Sne vid korset,skav på ryggen.

J

JennieKinnunen

Hej, mitt halvblod är 15 år. Han är väldigt sne vid korset. Och han har även skav mitt på ryggen,troligtvis är det sadeln, men det är bara på vintern han får sådant skav. Han är väldigt öm där skavet är,masserar man honom där skavet sitter sjunker hela ryggen ihop. Han har även tappat mycket vikt nu under vintern. Har någon tips och råd vad jag skulle kunna göra?
Jag strechar hans bakben varje dag och han har stått nu i tre veckor för att han ska gå upp mer i vikt.

Tacksam för svar.
/Jennie

Sv: Sne vid korset,skav på ryggen.

Lägg inte på sadeln förrens du har tagit ut någon sakkunnig som kollar att sadeln ligger 100%.

Rid barbacka så länge och se om sympomen försvinner och jobba mkt från backen för att bygga muskler.:)

Lycka till!

okej, tack så jätte mycket! :D

Tappar hästen vikt måste du ju se över foderstaten. Vad det är för värden på grovfodret och vilken kvot du fodrat efter, kanske din häst behöver en högre kvot nu liksom.
Är hästen sned måste du ju ta ut en Equiterapeut som får kolla över den. Kanske även en veterinärundersökning så inte snedheten lett till fler belastningsskador. En sadel som skaver passar troligtvis inte så det bör du ju också kolla upp.

okej, tack för alla svar :)

Liknande trådar

Ridning Jag har en häst på foder sen 1,5 år tillbaka. Han är en valack på 9 år, en pre. Enligt ägaren ska han vara utbildad LA dressyr, vilket...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 787
Senast: ainasoja
·
Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 725
Senast: Karminnie
·
Hästvård Behöver lite akut hjälp med råd... Köpte en 6-åring för ca 4-5 månader sedan, hopphäst importerad från Polen i årsskiftet till ett...
2
Svar
28
· Visningar
5 998
Senast: Luff
·
Hästvård Det var inte igår som jag var inne på Buke men nu behöver jag åsikter utifrån. Sedan ett par månader har min häst skavt av sig pälsen...
Svar
6
· Visningar
1 806
Senast: traceys
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka