hjälp av tränare, som någon skrev. Snodden är ingen bra ide´.
 
Sv: SNODD eller INTE ?!

har hon dåligt med muskler? verkar hon förövrigt ha några problem? ont i leder eller stel? om inte: va f*n ska du med en snodd till?????? varför är ganska många ryttare så inställda på att hästen måste böja på nacken??? när hästen springer vild på landet, eller i vårat fall i hagen, ser ni den gå "på tygeln" det gör iaf inte jag. o jag tror eller tycker inte du ska rida din häst på nåt annat sätt än du har gjort, möjligtvis ta kontakt med en tränare men defenitivt inte för att du vill ha en häst som ska gå på tygeln utan för att det är problem utav någon form...

Jag har INTE sagt att jag ska ha snodd, utan jag FRÅGAR er, eftersom alla andra säger att jag ska ha snodd, jag tycker inte om det som jag också skrev. Jo, jag funderade eftersom ingen hjälpte mig med problemet så sa alla att jag skulle ha snodd, men jag vill helst inte ha någon på henne, men alla sa ju det så nu fråga jag...

Jo, jag har ju också tyckt så, men alla klagar ju ! Så jag börja fundera om dem måste gå med "böjd nacke". :crazy:
 
Sv: SNODD eller INTE ?!

Svar till alla: Jo, hon trivs med bettet och jag brukar göra lösgörande arbeten. Vi rider dessutom av en tränare (rider i grupp), men hon sa bara att jag skulle köpa en martingal (för hon kan ha kasta upp huvudet ibland), men så säger hon inge mer.. :smirk:
 
Sv: SNODD eller INTE ?!

alla andra säger att jag ska ha snodd,
Jo, jag har ju också tyckt så, men alla klagar ju ! Så jag börja fundera om dem måste gå med "böjd nacke". :crazy:

Inget illa menat: men är det sånna "dressyrterrorister" som säger så? Alltså folk som bara fokuserar på att hästen går som en metkrok i nacken och struntar fullständigt i om den jobbar med baken och ryggen. Och som skulle ställa sig och skrika att alla som inte håller på med rollkur är idioter och skulle göra vad som helst för att få hästen att bita sig själv i bogen när dom rider. (Sånna personer ger verkligen dressyren dåligt rykte :mad: )

Stå på dig och var envis mot dom som säger så. Huvudsaken är inte att hästen böjer på nacken utan att den jobbar och är lugn och avslappnad. Det finns hästar som jobbar jättebra, utan att dom böjer på nacken :d

Av egenerfarenhet så tycker jag inte att maringal fungerar spec. bra i dressyr. Men jag har ju inte sett hur just din häst går, så kanske din tränare har rätt :)
 
Sv: SNODD eller INTE ?!

Förutsatt att hästen nu inte har ont någonstans eftersom du sa det, så tycker jag nog att du skall fortsätta din träning med din tränare, fråga denne hur du skall gå vidare i din träning, förklara dina problem för henne och kanske kan hon ge dig förslag på lösgörande övningar?

När jag började träna min ridtravare första gången hos dressyrtränare, hade jag snodd på, det första hon gjorde var att ta av den :crazy: ok var lite högt huvud i början men efter idog träning så går min häst riktigt fint nu.

Efter tips från en annan tränare, som sa att man kunde ha snodden på vid skogsridning lite i början sådär, så ett tag kan du väl ha snodd om det känns bättre?

Jag personligen hade nog kämpat på utan snodd och köpt en martingal om nu din tränare tycker du skall det?
 
Sv: SNODD eller INTE ?!

Tycker du ska ta hjälp av en tränare! Det är verkligen stor skillnad att få hjälp av en kunnig tränare

Tycker absolut inte att du ska sätta på henne en snodd, spelar ingen roll om hon "halsen är krökt" eller inte, hästen måste jobba i balans och det kan den även göra med huvudet uppe vilket inte många verkar tro.

En ihopdragen hals gör ingen skillnad om hästen inte jobbar rätt
 
Sv: SNODD eller INTE ?!

Jag fick rida med snodd på min häst ett bra tag, så det kanske skulle vara värt ett försök.
 
Sv: SNODD eller INTE ?!

Hur ska jag egentligen göra för att min häst ska "böja på nacken" och gå i form mer ? Hon är en travare och är väldigt pigg av sig och när man ska försöka så drar hon bara upp huvudet å slänger med det. Många tycker att jag ska ha snodd på henne, men jag vet inte :confused: jag tycker inte om snodd och sånt.. Men hur tycker ni ? Hon har ju gått med huvudet ganska högt i 18 år nu.

Nått bra tips från er experter ?

skit i vart hästen har sitt huvud, blunda och känn om du har hästen med dig, om den är lyhörd och uppmärksam. om hästen nu är 18 år, så spelar det väl ingen roll vart huvet är?
 
Sv: SNODD eller INTE ?!

Hej,

Om hon kastar med huvudet så köp en martingal.

Många travisar blir lite stirriga av att gå i grupp så testa och rid en privatlektion. Då kommer din tränare att få ta sig tid att verkligen hjälpa dig.

Om du vill testa att rida med en snodd så gör det. Snoddarna är väldigt elastiska men ger samtidigt lika stöd på båda sidorna.

Meningen med en inspänningstygel är inte att visa hästen att "här skall du ha huvudet" utan att visa "hit upp men inte högre". Om du nu med ett så pass snällt hjälpmedel kan få din häst att koppla av och börja använda bakdelen mera så testa. Men en inspänningstygel är bara ett hjälpmedel inte ett substitut. Använd den under hästens utbildning och när den har koll på det är med ställning, böjning, rakhet och halvhalter så klarar du dig utan.
 
Sv: SNODD eller INTE ?!

snodd är inte nämnvärt bra, testa shambon istället om du har nån erfaren som kan hjälpa dej spänna den rätt
 
Sv: SNODD eller INTE ?!

har du hööks katalog hemma kan du ta en titt där. men jag tar en liten genomgång ändå, fast jag är långt från expert..

shambonen går spänd mellan hästens framben i sadelgjorden och genom bettet och upp om nacken. så hästen får ett tryck i nacken istället får ha ett mer eller mindre konstant drag i munnen som den får av snodden(min erfarnehet)

När hästen går rätt (ofta hjälper den att få hästen lång och låg)
så slutar den att inverka...

Jättebra hjälptygel, men man rider ju inte med den varje dag, men att börja nån gång i veckan och sen gå så småningom att kanske ha den 3 dagar sen utan nån veckan så hästen lär sig...

ett tips är att du longerar första gången, så hästen lätt brallar och att du ser lite hur den fungerar..
 
Sv: SNODD eller INTE ?!

18 år? Hur gammal är hästen?
Tycker du kan använda dig av en inte allt för hårt spänd snodd och bara visa hästen vägen. Det är oftast bättre än att slita och dra och få en irriterad häst som slänger på huvudet.
 
Sv: SNODD eller INTE ?!

18 år? Hur gammal är hästen?
Tycker du kan använda dig av en inte allt för hårt spänd snodd och bara visa hästen vägen. Det är oftast bättre än att slita och dra och få en irriterad häst som slänger på huvudet.

Det är ju hästen som är 18år!
men hon slänger ju inte med huvudet längre (martingal) uatn det var förr (om du inte läser).. dessutom är väl inte en snodd gjord för att hästen slänger med huvudet ? men nästan alla andra säger att jag inte ska..

Vill bara höra från experter nu!
 

Liknande trådar

Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
6 730
Senast: Roheryn
·
Ridning Hej! jag har ett problem med mitt ungsto. Hon har fått för sig att ta tag i bettet, dra ner huvudet och sticka, främst i galoppen...
Svar
13
· Visningar
2 313
Senast: mily
·
Ridning Jag har rider en 10 årig valack sedan några månader tillbaka. Han är en korsning mellan varmblod och ponny av okänd ras. Vi fick en...
Svar
3
· Visningar
1 393
Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
22
· Visningar
1 226

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp