Sne i skulderbladen

Freyja_bus

Trådstartare
Tänkte bara höra om någon har stött på en häst som är mycket kraftigt sne i skulderbladen? Jag har en väninna vars häst är mycket sne. Jag har inte sett det själv, men massören upptäckte det och det ska tydligen vara mycket lätt att se med ögat. Ena skulderbladet sticker ut mycket mer än det andra (det högra). Han har under lång tid varit mycket stressad vid ridning och det är inte många som klarat av att rida honom. Han har genomgått mängder av undersökningar eftersom man trodde att problemen vid ridningen berodde på att han hade ont. Det hittades ingenting. De senaste tre åren har han blivit riden av min väninna och det har långsamt blivit bättre Han är inte stressad alls på samma sätt längre, men han är fortfarande mycket stel. Han ger aldrig högersidan och musklar den sidan dåligt. På böjt spår (framförallt i högervarv) går han ojämt och han har svårt för att galoppera. Han musklar inte ryggen heller önskvärt trots mycket klättring och arbete med lång överlinje.

Nu till min gansk diffusa fråga... har någon varit med om något liknande? Vad anser ni bör göras? Hästen är fortfarande pigg och glad och det är svårt att kartlägga om han har ont eller ej, och i så fall hur ont han har. För tillfället rids han mjukt och varsamt i väntan på eventuell undersökning. ( det är inte min väninna som äger honom, så vi väntar på ägarnas beslut)

Tacksam för svar!!:banana:
 
Sv: Sne i skulderbladen

kl

Samma tips - ET kan säkert klara ut det. Det är ofta hästarna är ojämna i bogarna frågan är bara vad det är som ställer till dom.
 
Sv: Sne i skulderbladen

Låter som om den har änglavinge, det brukar uppstå när den försöker att avlasta det andra frambenet, kan hända att den har haft ont, avlastat o sedan läkt ut själv eftersom vet. inte finner ngt.

Ställ upp hästen jämt med benen, alltså exakt brevid varandra, titta om den står med frambenen rakt under sig el om den ställer det ena benet mer under kroppen
 

Liknande trådar

Hästvård Jag hade behövt lite idéer så jag vet vad jag ska föreslå när jag åker på återbesök igen nästa vecka. Har en häst som voltade i hagen...
Svar
14
· Visningar
2 233
Senast: Centaur
·
Hästvård Nu ser det ut som så att vi kommer hämta hem ett sto på 17 år, det är av en vän som känner att hen ej har tid, erfarenhet och ekonomi...
Svar
4
· Visningar
1 946
Senast: NotlikeI
·
Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 244
Senast: Karminnie
·
Hästvård Någon som har några idéer om vad detta kan vara? Försöker göra en lång historia kort. 1/2 fick jag hem min fina tjej som jag har på...
12 13 14
Svar
270
· Visningar
29 662
Senast: sandrafors
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp