sned häst- hur rida?

videnlis

Trådstartare
Hästen anländer om knappa 2 veckor :)
Hon är sned, jag tror det beror på en hovbensfraktur som föl. Men jag är inte säker. Sned är hon dock.
Har ni några tips om hur man kan rida för att lösgöra/styrka henne ?

Sv: sned häst- hur rida?

Hästen anländer om knappa 2 veckor :)
Hon är sned, jag tror det beror på en hovbensfraktur som föl. Men jag är inte säker. Sned är hon dock.
Har ni några tips om hur man kan rida för att lösgöra/styrka henne ?

Är det inget en ET kan fixa så hon blir rak?

Om hon är sned i skelettet så går det ju inte att rida bort tyvärr utom risken för att hon blir halt får ont i framtiden är ju rätt stor.
Eftersom hon kommer belasta all ryttarens vikt snett.

Jag skulle nog lägga ridningen på hyllan och köra in hästen så den slipper ha vikt på ryggen.

jag har tänkt köra in henne.
hon haltar inte, eller visar obehag vid ridning, men ryggraden svänger till höger.
vi mullar mest runt. ingen seriös träning eller så.

Hade det varit mig häst så hade jag tagit kontakt med en ET och fått henne genomgången innan jag ens satt upp!!!

Håller med om ET.
Du säger att hästen anländer, så jag antar att den är nyköpt? Vad sa besiktande veterinär?

jaa, vågar man alls säga att nån sådan inte är gjord..
hon är röntgad helt igenom för några år sedan. detta är inget nytt ( ägde henne till hälften vid det tillfället).

jaa, vågar man alls säga att nån sådan inte är gjord..
hon är röntgad helt igenom för några år sedan. detta är inget nytt ( ägde henne till hälften vid det tillfället).

Har hon aldrig gjorts en utredning av sin sneda ryggrad???

Om inte skulle jag göra de på en gång, hon kan ju ha sculios(stavas)?
Klarar hon av rakt framridning i skog och mark så håll er till de.
Jag skulle inte sitta och jobba en häst med sned rygg jag skulel inte rida alls men de är ju jag de!

nej, inget fel på själva ryggen. jag tror hon avlastar o blir sned. det har ridits på henne typ skogsmulle ridning och vi har inte märkt nåt annat än att hon är sned,vilket hon varit så länge jag har sett henne. hon har fart och gillar att röra på sej.
men skulle vilja hjälpa henne bli av med spänningarna.

Om man har så uppenbara problem att hästen uppvisar en synbar snedhet, så är ju min åsikt att hästen först bör genomgå en utredning. ET, kiropraktor eller vad som ska/får i nuläget inte behandla din häst utan detta kan komma i andra hand när veterinär har gjort sitt.

Jag har tagit kontakt med en ET, spessad på islänningar. Hoppas hon får reda på hur det ligger till.

Instämmer med övriga, hästen bör kollas först, har den röntgats o vet.bes är det bra ha en ET/kiropraktor som kommer regelbundet.
Har en valack som skadat sig diagonalt via fraktur fram/sårskada bak nästan samtidigt som gett fleråriga problem vid ridning.

Det märktes först på nacken, han gick som ett bakvänt J i formen och tog inte eftergift som han alltid gjort innan, svårt att jobba med bakdelen, springer ifrån arbetet, vill inte tölta, tar enbart ena sidans galopp.

Liknande trådar

Utrustning Får hem 2 varmblod och funderar om inte en av islandssadlarna jag har kan fungera. Naturligtvis kommer jag märks det när jag provar😅...
Svar
10
· Visningar
680
Senast: Roheryn
·
Hästmänniskan Jag red som barn, men slutade efter en olycka i tidiga tonåren och satt inte på en häst på 15 år. Nu har jag ridit i vuxen ålder igen i...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 033
Hästmänniskan Jag har inte ridit på 25 år men min barndom och ungdomstid präglades av hästar. Jag fick min första ponny som femåring, tävlade FEI...
Svar
9
· Visningar
1 112
Senast: Emro
·
Hästvård Min ena häst har fått en sårskada och fått Metacam utskrivet av veterinär. Hon har gått på det någon gång tidigare, och det är alltid...
2
Svar
21
· Visningar
2 535

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka