Snö och isigt - hur rider Ni då?

Sote

Trådstartare
Har en dum fråga....nu när det är så isigt på ridvägarna...hur skor Ni Era hästar då? Har hört många olika varianter...men vill kolla med Er islandshästkunniga:-) Har Ni några bra tips??:banana:

Sv: Snö och isigt - hur rider Ni då?

Min går än så länge barfota. Har barfota boots som ska broddas i helgen för att kunna ha när det blir fruset.

Men eventuellt så behöver jag sko min häst, så får se hur det blir då.

Traktbrodd och snösulor än sålänge!

jag har upplevt det som att en barfotahäst har bättre fäste på halka och är betyligt trevligare att rida i snötäckt landskap. Inga problem med styltor osv.
Har förvisso inte islandshäst, men de är ju hästar som alla andra.
Kan man inte ha barfota eller inte vill brukar jag ha skor, fyra broddar i varje och snösulor.
Hästen jag har idag får med skor med fyra broddhål, men inga snösulor (glömde) och det är mäkta irriterande.

Fast det där förstår jag verkligen inte. Har aldrig vågat rida hästarna barfota på vintern med snö och is, det är ju snorhalt? Eller vad har era hästar för superfötter som klarar det?:D

Nu är det också så att djurskyddslagstiftningen säger att häst i arbete ska skyddas mot halka, jag ser det som helt självklart och är en ren och skär säkerhetsfråga för både häst och ryttare. I ren snö är det ju sällan problem, men hamnar man på en exempelvis plogad väg så blir det mycket värre och här får det nog anses som halkigt.

Snösulor och fyra brodd i varje. Men just nu har han bara brodd och eftersom våra vägar inte är plogade än så gäller det att rida med lite fart så styltorna flyger ur. Blir mest travjogging i snön när det inte är plogat.

Jag kör med "guldskor", skulle tro att de är 6 broddar på varje fossing + snösulor!

Denna vecka har det tyvärr inte blivit så mkt "seriös" ridning utan mest mys i snön! :D

Hästen "min" har guldskor han å, 6 fasta broddar på varje fossing och snösulor.
Kan ju tillägga att än så länge är det inte så "seriös" ridning, jag hänger med Katharina i myset;)

Jag har än så länge bara 2 broddar i varje sko, i trakterna. Brukar inte använda snösulor, då de gör hovarna tunna och det blir större risk för hålväggar och sådant. Men det beror ju lite på hästens kvalité på fötterna....vill helst inte ha 4 broddar i varje sko då det ökar påfrestningen på ben och senor eftersom det blir "mindre hov mot marken"...det blir mer punktbelastning. Men så klart, det beror ju på hur det ser ut där man bor, det är ju inte bra om hästen halkar heller, men de senaste vintrarna har jag inte behövt använda mer än 2 brodd.

KL.
Mina hästar har traktbrodd än så länge.
Dalla kommer troligtvis få på sig tåbrodd i fram om det blir ren is men tills dess håller jag mig till 2/hov.

I övrigt är dom normalskodda.
Inga snösulor, har aldrig använt det på några hästar alls och jag har inte haft problem med styltor ..

kl

Min har "guldskor" med sex broddar. Har hittills, dvs. en vecka, fungerat jättebra med knappt några styltor!

Jag har än så länge bara 2 broddar i varje sko, i trakterna. Brukar inte använda snösulor, då de gör hovarna tunna och det blir större risk för hålväggar och sådant. Men det beror ju lite på hästens kvalité på fötterna....vill helst inte ha 4 broddar i varje sko då det ökar påfrestningen på ben och senor eftersom det blir "mindre hov mot marken"...det blir mer punktbelastning. Men så klart, det beror ju på hur det ser ut där man bor, det är ju inte bra om hästen halkar heller, men de senaste vintrarna har jag inte behövt använda mer än 2 brodd.

Min hovslagare sa raka motsatsen när jag senast skodde, att man "förr" bara hade traktbrodd men att det nu har visat sig vara bättre att ha fyra eftersom det blir en jämnare belastning och och därmed mindre förslitningsskador.

4 boots med 4 brodd i varje vid halka.

När Ni har guldskor,,,,har Ni era hästar ensamma i hagen då eller? Med risk för skador och så menar jag!!??

Tyvärr så skodde jag som vanligt 1 vecka innan snön kom, och här har vi ju aldrig någon direkt vinter...men så fel man kan ha!! Nu går hon här med snöstultor under hovarna...suck! Får iväg och köpa isbroddar inför ridning! Har Ni några andra tips, Ni som är mer vana vid snön...?? Det är ju som sagt 7 veckor kvar till hovslagaren kommer igen!!

Liknande trådar

Ridning hej, jag rider islandshäst och har många olika träns men jag vill börja träna min häst bettlöst så då undrar jag om det är bättre med...
Svar
2
· Visningar
339
Senast: Sryoqwe
·
Hästmänniskan hejhej, ursäkta för mycket text 🥲Jag har precis tagit studenten och ska flytta ganska långt bort i början på nästa år. Ponnyn som jag...
Svar
8
· Visningar
854
Hästvård Jo, jag letar efter en till häst (har två här hemma på gården). Nu ska det bli en islänning för mestadels uteritter men vill också träna...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
8 723
Senast: Lobelia
·
Träning Hejsan allihop För drygt 2 månader sen köpte jag en ny häst. En swb valack på 8 år, världens trevligaste. Han va inriden av tjejen jag...
2
Svar
22
· Visningar
2 642
Senast: Claraclara
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar