snett bäcken!?

Cinderella90

Trådstartare
jag undrar lite det här med snett bäcken, och om den här hästen då går med sula på ena bakhoven.

Påverkar detta träning/tävling?

Sv: snett bäcken!?

Varför sula på ena bakhoven?

Självklart påverkar det träning/tävling på så vis att man måste jobba emot hästkroppen.
Men ffa påverkar det även resten av hästkroppen och bör åtgärdas så gott det går, inte döljas med sulor.

okej, nä för att jag undrar är inte min häst utan en häst jag evt hade velat kika på .

Men jag vill ju inte det ska bli massa "prob" om man tar hem en ny, och att det inte allt går träna osv..

Nej, om du kan hitta en häst med jämna höfter/bäcken, så köp den istället!
Jag skriver "om" eftersom det trots allt är väldigt vanligt. Bara i lite olika grader.

Vet man om att hästen är sned i bäckenet känns det för mig som en skyldighet att försöka få det tillrättat, vilket kan dra iväg en del pengamässigt. Å andra sidan är det nog många som är lyckligt ovetande eftersom hästen inte visat några "problem" eller förslitningsskador av det än.

ok, själv visste jag inte att det var ganska "vanligt" med det. men bra att få reda på iallafall.

Men brukar snett bäcken oftast vara medfött? eller är det något dom får efter skada, lr ngt annat? vet som sagt inte mkt om det.

Det klassiska som man brukar benämna sneda höfter skulle jag tro är vanligast att det kommer från skador eller att hästen går omkull. Vissa påstår att många får det redan vid födseln (alltså vid fölningen), och så finns det varianter där höfterna/bäckenet "dras" snett av andra obalanser i kroppen.

Du kan nog få rätt olika svar på din fråga beroende på om du frågar en veterinär, en kiropraktor, en lekman osv. Veterinärer verkar ofta vara inne på att bäckenrotationer o dylikt bara "är" och är en del av hästens exteriör i princip, vilket man kanske får acceptera på viss hästar om själva benet t ex är deformerat. Ligger det "bara" fel i förhållande till resten av kroppen brukar det gå att rätta till men tar TID och behandling.

något som många hästar går med är SI-leds problem, vilket många hästägare inte vet om att det förekommer. Kan yttra sig på många sätt.

jag bestämde mej för att inte kolla på denna hästen, eftersom jag vill kunna tävla, o inte oroa mej.

Liknande trådar

Anläggning Ska gå med 3 hästar på samma gång till en hage över en bro 1 stor häst och 2 shettisar leder dom tillsammans. Bron har ett staket som är...
Svar
3
· Visningar
622
Senast: Mia_R
·
Hästvård Jag undrar om det är fler med äldre hästar som upplevt att deras häst verkar lite senila? Jag har en 20 +häst som börjat uppvisa lite...
Svar
7
· Visningar
968
Senast: Sirap
·
Hästvård Köpte en häst för ett halvår sedan. Besiktigad ua vid försäljningen, ingen röntgen gjordes. Efter ett par månader uppmärksammades...
Svar
17
· Visningar
1 590
Hästvård Det här är tredje sommaren som hästen får ont i ländryggsslutet, på vänster sida. Vi har inte rett ut det tidigare men nu är det...
2
Svar
34
· Visningar
1 800
Senast: Corax
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Löpband till hund?
  • Akvarietråden V