Snickra egen hundsäng?

Nollattanpalandet

Trådstartare
Om en dryg vecka får jag hem min valp och nu tänkte jag snickra en hundsäng. Eller ja, det är ambitionen i alla fall, vi får se om jag lyckas. ;) Har hittat två "inspirationsbilder" på hundsängar, som jag skulle vilja efterlikna något, men jag vet inte riktigt hur jag ska göra för att åstadkomma dom:

Säng 1 (som ser ut precis som jag vill ha det!)

Säng 2, som kommer med en instruktion men som ändå inte är riktigt som jag vill ha det...

Hur tror ni att dom har byggt säng nummer ett? Någon som är på det här med att snickra och kan ge mig något tips om vad jag borde göra och vad jag borde köpa på närmaste byggvaruhus? Jag är som sagt inte särskilt händig, så jag skulle helst vilja ha en steg-för-steg beskrivning, haha... ;)
 
Sv: Snickra egen hundsäng?

Jag hade byggt den i spånskiva för att det blir billigast och efter du byggt en så brukar man komma på massa saker man vill ändra på sen.
Dock är spånskiva lite ömtåligare.
och den slutgiltliga hade jag nog byggt i playwood
 
Sv: Snickra egen hundsäng?

Det ser ut som en hyfsat enkel konstruktion! :)

Först och främst behöver du spontat virke - på bilden du länkat (Den översta) är det pärlspont. Hur mycket beror på hur stor du tänkt göra bädden?
Trälim känns som en bra sak att använda i sponten.
En byggskiva till botten, samt en ram av regel (2tum2).
Skruv och Skruvdragare/skruvmejsel, samt sticksåg.

Börja sedan med att kapa upp lagom hög bitar av pärlsponten och limma ihop till fyra stycken - två kortsidor och en långsida.
Såga till bottenplattan och skruva fast reglarna på ovansidan (skruva underifrån).
När pärlspontsstyckena torkat - så rita ut öppningen du vill ha på framsidan. Såga ut med sticksågen.
Skruva samman pärlspontstyckena med underdelen. Måla i valfri färg. KLART! :D

(Jag skulle nog gärna ha hörnstolpar i lådan också, men sådana är det inte på den bild som du länkat.)
 
Sv: Snickra egen hundsäng?

Vänta du med byggandet till du vet om du får en tuggande valp. :D Har du tur så funkar det kanon, men väldigt trist om du lagt ner massa jobb och så är den söndertuggad med en gång.
 
Sv: Snickra egen hundsäng?

Det absolut enklaste måste vara att köpa en mdf-skiva med pärlspontprofil. Mdf är suveränt att bygga i, och en sådan skiva ser ut som pärlspont.
 
Sv: Snickra egen hundsäng?

Det absolut enklaste måste vara att köpa en mdf-skiva med pärlspontprofil. Mdf är suveränt att bygga i, och en sådan skiva ser ut som pärlspont.

Now we are talking! Det där lät ju hur lätt som helst - men var hittar man mdf-skivor med pärlspontprofil? Försökte söka lite hos byggmax men hittade inget. Vad tror ni att det kostar på ett ungefär?
 

Liknande trådar

Övr. Katt Hej, Har precis skaffat två kattungar (Maine Coon). Den ena flyttade in tre veckor före, M, och H kom 3 veckor efter och är således tre...
Svar
5
· Visningar
1 575
Senast: MissFideli
·
Juridik & Ekonomi Hej, jag skulle behöva lite hjälp hur jag ska tänka och hantera detta... För att inte gå in på för mycket detalj om denna långa...
2
Svar
30
· Visningar
5 822
Senast: Cattis_E
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har alltid trott att livet aldrig står stilla, att det alltid rör på sig varesig man vill det eller ej. Men nu verkar mitt liv ha...
Svar
13
· Visningar
2 566
Senast: miumiu
·
Relationer Hur vet man om det är dags att göra slut? Hur vet man att man är kär? När relationen inte flyter på och det finns saker som skaver hur...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
15 618

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp