Snö i tassarna

Bison

Trådstartare
Hur kan jag göra för att förhindra det?
Rubens tassar är hopplösa, oavsett längde på päls får jag stanna minst fem gånger varje gång vi går i skogen för att pilla bort snöklumpar.

Sv: Snö i tassarna

Fyra Ess Hästsalva är faktiskt jättebra för att hålla snön borta i tassarna. Det krävs inte mycket! Men man får se till att bada tassarna då och då för det blir ganska fett.

Alternativt Hundsalva, den gröna burken.

Vi har testat ngn salv men den hjälpte inte alls, kommer dock inte ihåg vad det var för märke.
Hästsalvan har jag ju här hemma så det ska testas nästa gång, tack :)

Vaselin? Borde väl vara tillräckligt fett för att hålla snön borta?
Har inte det problemet själv trots mycket hår mellan tassarna. Men vaselin hjälpte på valacken hemma när det satte sig i karleden på honom och utlöste mugg. Värt att testa kanske :)

Jag rakar tassarna när jag ändå fixar klorna. Alltså inte med rakblad utan en elektrisk rakapparat, en liten.
Funkar finfint!
Förut fick han lätt svamp under tassarna, men sen vi började med detta har han klarat sig.

Har du häst?
Om ja,prova sprayglansen man har till svans o man.Funkade när jag hade lh collie.

Funkar det verkligen inte om du klipper jättekort? Med klippmaskin kanske? Min får framför den stora trampdynan på båda fram, men det räcker att jag klipper bort pälsen sticker ut mellan trampdynorna så fastnar inget.

Spraya med pälsglans eller smörj med nån fet kräm, typ 4 ess?

Funkar inga av ovanstående tips hade jag nog övervägt att skaffa skor till hundstackaren.

Doris har en ful trampdyna just nu, som jag skyddar med en sko som är av typ ballongmodell. Jättelätt att ta på och av, och sitter som berget. Hon har sprungit i snö och på is med sin idag, utan problem. Dyra var de inte heller, kostade 25 kr/styck. Visst det är engångsskor, men de verkar då hålla för fler än en promenad!

Dessa har jag: http://www.djurhalsobutiken.se/utomhusutrustning/skor/paws-hundskor-xsmall

Klipper du jätte kort även mellan trampdynorna borde det ju inte fastna, men ska man klippa mellan tassarna måste man vara noga med att hålla efter eftersom det blir "stickigt" när håret växer ut igen, då är det lätt att dom får problem i tassarna. Jag har testat med idomin på pudelns tassar, för att snön inte ska fastna, den fungerade helt okej. Men jag tror att klippa riktigt kort är det bästa:)

Det är ganska kort, ingen päls som sticker ut. Han har ganska små tassar o sprattlar ibland rätt bra, rädd att klippa fel. Fastnar bara i framtassarna, de är större o mer platta än baktassarna, kanske har med det o göra.
Idag ska jag iaf pröva med salva när vi går i skogen :-)

Hur kan jag göra för att förhindra det?
Rubens tassar är hopplösa, oavsett längde på päls får jag stanna minst fem gånger varje gång vi går i skogen för att pilla bort snöklumpar.
Pälsglans eller strandbodarnas impregnering har jag hört mycket gott om! Ska själv skaffa till nästa vinter då det är ett helvete med snöklumpar i ds ben...blir så tovigt också!
Tasspray%20%20Strandbodarna%20300.jpg

idag använde vi Fyra ess hundsalva. Var ute i kogen en timma och fick stanna o plocka lite snö två gånger. Det var mycket mindre än vanligt och satt löst så det var lätt att få bort.
Mycket nöjdare hund idag :)

Prova annars att raka riktigt kort, pälsen mellan trampdynorna. Det fastnar bara på min pudel när det är dags att ta fram klippmaskinen igen :D

Liknande trådar

Hundhälsa En dum fråga...kan tyckas. Men behöver en rottweiler täcke på sig på vintern och vid regn? Jag har en husky som hellre skulle dö än att...
Svar
15
· Visningar
938
Senast: Sonic76
·
Övr. Hund Regn, grusade vägar och leriga rastgårdar är ju inte det roligaste direkt. Jag går här och dagdrömmer om att ha en vattenslang utanför...
Svar
16
· Visningar
1 474
Senast: hastflicka
·
Hundträning Så, jag har aldrig lämnat mina hundar ensamma i bilen förutom en enda gång på 5-10 minuter. Jag vet ju inte hur dom var när jag var...
Svar
16
· Visningar
1 197
Senast: Lillefrun
·
Övr. Hund Hej, Vill kanske mest skriva av mig eller få lite tips kanske! Min kille är snart 1 år. Jag tycker vi har god kommunikation för det...
Svar
9
· Visningar
935
Senast: inverterad
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård
  • Atletix