Snett bäcken - vad göra?

S

Spigg2009

För ett par år sedan gick min häst troligen omkull i hagen, och slog sig sned i bäckenet.
Jag konsulterade distrikts-veterinär (flera olika ), var på klinikutredning, tog ut kiropraktor, diverse equiterapeuter, massörer, lämnade på tillridning av proffs (för att utesluta att det var jag som var orsaken) etc etc men fick inget vettigt svar. Hästen vilades, och sattes igång men det funkade aldrig i längden.
Efter ca 2 år (!) hittade jag en kiropraktor som direkt såg att bäckenet var snett, rättade till det och jag fick en "ny" häst!

(Som en brev på posten kom det naturligtvis fram kotledsinflammation fram eftersom hästen gått och avlastat baken så länge ...
Det åtgärdades och hästen har satts igång långsamt, långsamt.)

Jag har varit hos denna duktiga kiropraktor några gånger under året för att kolla av läget, och det har varit rätt OK - ingen total katastrof.

Men nu är vi där igen! Hästen verkar helt sned i bäckenet.

Vad gör man? Kommer jag aldrig att få en frisk häst som inte ständigt får tillbaka snedheten?
Om man tänker på människor som är sneda, så återkommer ju den snedheten så länge man inte börjar träna muskler som håller tillbaka den, och det måste ju vara samma på häst.

Men vad tusan ska jag göra?
Jag ska naturligtvis åka till kiropraktorn igen, men det löser ju bara symptomen - inte grundproblemet.
Jag måste ju kunna träna upp rätt muskler på hästen, så att rörelsemöntret ändras, och "sned-dragningen" förhindras. (Om det nu är så det går till?)
Hur gör jag det? Kan man det?

Någon med erfarenhet? Jag deppar snart ihop :cry:

Sv: Snett bäcken - vad göra?

All heder till dig som hittade problemet.Vad jag skulle göra är att ringa kiropraktorn som behandlat din häst och be om träningstipps ang att just träna upp detta område.
Man brukar säga att så länge hästen har gått omkring med detta,tar det att bli av med det,kanske aldrig till 100%,men så att ni kan fungera tillsammans.Nu har ju du en stor fördel med att du vet var problemet sitter,så du får helt enkelt anpassa dig till det.
Jag skulle börja med att arbeta utan ryttare,tömköra,ut i naturen över stockar och stenar,kavaletti på rakt och böjt spår,backar på rullstenar upp o ner,stretcha noga efter arbetspassen och hålla efter med massage.(Din kondis kommer att bli kanon!)Regelbundna checker hos kiropraktorn,be honom/henne att visa dig hur du kan checka etc.

Tänk på att många med samma problem inte kommer lika långt som du,så ge inte upp nu!
Lycka till!
Anna:laugh:

Hej! Har samma problem med min. Köpte henne för 1 1/2 år sen och har sedan dess hållt på med veterinärer, massörer och ET. Det blir mindre och mindre att rätta till men problemen återkommer ändå. Jag hoppas dock att hon en dag kommer att vara så pass musklad så att problemen inte återkommer. Hon höll faktiskt br mellan april och oktober förra året, sen kom det tillbaka igen. Det viktiga tror jag är att vara lyhörd och behandla direkt när man anar att ngt inte känns rätt. Vem har du som ET?

Om häst/ människa gått med en felställning länge krävs det som regel flera justeringar o att man samtidigt behandlar med akupunktur laser massage- just för att få musklerna att släppa o inte dra tillbaka felläget.

Nu hade din även fått fel på lederna, men annars brukar de rek. longering - under kontroll, för att den själv ska känna efter att den inte längre behöver gå o avlasta.

försiktig klättring där du ser till att den använder bakbenen jämnt.

Min häst har samma problem. Hade hade varit sne sen ca 3 års ålder men ingen hade "upptäckt" det fören jag besiktade honom när jag skulle köpa honom och då var han 12!
Har nu hållt på och behandla med kiropraktor i lite över 1 år och det är mycket bättre. Nu på slutet har det bara varit små justeringar och enl. kiropraktorn så kommer han bli helt rak. Han kommer ut och behandlar min häst ungefär varannan månad.

Jag har kunnat rida min helt normalt under hela perioden. Inga "dolda fel" som kommit fram. Jag har fått en mycket possetivare häst som klarar så mycket mer än när jag köpte honom.

En korrigering av bäcken anser jag även ingår ett träningsprogram från den behandlande personen, om du inte får vidare instruktioner om hur du ska träna vidare så förfallet hela behandlingen i princip.

Ta kontakt med denna person och be om att få ett träningsprogram, detta kommer sen att förnyas i takt med att resultat uppnås.

Min häst gick oxå omkull i hagen för ca: 1,5 år sedan med snett bäckene som reslutat. Tog ett halvår innan vi upptäckte det. Det har varit mängde med kiropraktor besök och veterinär besök (ledinflamationer kom ju som ett brev på posten)
Vi fick ett noggrann träningsupplägg för henne. Hon skulle tränas med vikter, tömköras och gå mkt över bommar och dyl. Så jag tycker du ska lägga upp ett träningsupplägg med din kiropraktor.

Nu var vi på kontroll för 4 veckor sedan och då var bäckenet fortfarande fint (pepparpeppar) men hon får fortfranade ledinflamationer:(

Jag har haft samma problem .
Det som löste snedställningen var att jag ställde av henne i 2år o satte föl på henne .
Jag vet inte om det var den regelbundna tyngden av fölet i magen i kombo med kuperade jätte hagar +lösdrift som gjorde susen me jag gissar det .

Innan behandlades hon precis som din o det kom tilbaka hela tiden .

Liknande trådar

Hästvård Eftersom jag inte har något att göra och lite tankar att skingra sitter jag här på lördagskvällen och nördar ner mig i min hästs...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
9 075
Hästvård Vår häst har en envis liten hälta lokaliserad till höger framhov som visar sig som en "nickning" framförallt vid longering i höger varv...
2
Svar
24
· Visningar
7 416
Senast: mackan
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har inte haft den minsta tid att sätta mig ner och skriva om förra veckans ridlektioner, då mitt schema har varit fullspäckat varje...
Svar
0
· Visningar
1 051
Senast: cassiopeja
·
Träning Jag har problem med min häst som är dåligt musklad och blir springig (går/springer snabbt och slarvigt så att hon nästan snubblar) när...
Svar
8
· Visningar
1 794
Senast: Efwa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka