snäva svängar i full fart - lätt att välta?

annaa

Trådstartare
Har lite tokiga funderingar. men om jag kör min ponny på ridbana med en tvåhjulig kärra och kör fullt ös med snäva svängar, finns det då risk att man välter vagnen? Om hästen trampar fel eller så?

Hör själv att ovanstående låter oansvarigt, jag menar inte att jag ska raca runt planlöst med vagnen. men har provat att sätta upp hinder liknande de i precision o köra slalom o snäva svängar i galopp. pållen är helt med på noterna och blir taggad till tusen - samtidigt lyssnar han om jag tar i tömmen och då lugnar han sig.

Men fartdårar som vi båda är så har vi inte kunnat låta bli att testa gränserna lite vad gäller svängar. Funderar dock på om det är att leka med elden - finns det stora risker med det? (förutom att det såklart inte är skonsamt mot hästens ben i längden)

Sv: snäva svängar i full fart - lätt att välta?

Har lite tokiga funderingar. men om jag kör min ponny på ridbana med en tvåhjulig kärra och kör fullt ös med snäva svängar, finns det då risk att man välter vagnen? Om hästen trampar fel eller så?

Hör själv att ovanstående låter oansvarigt, jag menar inte att jag ska raca runt planlöst med vagnen. men har provat att sätta upp hinder liknande de i precision o köra slalom o snäva svängar i galopp. pållen är helt med på noterna och blir taggad till tusen - samtidigt lyssnar han om jag tar i tömmen och då lugnar han sig.

Men fartdårar som vi båda är så har vi inte kunnat låta bli att testa gränserna lite vad gäller svängar. Funderar dock på om det är att leka med elden - finns det stora risker med det? (förutom att det såklart inte är skonsamt mot hästens ben i längden)
Ja, du kan välta.

Välta kan man alltid göra. Men en välbalanserad vagn är svårare att välta än en som är t.ex. för hög för sin bredd. Om man genom att stå bredvid vagnen kan vicka den med enkel handkraft så att den nästan välter så bör man ta det lugnt i kurvorna. ;)

Det är inte så svårt att få en vagn att välta... det finns tävlingskuskar som har lyckats välta på sträcka D (skrittsträcka :D...) under maratontävling.

De flesta kuskar har väl vält eller i vart fall varit nära att välta nån gång under karriären.

Se till att vagnen har så bred spårvidd som möjligt, det är därför man har kravet på minst 125 cm spårvidd utom i lokal lätt klass där man kan få köra med 110 cm spårvidd på ponny.

Se också till att ha så låg tyngdpunkt som möjligt, dvs så mycket vikt som möjligt långt ner i vagnen - det är inte odelat positivt med en lätt vagn, så det kan vara en bra grej att sätta fast vikter på hjulaxeln om man har en hög vagn som väger lite.

En lite tyngre vagn följer spår bättre en om vagnen är för lätt så att den blir "fladdrig".

Enbet A-ponny har ingen lägre viktgräns, men maratonvagn till häst eller A-ponnypar ska ju väga minst 150 kg enligt TR bilaga V. B-ponny tror jag hamnar på minst 90 kg på maratonvagn.

Att busköra är ju liksom hela meningen med att ha shettis :d, så det ska du ju fortsätta med med.... det är fasen så mycket enklare att köra fort med shettis än med stor häst.

Du kan helt klart välta, men hur lätt beror ju på vad du har för vagn. På grus kanske du lättare sladdar också? Jag har vält med shettis med rockard men då började den klättra på en stolpe eller vad det var. Ponnyn stannade direkt så det var inga problem. Har vält med större rockard också då hästen sparkade över skackeln, han stannade också direkt. Men det värsta var nog att välta med gigg, då jag groomade. Det är på sätt och vis en bra erfarenhet att ha gjort det för att veta var gränsen går och hur man löser det problemet. Jag kör mycket mer försiktigt nu och skulle aldrig riskera att välta för att få bästa tiden i precision tex.

kl

Jag är verkligen rädd för att välta med vagn, men det kan bero på att det var längesedan (sisådä en 15-20 år sedan) jag körde någelunda regelbundet.
Det där med att kunna "gunga" sin vagn att välta för enbart handkraft från marken - är det ett bra mått både för två och fyrhjulingar?

Liknande trådar

Körning Bättre sent än aldrig? (Jag KAN FORTFARANDE inte logga in på min hemdator ) Motivationen KOM tillbaka dagen innan vi skulle åka till...
Svar
5
· Visningar
1 475
Senast: Cämz
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka