Sniglar ... hur gor ni?

hastflicka

Trådstartare
Det ar sa mycket mordarsniglar efter vagen att det ar svart att ga utan att trampa pa dem :yuck: och jag blir latt illamaende bara av tanken att trampa pa dem. Jag funderar om det ar nagon vits att ta med salt i fickan och stro ut pa dem (visst ar det sa att salt hjalper?) eller om det finns andra bra satt att bli av med dem. Eller ska man bara fortsatta att forsiktigt kryssa mellan sniglarna efter vagen?

Hugger du dom överlever ju barnen. Vad jag har hört dör barnen om den får salt på sig. Men något i mig tycker det låter grymt..
jag är mesig- jag vet..

Hugger du dom överlever ju barnen. Vad jag har hört dör barnen om den får salt på sig. Men något i mig tycker det låter grymt..
jag är mesig- jag vet..

Fast snigeläggen överlever väl inte ute i solen? För att det ska bli nya sniglar antar jag att äggen behöver läggas på en mörk och fuktig plats?

Kör snigelfritt och är noga med att lägga ut det tidigt på våren också så de första som vaknar inte förökar sig så förbaskat. Sen plockar jag och tänkte bjuda på öl också. Har peppar peppar inga jätteproblem men visst finns det gott om dem. Lider med folk som jag läser plockar hundratals varje kväll, tar på odlingsglädjen.

Saltar lite på "skallen".
De ser ut att få hjärnsmälta och kolavippa rätt snabbt.
Plockar upp liken om de ligger på en plats där de stör. Annars få de vara kvar och locka fram nya sniglar....som också blir saltade.
Har saltsträngar runt rabatter och urnor för att inte få upp sniglar där.

Och då blir det ju lite drastiskt att ta fram spaden...
Beror väl på vad det är för en gynnare. :devil: :p :D

Sniglar har jag inga men hur mycket vinbergssnäckor som helst så det gäller att se var man sätter fötterna. Uppe vid trappan har jag ett gäng som kalasar på det som växer mellan plattorna, mina alldeles egna trädgårdsmästare som snart är så stora att jag kan rida på. :D

jag är mesig- jag vet..

Mina saltas,hugger man dom så får man ut alla "barnen" så då blir problemet värre.

Det där är bara en myt! Att salta dem är dessutom djurplågeri. Även mördarsniglar förtjänar att dö snabbt och smärtfritt. Jag hugger av huvudet av de jag ser och strör ferramol vid tomtgränsen. Har också några fällor med ferramol. Ferramol är ogiftigt, men sniglarna dras till lukten, äter, blir mätta, kryper ner i sina hål...och tror fortfarande att de är mätta, men hungrar i själva verket ihjäl. De dör lyckliga.

Vad hander om man stror sallt runt trappan da? Jag vill atminstane inte ha dem dar. Gar de inte over da? Jag blir kvar har en vecka till och vill inte kopa nagot sarskilt for att halla bort dem.

Liknande trådar

Fritid Eller den regelbundna ledighet du har, beroende pa jobbschema? Jag ar nyfiken da jag nastan varje helg brottas mellan att vilja gora sa...
2
Svar
24
· Visningar
2 366
Övr. Hund Squid, den lilla Border terriern ... behover jag verkligen honom? En kille? Jag som ville ha en tjej till. Han fungerar fantastiskt med...
2 3
Svar
40
· Visningar
4 185
Senast: inverterad
·
Övr. Hund Framfor allt den mentala biten du kampar emot. Vad gor du som gor det lattare att jobba med din hund's "arv"? Miss Mandy sa "vass" med...
Svar
9
· Visningar
1 215
Senast: Migo
·
Hundavel & Ras Jag trodde jag hade hittat en bra uppfodare. Jag trodde jag hade hittat en eventuell parning som sag mer an intressant ut. Huruvida jag...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
7 880
Senast: Corminta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar