Snö och isigt - hur rider Ni då?

Sv: Snö och isigt - hur rider Ni då?

Har har alltid snösulor med 4 broddar i varje hov, har lite högre bak och lägre brodd fram så detinte blir så stumt för hästen .

Jag har brodd alltid i även i hagen, skadorisken är större på en häst som inte har brodd och man släpper ut som med järnskor i isig hage.
Än vad risken för att en sparkskada skall ske i hagen.
Sparkas inte hästarna annars så varför skall de börja bara för man får på brodd??

Fläkskador är något en häst kan dö av eller bli oridbar för all framtid

När Ni har guldskor,,,,har Ni era hästar ensamma i hagen då eller? Med risk för skador och så menar jag!!??

Jag har hästar i en stabil flock utan slagsmål.

Men de har guldskor med fyra stora brodd fram, ock lättare guldskor med sex mindre korta brodd bak.

Svårt att få bakbrodden tränga något nämnvärt genom vinterpälsarna!

Halkskador är mycket värre.

Snösulor och fyra broddar i varje hov kör jag med.

Min hovslagare sa raka motsatsen när jag senast skodde, att man "förr" bara hade traktbrodd men att det nu har visat sig vara bättre att ha fyra eftersom det blir en jämnare belastning och och därmed mindre förslitningsskador.

Det finns säkert lika många åsikter om det som det finns hovslagare:-) Jag går på min erfarenhet och i samråd med min hovslagare har jag bestämt mig för 2, som vädret har varit hittills. Man måste tänka på att hoven vid isättning har en glidfas, nödvändig för ben och senor. Ju fler brodd man sätter i = mindre glidfas = mer påfrestning på benen.

Jag brukar ha mina ihop trots brodd. De bråkar inte direkt. Brukar ha korta fasta brodd 4/sko. En del har boots för att inte sparka sig själva bara.

Två små isbroddar på varje hov räcker långt i Skåne :)
De är broddade även i hagen.

Men just nu rider jag dem inte alls, pållarna har haft julvila sedan andra veckan i december. Uppstart igen vecka 1 hade jag tänkt mig, hoppas värsta isen och kylan är över då :)

Kör barfota men tar på broddade easyboots om det någon dag är ishalka. Hittills i vinter är det kallt och mycket snö så de har inte behövts en enda gång. Rider som vanligt, det går alldeles utmärkt om man lägger temposträckorna efter var snön finns. Bor på landet i norrland så det finns gott om vägar med bra vinterföre och en hel del snöiga lägdor att busgaloppera på.

Är det riktigt snorhalt i hagarna får hästarna gå i plogad, sandad ridvolt och turas om att stå inne men det händer väldigt sällan. Eftersom ridhästar och unghästar går ihop vill jag inte ha broddat i hagen, mycket busande även om rangordningen är mycket klar. Dessutom har vi nu haft mellan -10 och -25 ett par veckor i sträck och då är det inte mysigt att ha kylande järndojjor på fötterna.

En annan aspekt på barfotahäst är att det är betydligt billigare. Kan verka själv och tar hjälp av hovis några ggr / år för kontroll av vinklar etc. Inga tappskor, inga styltor...

som majoriteten, snösulor och helbroddat. Fortfarande på tok för halt för oss och vi har en nästan färdigbygd paddock som dom inte kan göra klart när det är fruset, så det blir bara till att rida på ängarna. Tack gode gud för dom.

Det finns säkert lika många åsikter om det som det finns hovslagare:-) Jag går på min erfarenhet och i samråd med min hovslagare har jag bestämt mig för 2, som vädret har varit hittills.

Visst är det så. Jag ville bara visa på ytterligare en tanke/erfarenhet.:)

*KL*

I hagen har vi 2 broddar per hov (traktbrodd) för att minska fläkrisken. Vågar inte ha tåbrodd pga skaderisken (vi har lekfulla hästar som tillbringar många timmar i veckan med att stå på bakbenen och fäktas med framhovarna), men skruvar i tåbrodd så det blir 4 per hov om vi rider ut på plogade vägar, dvs hårt packad snö eller is. Inga snösulor, utan rider i friskt tempo så eventuella styltor lossnar och broddarna greppar ordentligt. :)

Just nu har vi ett annat bekymmer än halkrisken, nämligen skarsnö. Det var ju ett par dagars töväger i mellandagarna och sen frös det på igen. Det är väl ca 1cm skare och 1-3dm mjuk snö under. Vi har inte sett några skador på våra hästar, men i en kompis stall var det en som var blodig om alla fyra ben efter en galopp över en äng...

Hur gör ni när det är skarsnö? Rider försiktigt, inte alls, eller skyddar benen på något sätt? Vi provade att linda benen (såg jättefånigt ut, vinterpälsen ovanför lindorna gjorde att det såg ut som puffbyxor ungefär...), men lindorna gick upp efter bara en liten stund och vi avbröt försöket.

Det känns lite trist att bara hålla sig där det är plogat eller upptrampat, eftersom det begränsar ridvägarna en hel del. Vi har en ganska bra bit att rida innan vi kommer till fina plogade grusvägar... Några tips?

Liknande trådar

Ridning hej, jag rider islandshäst och har många olika träns men jag vill börja träna min häst bettlöst så då undrar jag om det är bättre med...
Svar
2
· Visningar
339
Senast: Sryoqwe
·
Hästmänniskan hejhej, ursäkta för mycket text 🥲Jag har precis tagit studenten och ska flytta ganska långt bort i början på nästa år. Ponnyn som jag...
Svar
8
· Visningar
854
Hästvård Jo, jag letar efter en till häst (har två här hemma på gården). Nu ska det bli en islänning för mestadels uteritter men vill också träna...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
8 723
Senast: Lobelia
·
Träning Hejsan allihop För drygt 2 månader sen köpte jag en ny häst. En swb valack på 8 år, världens trevligaste. Han va inriden av tjejen jag...
2
Svar
22
· Visningar
2 642
Senast: Claraclara
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar