Snett musklad häst (ryggen)

A

Asterix

Damen jag köpte för ca 2½ månad sedan är snett musklad i ryggen. Märks av att sadel glider åt det hållet + att ALLA täcken gör det.
Vad gör jag bäst för att bygga upp musklerna på vänster sida av ryggen där dem är mindre än på höger sida? Kan ju inte rida i bara ena varvet?!
Lite hjälp, bra tips tack :bow:

Sv: Snett musklad häst (ryggen)

Vad jag har fått lära så är det inte sunt att stimulera endast en sida i taget, även om hästen är omusklad. Istället jobbar man med att arbeta båda sidor lika och med tiden blir hästen jämnt musklad. Hästen blir ju inte mer än välmusklad på en sida, så den andra kommer ikapp.

Jag skulle jobba med mycket varierande rörelse, tex skritta långa turer i terrängen/skogen så att hästen får arbeta fritt på lång tygel och arbeta med hela kroppen på ett naturligt sätt. Sänk hellre ribban för båda sidorna än att höja ribban för ena. Dvs om hästen inte kan bära sig ok i traven i ena varvet så rid istället hästen i skritt i båda och börja från det hållet.

Gå aldrig vidare i ett moment eller en gångart förrän hästen är liksidig i momentet innan. Och ha tålamod. De flesta hästar är lite olika men det ska ju inte vara så att saker och ting åker snett. Har haft min nya häst i en vecka och vi har en hel del muskelarbete framför oss. ;) Det tar tid men det är värt allt tålamod.

Det första att ta reda på är så att inget är fel, tex att bäckenbenet är snett el dyl (det kan vara en inflammation som gör att rörelsemönstret är rubbat och hästen inte kan använda muskulaturen på rätt sätt). Åk till en klinik som även tittar på hur hästen rör sig, och som kanske ultraljudar ex höftlederna, SI-leden mm.

Sedan kollar man med en Equiterapeut (eller en kotknackare och någon som masserar) om de kan gå igenom muskulaturen.

Därefter börjar man fundera på hur man ska bygga upp muskulaturen jämnt. Anlita en duktig tränare och få hjälp med bra övningar, träningsupplägg mm.

Sedan är det ju inte fel att kontrollera att du själv inte är sned i din kropp och att sin sadel inte är sned.

Men grunden är alltid att börja kontrollera om något är fel, för trotsallt så musklar sig hästar inte snett utan en orsak. Orsaken kan vara dålig ridning, men av erfarenhet beror det i de flesta fall på något annat.

Skulle ta ut en kiropraktor eller ET, som kan rätta till det, håller faktiskt på och läser en bok om det just nu "vad är det för fel på hästen" av Håkan Lundell, väldigt bra bok iaf, som skriver mkt om sneda hästar. Tror iaf själv inte att man kan enbart genom ridning muskla en häst rak om den redan är snedmusklad... Om hästen är snedmsuklad måste den ju gått så ett tag och eftersom den snedbelastar är den spänd i musklerna och de spänningarna försvinner inte av sig själv, för att få bort dem måste man ta ut nån som kan få bort spänningarna och sedan får man underhålla själv medan man bygger upp dem. När spänningarna är borta får man se över utrustning och sej själv och försöka hitta felet till varför den blev snedmusklad.
Går hästen länge och belastar ojämt leder det förr eller senare till led inflammationer...

Men det är ju just genom ridning som man jobbar bort snedhet i musklerna. Sen om hästen är spänd, det är ju en annan sak, då är det ju bl.a massage som gäller. Men ja, hon borde titta upp varför den över huvudtaget har blivit sned, så att det inte är något som sitter kvar än och behöver behandlas.

Om sadeln glider är det stor risk att man sitter snett utan att märka det. Då blir allt snett. Många hästar skjuter över sadel och ryttare för att komma undan lite i ena varvet och då kan det bli en ond cirkel efter det då är jättesvårt att få hästen rak.

Så jag skulle kolla både häst och hur sadeln passar.

jo men är hästen snett musklad, det är nånting som gör att den inte går rakt, om det är sadeln, SI- leden osv... så blir den spänd, du måste ju först få bort spändheten innan du kan börja rida den och då muskla om sig...

Tillägger att jag för 2 veckor sedan fick hem min NYA sadel som vi varit och provat ut hos sadelmakare
Hästen blev besiktad, exp röntgad ua + en väldigt nogrann koll överlag... någon fel SKA det inte vara.

Så igen... Ni som anser att det INTE är fel på hästen, mer tips, konkret :)

Det kan lika gärna vara något gammalt, som för mitt sto. Hon hade haft ont i vänstersidan för 1 år sedan, och det kom fram till att det var när hon blev sparkad och gick halt 2 månader.. Sen dess har hon varit sne, och blivit spänd i musklerna. Men snedheten ska jag ju rida till, och underhålla musklerna med massage och stretchning.

Näe. Du skrev ju att man måste få bort spänningar innan man kan börja rida och börja bygga muskler på hästen, och bara för att en häst är spänd nånstans så slutar man ju inte att rida direkt. ;)

okej, men menade mer att de inte kommer försvinna bara genom ridning, har setat här ett tag så är väldigt trött och förvirrad :p

Liknande trådar

Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
601
Senast: tara
·
Kropp & Själ Jag har lite problem när jag ska sova, med värk kring höften typ. Jag ligger på ena sidan och då gör det inte ont, kan kännas lite när...
2
Svar
33
· Visningar
2 492
Senast: Badger
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 094
Senast: Lavinia
·
Hästvård Jag har en skimmel hemma, och som de flesta andra skimlar har hon knutor. Jag har mest hanterat det enligt modellen att hålla koll så...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
11 195
Senast: Anna-Bella
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar