snemusklad häst

Piek

Trådstartare
Min häst har börjat bli ojämnt musklad och jag vet inte hur jag ska vända det?
Jag tycker att jag alltid jobbar hästen lika mycket i båda varven, jag varierar ridningen och jag försöker få igenom allt i båda varven.
Hon har svårare i höger varv än vänster och har alltid haft. Så hon jobbar på bättre i vänster varvet och är stadigare i formen så jag antar att det också är där problemet ligger.

Nån som har tips på någon övning eller hur jag ska tänka?
Kommer att börja rida för tränare igen såfort isen är borta från vägarna men det är ju ett tag kvar dit...
 
Sv: snemusklad häst

En häst som är såpass oliksidig att den musklar sig ojämnt trots att du jobbar den liksidigt skulle jag ha kollat upp på klinik för att utesluta smärta....och jag har haft en häst med samma problematik så jag talar av erfarenhet. Exakt vad det är som gör att dein häst arbetar oliksidigt kan man bara gissa om man inte gör en undersökning.

I min hästs fall var det SI-leden som spökade. Han hade artros som smärtade på höger sida vilket gjorde att han inte drev på lika mycket med höger bakben vilket i sin tur resulterade i mindre muskler på den sidan.
 
Sv: snemusklad häst

Hon är kollad på klinik innan hon fick sin vintervila och var då helt fräsch. Självklart kan det ha hänt något under vintern också så kanske är värt att kolla henne igen iallafall.

Det är absolut inte så att hon är extremt ojämn, men man ser att det finns en liten tendens över rumpan.
 
Sv: snemusklad häst

Ytterligare en tanke - hur är det med utrustningen? En sadel som är sned (vilket den ju kan bki av sned häst) förstärker ju också hästens tendens att muskla sig ojämnt. Kanske även tänder kan ge samma fenomen (det har jag inte tänkt på/varit med om själv)?
 
Sv: snemusklad häst

Som Niki sa, kolla om sadeln är sned! och gå till en kiropraktor eller osteopat och kolla upp dig själv också, kan vara du som är sned.
 
Sv: snemusklad häst

Det där med tänderna kan det ligga nått i! Hon har ganska rejäla hakar som inte gick att ta bort allt på när tandläkaren kollade så där har hon ju faktiskt ett problem!

Equiterapeut ska få kolla henne så fort jag flyttat hem igen, har en vansinnigt duktig där och hon har haft problem med låsningar över korset tidigare.

Sadlarna är kollade och omstoppade i höstas. Dock var hon något mer musklad då så möjligt att dom inte ligger optimalt just nu.

Jag har vart sned, vart hos naprapat som fixat till det i januari så det var innan igångsättningen. Hon har inte vart helt avställd så det kanske kan sitta kvar ändå om det påverkade henne?
 
Sv: snemusklad häst

Ska jag vara riktigt tråkig så kan sadeln bli sned på bara någon månad (egen erfarenhet, på mitt sneda sto fick jag stoppa om sadeln 3-4 gånger på ett halvår/år + ha specialpadd en period innan hon blev stark/rak nog. Då kändes det verkligen hur hon inte orkade med att jobba när sadeln var korrekt, energin var tyvärr det så hon ville men kroppen orkade inte... ). Är hästen sned sätter sig stoppningen gärna och så förvärrar de olika sakerna varandra (och med lite bonus en sned ryttare).

Men, med det lilla jag läst här kanske jag skulle satsat på tänderna då - kan du testa med bettlöst, utan nosgrimma eller något liknande för att se om det hjälper? (Osäker på vad man skulle kunna använda för att undkomma hakarnas eventulla inverkan) Dessutom - hur var hon innan tändera fixades - finns det något samamnhang mellan tandfix/uppkomst av snedhet?

Barbacka ridning är ju också en idé om det fungerar på hästen i fråga (för att testa sadelsnedheten). Kännsh on bättre då kanske det är något med sadlen i alla fall.

Har du hittat din kropp sedan du justerades av naprapat? Ibland kan ju det som är rätt kännas fel om man länge har vant sig vid en annan känsla...Fast då borde inte hästen muskla sig snett förvisso - om det inte är så att du "stör". Men problemet borde nog varit större innan avställningen då.

Ibland kan man ju få en känsla en för om insats verkar hjälpa/känns logisk/rätt eller inte och så får man fortsätta detektivarbetet därifrån... Så, jag försöker mest hitta olika spår som du får klura vidare på. :-)
 
Sv: snemusklad häst

har endast flummläst alla andras inlägg, men som sagt kan utrustningen vara sned. Kanske en padd hjälper? Eller så passar inte bettet eller liknande. Du kanske också sitter snett, vi människor har ju också en starkare sida och det kanske påverkar hästen också!
 
Sv: snemusklad häst

Om man nu förutsätter att hästen är frisk och fräsch, utrustningen passar och att du rider hästen korrekt, vilket förstås är saker man måste kolla upp ordentligt innan man ens tänker på träning. Men...

Tänk såhär, att du är svagare i en arm och starkare i den andra. Du inse att du måste träna och plockar fram ett par vikter och sitter tränar med dem, en i varje hand. Hur mycket du än tränar på det sättet kommer den ena sidan alltid vara starkare än den andra eftersom du tränar dem likadant och lika mycket.

Det jag menar är att du kan inte träna en oliksidig häst till att bli jämn genom att träna den liksidigt. Den svagare sidan måste få hinna ikapp den starkare. Men att göra hästen jämn genom träning är bara sunt om hästen är genomgången och godkänd av veterinär, equiterapeut, hovslagare, sadelutprovare, tränare och vad nu för andra kompetenta proffs man har omkring sig. Att försöka göra en trasig häst rak är omöjligt och att göra det med illa inpassad utrustning eller okompetent tränarhjälp är enbart skadligt.
 
Sv: snemusklad häst

Tack alla för era svar, det ger verkligen fler och fler infallsvinklar på vart jag ska börja leta :)

Tandläkartid är bokad! Tandläkaren är veterinär också så ska be henne kolla henne snabbt också hur hon tycker att hon ser ut och om hon behöver utredas på klinik, isåfall blir det självklart gjort!
Tar med bett också så får hon säga om det ligger bra i hennes mun eller om jag kanske ska prova något annat, även om jag tycker att hon går bättre än någonsin på det här bettet.
Det vart stor skillnad på henne sist vi fixade tänderna! Allt hennes små tramsande försvann direkt :) Så det har bara blivit bättre.

Sen får jag kolla sadlar och alltihop också, det är nog lika bra! Och när jag vet att allt är okej får min tränare hjälpa mig med resten helt enkelt :)

Känns som det kan bli lite dyrt det här men vad gör man inte ;)
 

Liknande trådar

Träning Jag och min syster har en foderhäst, varmblodig travare, som vägrar gå i högervarv i longeringen. Ridning i höger varv är inget problem...
Svar
10
· Visningar
1 656
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
224
Senast: Lavinia
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 599
Senast: Freazer
·
Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
1 358
Senast: Lutten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp