Snedmusklad

jenny82

Trådstartare
En kompis i stallet hade ute en eguiterapeut(stavning?) till sin häst.
Bara för skojs skull så tittade dom även på min häst i hagen(jag var ej med). Hon sa då iaf att han var snedmusklad, hade alltså mer muskler på ena sidan, framörallt vid bogen o halsen.

Det jag nu undrar är om det är nåt farligt? Hur åtgärdar man det? Varför har han blivit det?
Vill veta allt:bump:

Sv: Snedmusklad

Farligt och farligt, det är absolut inte bra dock.

Varför är en bra fråga, kan bero på många orsaker. Några är:

Hästen belastar inte jämnt och försöker minska belastningen på ett ben/en sida, och överbelastar den andra sidan. Kan bero på akut eller kroniskt problem.

Hästen har haft problem enligt ovan men har det inte längre, men har ett invant, inkorrekt rörelsemönster.

Hästen är sned i sin kropp och kan inte använda kroppen liksidigt (vanligt). Snedheten kan bero på engångstrauma (vurpa i hagen), eller på annat problem enligt ovan.

Sadeln/tänderna/annat i utrustningen gör att hästens ena sida blir låst.

Ryttaren sitter snett. Felaktig ridning/träning och liknande ryttarorsakade fel.

Om det var min häst skulle jag börja med en klinikkoll, för att se så det inte finns fysiska problem. Kolla tänderna med. Sen kiropraktor och massör (alt equiatriker etc). Sadelkoll med sadelmakare/sadelutprovare. Och rannsaka mig själv.

Sålänge det inte finns ett kroniskt fysiskt problem går det att muskla om de där individerna, det kräver dock tid, eftertanke och konsekvens.

Ofta är det en kedjereaktion av flera olika av anledningarna som ger det.

Lycka till =)

Tack så mycket för ditt svar:bow:

Detta är ett fullblod som har gått i galopp, 5 år gammal.

Har ägt honom själv i ca 2-3 månader bara.

Han är klinikkollad men pga hältutredning då. Tänderna är kollade för bara nån månad sen.
Sadeln är ej utprovad men jag har svårt att tro att det är pga av just den sadeln då jag knappt ridit honom.
Sadeln jag fick med honom passade inte, den var alldeles för vid, kanske kan bero på den?

Galoppörerna går ju väldigt mycket i ena varvet, och bär sig ju inte alltid så ridhästmässigt ändamålsenligt.

Hittades ngt vid hältutredningen?

Min erf är att galoppörer ofta är sned i sin kropp, så skulle absolut ta ut kiropraktor/massör. Och sen lägga upp en rehab/omskolningsschema =) Så ska du se att framåt hösten har du en 'helt ny häst' =)

Endast överansträngning. Han vart sparkad i hagen bara några dagar efter han kom hem till mig därav överansträngningen. Dock så är han fortfarande inte helt ren i gången, men inte heller halt, men det beror säkert till 100 % på hans muskler då.

Jag ska ju låna ut honom nu i ett år så jag får hoppas på att jag hittar en ryttare som vill ta sig an hans lilla "problem".

Massör/kiropraktor?
Hmm, är det nån skillnad på dom? Jag har aldrig behövt kontakta nån sån så jag har ingen aning om vad dom ens gör för nåt:crazy:

Är din häst snedmusklad då? Annars får det väl anses som ett bra sätt att få nya kunder? E hästpratare passerade min hage efter att ha varit i grannstallet och kunde inte "låta bli" att tala om för mig att min stackars tävlingshäst kved fram att han led av ehrlichios. Sure, Bettan.

Men visst, om din häst är snedmusklad så var det frstås snällt av ETn ifråga att nämna det, och i sådana fall bör du försöka hitta någon som kan hjälpa dig med liksidig träning, t ex en bra ridlärare.

Vi hade en ET i vårt stall till en häst, det slutade med att min också blev behandlad och skutade att slänga över mig till andra sidan! Sen tittade han på mig och sa: Du är låghalt, va? Men mig fick han inte behandla.

Gäller mer eller mindre de flesta hästar (särskilt efter vila) och behöver inte vara ngt problem om man tränar den allsidigt. Man ska inte försöka med punktträning av den svagare sidan (sorry - kanske överflödig kommentar - men för säkerhets skull......)!

Liknande trådar

Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
50
· Visningar
10 066
Senast: Bee
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
5 019
Senast: Mia_R
·
Ridning Har hamnat i en ond cirkel med min nya häst sedan 8 månader. Såldes som vaken och det gillade dom då hon inte var reaktiv. Och vaken är...
2
Svar
32
· Visningar
4 572
Senast: Skrämd
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 760
Senast: Stereo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka