Sned och spänd ryttare - vad göra?

A

amanin

Jag har p.g.a. trafikolycka kombinerat med arbetsskada en ganska kass rygg och muskulatur som gör att min sits blir lidande. Det är väl ingen katastrof - jag får ofta höra att jag har så fin sits - men jag känner själv att det har blivit sämre de senaste åren sedan olyckan. Problemen är i korta drag spända och korta "rumpmuskler", öm i nedre ryggen, spänd i mellanryggen, mer på vänster sida, extremt spänd i axlar och skuldror och minskad rörlighet i nacken. Jag känner av detta när jag kör bil, när jag går, när jag rider o.s.v.

Problemen i ridningen är framförallt att jag är spänd i "rumpmusklerna" vilket gör att det känns som om jag sitter snett i sadeln även fast jag sitter rakt, att jag spänner mig enormt i axlarna vilket gör mig mindre följsam i armarna och att jag gärna överkompenserar detta med att luta mig åt höger och vänster.

Trav under nedsittning är numera en mardröm (hjälper ju inte att sitta på en skumpig unghäst heller:angel: ) och jag är orolig att mina problem överförs på hästen p.g.a. mitt ridande.

Jag känner mig bättre med sjukgymnastik som jag fick förra året, men jobbet betalar inte längre detta då jag råkade ut för trafikolyckan dagen efter jobbolyckan och jag inte kan bevisa vad mina problem kommer ifrån:smirk:

Så nu skulle jag jättegärna vilja ha lite tips på övningar till häst (även utan, men tid är en bristvara för mig) som kanske kan hjälpa mig att mjuka upp kroppen och hindra att jag låser mig i axlar och armar. Gärna övningar där även hästen är aktiv. Vore väldigt tacksam för lite tips:bow:

Sv: Sned och spänd ryttare - vad göra?

Jobba hästen lös från marken och öva dig stark, liksidig och smidig genom yoga. Det är mitt råd till dig.

Dom skillnader som du kan uppleva bara på ett par månader är helt otroliga. Jag har själv tränat min kropp aktivt för att kunna rida min häst. Av erfarenhet vet jag nu att det är bättre att först träna upp sig själv och sedan rida, för det tar tid att få en snedriden häst att åter bli balanserad. Allt går visserligen, men det tar tid och kräver insikt. :)

Liknande trådar

Kropp & Själ Kontorsråtta sen 10-12 år, spänd nacke/axlar/rygg har varit standard länge. Nu har jag fått ONT. Vad gör jag, konkret. Vilka övningar...
2 3
Svar
49
· Visningar
2 482
Senast: Gimlan
·
F
Kropp & Själ Jag har problem med ryggen sen knappt ett år tillbaka. I våras gick jag till en idrottsmassör ett par gånger som masserade mig blå och...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
3 935
Senast: Fruentimber
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Som sagt - min första föreställning om att jag skulle vara tillbaks på jobbet bara några dagar efter att jag hade brutit armen har jag...
Svar
0
· Visningar
358
Senast: cassiopeja
·
Kropp & Själ Vet att endast läkare kan hjälpa mig, och jag har en tid till ortoped om ett par veckor men jag är så himla nervös över att han ska säga...
Svar
7
· Visningar
2 826
Senast: clovergirl
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Valet i USA
  • Offentliga verksamheter
  • Roliga saker som barn säger

Hund, Katt, Andra Djur