Snedhet hos ryttaren, vad kan man gör?

L

Lilla_My

Som de flesta andra hästar så är även min pålle lite sned, har jobbat mkt för att rätta till detta och det blev allt bättre. Men efter ett tag blev det stopp i utvecklingen, ungefär samtidigt kom vi på att sambon inte har alls så stora problem med att hästen är sne som jag har :crazy:. Problemet har för min del blivit ännu mer uppenbart då jag de senaste månaderna har motionerat genom att springa en halvtimme varje morgon. När jag springer, särskilt när jag blir trött, belastar jag inte benen lika mycket samt är betydligt stelare i ena axeln än i den andra. Efter att nu fått ont av att jag snedbelastar mig själv har det gått upp för mig hur jobbigt det måste vara för den stackars hästen som hela tiden måste kompensera för mina fel. Inte konstigt att han blir sned.

För att inte både jag och pållen ska stryka med av förslitningsskador vid ung ålder :D, har jag nu bestämt mig för att gå till botten med problemet.

Läget är sådant nu att pållen är otränad och fet efter ca en månads vila, under hösten har jag inte tid att rida jättemycket, runt 4 gånger i veckan blir det nog så det handlar inte om att få upp någon direkt superkondition, mest lugna skogsturer och något kortare dressyrpass ibland. Träna mig själv har jag planerat att göra genom att springa och promenera samt att kanske börja träna på gym.

Är det någon som har tips på hur jag ska göra för att få oss, och då framförallt mig, "rak"? Tips på övningar, motionsformer? Vad bör jag tänka på? Hur ska jag göra med ridningen, vänta att börja till jag tränat mig själv? Rida kravlösa skogsturer? Vad kan jag tänka på när jag sitter i sadeln för att jag inte ska belasta snett?
Jag är verkligen beredd att börja om från "skratch" eftersom jag känner att detta är ett problem som jag haft under lång tid, både i ridningen och vardagslivet.
Alla funderingar och råd tas emot!

Nu ska jag bar sätta mig och vänta på att visdomsorden ska börja trilla in :bump: :bump: :bump:

Det finns något som heter KMT - KroppsMedvetadeTräning. Jag fick pröva på detta i skolan, läser till sjukgymnast. Det borde gå att hitta kurser i det, det är ju itne bara till för sjuka utan även för friska som vill hålla sig friska. :)
För mig så hjälpte det jättemycket att träna kampsport eftersom man använderhela kroppen och även stretchar mycket, jag märkte stor skillnad efter bara ett halvår att jag var mycket mjukare och liksidigare.

Ett tips är att man kan öva sig när man står upp att känna efter i kroppen vilka muskler man använder och vad som händer om man ändr hållning eller för tyngdpunkten åt olika håll. Då lär man känna sin kropp lite bättre och man övar sig på att lyssna på den.

/K

Det där med kampsport är nog bra, min sambo som ju som sagt inte har så mycket problem med hästen, han har tränat taekwondo i många år och är mycket smidigare än vad jag är :crazy:

Du är ju medveten, det är steg 1. Jag tränar mkt på min snedhet, ber även min tränare om hemläxor jag kan öva på i vardagen. Varför inte ta på dig byxor med fel ben först, öva galoppombyten i trappan, sparka boll med "fel" ben osv osv. Och Feldenkraisbehandlingar tycker jag är toppen. Mer info hittar du här.

Feldenkraiss!!!! Det bästa för sneda människor. Nu faller det sig så turligt så att om du är allvarligt intresserad så har vi en feldenkrasipedagog här (precis utanför Malmö)varje måndag kväll kl 19 som ger lektioner i ATM, inga förkunskaper krävs och alla är jättesnälla :) .
PM:a om du är intresserad.

När jag känner att jag inte sitter riktigt rätt i sadeln eller får problem med något när jag rider så går jag till en naprapat som är väldigt duktig. Flera på vårt stall går då och då till kiropraktor. Allsidig träning är bra men det kan ju vara så att du har något som låst sig, som måste mjukas upp eller rättas till. Det är inte helt ovanligt att vi människor är sneda någonstans och det märks ofta i ridningen förr eller senare. Lycka till :)

Feldenkraiss låter jätteintressant! Tyvärr har jag kvällskurs på måndagar denna termin, så att gå kursen funkar inte :( Har ni kurs till våren också?
Idag bär det av till biblioteket för att leta böcker om feldenkraiss, kroppsmedvetenhet m.m. :bump:

Sv: Snedhet hos ryttaren, vad kan man gör?

Hade själv samma problem. Köpte å sålde sadlar på löpande band, la pengar och tid på massörer och kiropraktor. Ingen ting hjälpte till 100% visst lite mindre sned blev väll pollen.
Då.. :idea: kom jag ju på att det var jag som var sned!!
Jag bestälde en tid hos kiropraktorn för mig själv. Tur var väll det.
Jag så ut som (citat) Lutande tornet i Pisa!
Jag var 1 cm sned i hela bäckenet och upp i ryggen till nacken.
Har gott 4 gånger nu hos min kiropraktor och märker superskillnad i min sits. Hästen känns även den mkt bättre. :banana:

Väger du 60 kg å lutar över en cm i sadeln, så får hästen 6 kg extra vikt på ena sidan. Tänk på det!! ;)
Lycka till!!

Först och främst så måste du få klart för dig att reda ut hur du är sned. Det är inte det lättaste, är frustrerande att söka och tro att man har kommit på och sedan testa saker. Men utan just kunskapen om på vilket sätt du är sned, så är det svårt att komma tillrätta med.
Några frågor till dig.
Är det något sittben i traven som du tycker känns obehagligare att sitta ner i? Vilket?
Är det någon av galopperna som du tycker är lättare att rida? Vilken?
Är det någon av tyglarna som har en tendens att bli kortare? Vilken?
Känner du att hästen ofta hamnar på tre spår? Då åt vilket håll är den då ställd?
Har ingen aning om dina svar kan ge mig en ledtråd, men vi kan ju försöka.
Hälsning Maja

Stopek skrev:
Är det något sittben i traven som du tycker känns obehagligare att sitta ner i? Vilket?
Är det någon av galopperna som du tycker är lättare att rida? Vilken?
Är det någon av tyglarna som har en tendens att bli kortare? Vilken?
Känner du att hästen ofta hamnar på tre spår? Då åt vilket håll är den då ställd?

Sittben i traven?-vet ej faktiskt, ska fundera på det.

Galopp-pållen går mest i vänstergalopp, både med mig och andra, förra ägaren brydde sig inte så mycket om galoppen så här är mycket att jobba på.

Tyglarna-högertygeln blir ofta kortare! Han går ofta ställd åt höger, drar överhuvudtaget mycket åt höger, vill gå på höger sida av vägen när vi rider ut och så.

Kan väl tillägga att jag ofta har ont i ryggen, korsryggen på höger sida.

Jag är själv lite sned i ryggen och i ridningen har jag märkt det genom att allting går så mycket lättare när hästen är ställd till höger än till vänster (på i princip ALLA hästar). En jätteduktig tränare gav mig rådet att verkligen känna efter VAD skillnaden är när jag gör något på ena hållet jämfört med det andra, att använda speglarna i ridhuset och jämföra vad som ser annorlunda ut. Ett väldigt enkelt råd egentligen men inte tillräckligt enkelt för att jag skulle komma på det själv :p Så ta god tid på dig att känna efter när du rider. Att låta någon filma dig kan också vara en god idé om speglarna inte räcker.

Ett annat tips jag har fått är att se till att vara rak i allt jag gör, t ex när jag kör bil eller sitter och tittar på tv.

Ett tips är att gå stavgång! :) Det funkar jättebra !

:banana: Lully :banana:

Kollar igenom lite äldre inlägg!! :smirk:

Så nu vill jag höra, hur har det gått???
Känner du dig rakare? Är hästen rakare i kroppen.

Berätta!!!!

//M som var rak som en fura efter kiropraktor besöket, men som blev sned vid en avrammling, igen :crazy: :D

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 207
Senast: Juli0a
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 198
Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
4 577
Senast: Liran
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 890
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama