Snart stryper jag katten j*veln

Sv: Snart stryper jag katten j*veln

vi har två hankatter på 2 år som är kastrerade båda två. Den ena bajsade på golvet precis brevid lådan en gång varje natt. det hjälpte inte om man flyttade lådan, bytte sand, skurade den. Nu har dom blivit ute katter för ca 1 månad sen och han har inte bajsat på golvet en enda gång sen han fick komma ut..:)

En bekant hade en hon katt som kissade i deras säng.Dom ringde vet och det dom fick till svars var att har dom en gång börjat så är det så.

Det där är inte sant, vår katt gjorde också så en period - nu går hon snällt på lådan.
Vi köpte en extra låda (en vanlig och en "walk in"), hade olika sand i lådorna.
När hon visade tecken på att vara nödig så satte jag henne i någon av lådorna och lät henne inte gå därifrån förrän hon kissat (tog sällan mer än en minut), och när hon gjort det så fick hon beröm med röst, gos och godis.
Tålamod är det viktigaste, samt att man ändrar på det som går.
Det sägs att katter inte gärna urinerar i närheten av där dom äter, så kanske du kan ställa matskålen vid ett "problemställe"?
Att städa undan efter katten direkt när den varit på fel ställe är också bra.

Nu har vi en till katt som börjat pinka utanför, men det är bara att ta ett djupt andetag och fundera på om katten är viktigare än det som förstörs, om inte - lämna bort den till någon/avliva, om den är viktigare än sakerna så härda ut och prova allt du kan hitta.

Jag har så fort han har jamat satt honom på lådan.
Då kissar han ibland och ibland går han därifrån.

Jag älskar katten, men mitt tålamod börjar att tryta lite.
Börjar han att markera revir på möbler och väggar(förutom badrummet) så har jag inget annat val än att hitta ett nytt hem alt att ta bort honom.
Jag bor i en hyreslägenhet och kommer inte att ha råd att tapetsera om hela lägenheten om vi flyttar.
Håller tummarna på att det inte kommer att hända.

men om han har gjort så här över 2 år.Tillslut borde han ju få ont och visa det?
Typ skirka när han kissar?

Har katten gått i TVÅ ÅR med ett problem som du inte kollat upp? Varför har du inte gått till vet tidigare?

Det första du borde göra är som sagt att ta katten till vet så man kan utesluta kliniska orsaker och verkligen vara säker på att det är ett beteendeproblem.

Läste en bok om beteendestörningar (vilket oftast resulterade i urin på alla möjliga ställen förutom i lådan) som kanske kunde vara något. "Din katts hemligheter - boken din katt skulle vilja att du läste" av Vicky Halls som jobbat som kattpsykolog i många år.
Hur funkar katten tillsammans med den andra? Trivs de verkligen tillsammans (leker, tvättar varandra, sover tillsammans)? Annars kan det kanske vara revirkamp mellan dessa sen den yngre katten kom upp lite i ålder.
Har du mer än en låda på olika ställen? Är tydligen också vanligt att en dominant katt hindrar den mindre dominanta från att gå på lådan för att visa vem som bestämmer. Kan vara en idé annars att skaffa en låda till, på ett helt annat ställe så det blir omöjligt för den ena katten att hindra den andra.
Understimulering, stress pga andra katter (kanske inte mer än att andra katter i området sitter och stirrar in genom fönstret)... ja, kan bero på fler saker, men jag tipsar om den boken. Tyckte den var väldigt bra skriven och den har en hel del konkreta exempel och tips på vad man kan testa om man har problem.

Om det blir så att du omplacerar katten, så hoppas jag att du upplyser ev. intressenter att han pinkar överallt förutom på lådan.

De flesta katter är ju ändock inte ute dygnet runt, året runt liksom..

Katterna verkar trivas ihop.Dom tvättar varandra,sover tillsammans.
"Kiss" katten brukar "annfalla" den vuxna katten då och då.
Men så som katter brukar göra.Inte på liv och död utan på skoj.

Det är bara "kiss" katten som går på lådan.Den andra gör sina behov ute.
Om det är någon av dom som är dominantare än den andra så är det nog "kiss" katten.
Han byter matskål kors och tvärs och den andra katten bara flyttar på sig.

Ringde vet idag men missade telefon tiderna.

jag skall ringa först och rådfråga två vet som vi har i närheten för att se vad dom säger.
Säger dom att det inte går att göra något åt, tex att det bara är ett betende han har.Då får jag börja fundera på om jag kan hitta ett nytt hem åt honom där han får vara ute katt.

Det sista jag kommer att göra är att ta bort honom, om han inte lider.
Jag är emot att ta bort djur innan man har hittat vad felet är.

Pröva att testa Feliway först, det har fått min mammas honkatt att sluta bajsa utanför i lådan.

Finns det i någon annan form än med en adapter?
Typ som man kan spraya själv?

jag skall ringa först och rådfråga två vet som vi har i närheten för att se vad dom säger.
Säger dom att det inte går att göra något åt, tex att det bara är ett betende han har.Då får jag börja fundera på om jag kan hitta ett nytt hem åt honom där han får vara ute katt.

Det sista jag kommer att göra är att ta bort honom, om han inte lider.
Jag är emot att ta bort djur innan man har hittat vad felet är.

Om du får svaret på tfn att inget går att göra, utav en veterinär som inte ens sett på katten skulle jag bli orolig... :crazy: Har svårt att tänka mig att en seriös veterinär kan döma ut en katt utan att ens känna på den, det är ju omöjligt att veta hur hälsan står till på telefon.

Jag är så evinnerligt less på samhällets attityd att alla katter som kissar fel är "kattjäklar" och hopplösa och dumma. Det är troligtvis den attityden som påverkat dig att inte ens kolla upp din katt när han har kissat fel så länge som i 2 år! Det finns massvis av sjukdomar där symtomen kan vara kissande på fel ställe.

Titeln på denna tråd säger en del om din inställning, som om katten gör detta för att jäklas med dig. :( Du kanske inte menade så hårt, men man får lov att välja sina ord tycker jag, andra som läser kan påverkas till att fortsätta denna "kattjäkeln pissar, jag ska strypa den"-attityden :(

Om du får svaret på tfn att inget går att göra, utav en veterinär som inte ens sett på katten skulle jag bli orolig... :crazy: Har svårt att tänka mig att en seriös veterinär kan döma ut en katt utan att ens känna på den, det är ju omöjligt att veta hur hälsan står till på telefon.

Sanningen är ju tyvärr att det finns lite för många veterinärer som tycker katter är lågstatusdjur och inte kan ett jota om deras beteenden.
Finns ju fortfarande många veterinärer som hävdar att katten ska föda en kull med ungar innan den ska kastreras. :(

Sist min tjockis var hos veterinären var det inte hos vår vanliga veterinär. Istället var vi hos en manlig vet som hade en manlig elev. Jag brukar alltid få höra att min lilla katt är söt, men den stora får bara kritik för att han är stor, tjock, grov osv.

Det var ett återbesök och den manlige veterinären tog Spirit ur min famn med orden "jag bär prinsen!". Väl i behandlingsrummet visade han stolt upp min katt för sin elev och förevisade imponerat hur kraftig och "manlig" min katt var. Vilket gott temperament, och hur villigt han lät sig hanteras. När katten undersökts stod eleven och höll min katt med ett stort leende. "Attans vilken häftig katt du har" sade han och kliade Spirit under hakan så han spann som en tok.

När jag gick därifrån var jag så lycklig.
Tänk att någon annan än jag kunde se vad jag ser i min katt - jag som annars bara fått höra hur "fel" han är... Om inte veterinären varit gift hade jag nästan friat... eleven var söt, men för ung. :D

I stundens hetta blev dej "kattj*vel". Var inte direkt glad åt att han kissade på väggen precis:mad:

Jag älskar mina katter.

Eftersom han inte har haft ont när han har kissat och det inte har kommit blod i urinen så har jag inte tänkt att det kan vara någe fel på honom.Det är ju inte varje dag han kissar någon annanstarns än i lådan.Kan hända ca 1-2 ggr/vecka som han inte kissar i lådan.
Ibland mer sällan.
Varje gång hoppas man på att det var den sista, men icke.

Nu håller han på att få gå ut själv, får se om det hjälper lite.Den andra katten går som den vill.Han kanske känner sig ensam när den andre är ute?
Testar och ser om det hjälper.
Inga olyckor än sen han kissa på väggen.

Skall kontakta vet. på måndag.

Du har ju fått många bra svar redan, men jag vill ändå putta för Feliway som enl vad jag förstår funkar väldigt bra på felkissande katter (googla för flera länkar). Sedan tror jag att det rör sig om ngn form av protestkissande. Något är fel enl kattens sätt att se på saken.

Din uppgift är att försöka klura ut vad det är.

Lycka till och håll oss gärna uppdaterade med hur det går.

Har haft han ute i helgen, men han blir så konstig sen.
Som första gången han va ute själv så fräste han och reste ragg mot den andra katten.
I förrgår när vi skulle hämta honom så rev han sambon när han skule ta upp honom.
Så jag fick ta honom i nackskinnet för att kunna hålla honom.
Han blir som förbytt ute.
Ibland till och med läskig.
Fick vara inne igår pga. det dåliga vädret.Då var han som vanligt.

Det har inte hänt några fler "olyckor" utanför lådan än....Håller tummarna för att det förblir så

Jag tycker det låter som att han har ont någonstans (beteendeförändringar). Katter kissar eller bajsar utanför lådan för att visa att något är fel, inte för att vara dumma.
Har du kontaktat vetten? Det kan räcka med ett litet blodprov för att få veta vad som är fel.

Lådan har jag gjort ren flera gånger med såpa klorin diskmedel ja typ allt.

Katter brukar inte gilla starka dofter, särskilt inte citron, det brukar ju diskmedel lukta. Och klorin stinker ju verkligen jättemycket.
Jag gör rent med mängder av riktigt varmt vatten utan rengörningsmedel, kanske en liten skvätt såpa. Men håller gärna så luktfritt som möjligt. Byter hellre låda i mellanåt.

våran äldsta katt brukar oxå ibland utnför lådan o alltid på nätterna,alltid på toaletten o oftast på mattan.vi tror d beror på att vi har 3 andra katter som går på lådan o att det kanske vart lite kiss o bajs i lådan o d är därför hon inte gått på den.Känns som en protest från hennes sida.En gång var var vi inte tillräckligt snabba att släppa ut henne då satte hon sej på mattan o sket:angel:
Sen är hon väldigt speciell oxå i sin personlighet :)

Liknande trådar

Övr. Katt Jag har två kastrerade honkatter som jag köpte på katthem för länge sedan. De börjar bli gamla och har inte längre så mycket jaktlust...
Svar
2
· Visningar
186
Senast: MJLee
·
Övr. Katt Hejsan, jag heter Jonas och har en blandras (50% ragdoll, 50% huskatt) vid namn Lizzy, hon är ett år gammal om ett par dagar och är...
Svar
8
· Visningar
2 294
Senast: Praefatio
·
Övr. Katt Det här är en fristående fortsättning på min tråd om att kastrera hemlös katt. Den katten, S, är numera kastrerad, vaccinerad och...
Svar
11
· Visningar
2 303
Senast: Otherside
·
Övr. Katt i oktober 2016 köpte jag cornish Rex katter, en kastrerad hane som då va ca 5 månader samt hans några månader äldre kastrerade...
2 3
Svar
41
· Visningar
17 544

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka