Snö sulor?

Sv: Snö sulor?

Bara hörde det någon stans.. inte vet jag om det är sant de är drf jag frågar er här..
Kan man använda samma par snösulor flera ggr? om ja har 4 st nu (fram och bak) kan jag använda dom nästa vinter oxå`?

Jadå, så länge de håller (lite olika beroende på kvalitet) så kan du lägga om dem hur många gånger som helst.

KL*

Är det samma funktion på de som är hela (alltså över hela hoven) och på de som bara är en kant precis innanför skon? Funkar det lika bra med båda två?:confused:

Hela sulor tycker inte jag fungerar alls mot snön. De jag gillar har denna modell:

huf01.jpg

Snösulor är ju de med kanal på insidan av skon, som pemi visade på bild. Annars är det ju "bara" sulor, och de har ingen större effekt mot snö.

Jag som då inte är så bra på snösulor ... hur kan dom hjälpa när de inte är något "gummi" för själva hoven? eller det ser ut som dom inte ska hjälpa men de gör dom ju har jag förstått :P

Jag tror att de fungerar så att gummikanten gör att snön inte kommer i kontakt med varm hov/kall sko som gör att snön packar sig. Dessutom så rör sig ju gummit så ev packad snö lossnar direkt. Finns säkert någon som kan förklara bättre, men jag vet ATT de fungerar. Har testat hela sulor också och det fungerar inte alls mot snön.

Jag som då inte är så bra på snösulor ... hur kan dom hjälpa när de inte är något "gummi" för själva hoven? eller det ser ut som dom inte ska hjälpa men de gör dom ju har jag förstått :P

När hoven rör sig så trycks snön ut av strålen, har jag fattat. Det funkar i alla fall sen 10 år tillbaka.

okej hehe de är bra så vet jag att de fungerar och hur de går till lite.. TACK :)

Det är jätte skönt att ha snösulor men tyvärr så tappar min häst bara skorna när han har snösulor. Är en fullblodskorsning.
Men har ridit utan snösulor nu i 2 vintrar och det har funkat helt okej än så länge. :)

jag ogillar snösulor av olika andledningar:
- Dels får jag inte en önskvärd effekt, jag har alltså inte märkt någon skillnad. Båda mina hästar, ponny och häst har snö i hoven i allafall
- Dessutom kan du inte hålla koll på hoven lika lätt. Det blir dessutom större infektionsrisk och försämrad hovkvalité
- Skorna sitter sämre och sömmarna fäster inte lika bra

Det finns bättre alternativ, som t.ex. att inte kratsa hovarna innan du rider eller att smörja dem med vaselin

Får dom styltor trots sulor? :O

Skorna och sömmarna har suttit lika bra som vanligt trots snösulor..

Och inte hjälper väl det att inte kratsa hovarna innan :confused: Det spelar väl ingen roll om hästen har snö i hoven eller inte om du ändå ska ut och rida i snö.. Man får lika mkt styltor oavsett varifrån snön kommer :confused:

Det man inte ska kratsa bort är spån, halm, och hästskit.

Att snön packar sig beror mest på att den trängs in och fastnar mellan stråle och sko.
Sitter det redan diverse dynga där så kommer inte snön in så den kan fastna.

Det man inte ska kratsa bort är spån, halm, och hästskit.

Att snön packar sig beror mest på att den trängs in och fastnar mellan stråle och sko.
Sitter det redan diverse dynga där så kommer inte snön in så den kan fastna.

Jaha då hänger jag med :D Sånt fastnar inte i pållen hovar så det tog tid för mig att koppla :angel:

Men hur ser styltorna ut som du får med snösulor? Är verkligen första gången jag hör om någon som fått detta! :eek:

vår hovslagare sa att man kan spreja med pälsglans i hoven också, alternativt tejpa med silvertejp eller, som många varit inne på, olja.

Ja det hjälper. Enorm skillnad. Jag vill inte vara utan snösulorna på vintern. Vilken otroligt bra uppfinning!

okeej :)) har fortfarande inte fått tag i en hovslagare men de blir defenitift snösulor (Y) :D

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Radannons Hej! Någon som har bra koll på vad som finns för stallplatser nära Klippan, Åstorp, Munka-Ljungby, Ängelholm, Hyllinge? Jag flyttar...
Svar
0
· Visningar
1 221
Senast: Rikke
·
Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 747
Senast: mamman
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag tänkte ge mig själv en utmaning. Får se om jag tänker anta den… 😉 Jag tänkte att jag skulle skapa ett utrymme där jag bara fokuserar...
Svar
9
· Visningar
1 294
Senast: cassiopeja
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 624
Senast: Shaggy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama