Snart kommer kylan...

Piccadilly

Trådstartare
Är det någon som har några bra tips på hur man klarar vintern på bästa sätt? Hur gör man för att hålla igång sin häst när det är isigt och halt, om man inte har tillgång till paddock..
Nån som har några bra broddtips?
Nåt att säga om reflexer?
Vore jätteglad för tips som kan hjälpa mig och min häst genom den kalla och mörka årstiden..

Sv: Snart kommer kylan...

Jag har tyvär inget bra broddtips menjag skulle i alla fall rekomendera sulor på hästen, och angående reflexerna, använd dom väl och mycket i vinter det planerar jag i alla fall att göra..

Broddtips lämnar jag till någon annan.

Men passa på att använda dig av snön, pulsa och lek. Glöm dock inte bort att det är ett krävande arbete att jobba i snö så rid inte för länge. Det ger fina muskler samtidigt som de flesta hästar tycker att det är roligt.
Under vintertid kan du aldrig använda reflexer för mycket. Jag är fullt utrustad med reflex på hjälm, ländtäcke, tränsreflex, reflexer på stigbyglar, ben etc. Även om du ger dig ut tidigt under dagen och väntar dig att komma tillbaka när det fortfarande är ljust kan det ALLTID hända något. Olika förseningar som byagrannar som är pratsugna, skador, avramling etc. påverkar såklart tidsramen. Om hästen blir rädd och du ramlar av syns både du och hästen.

Mitt bästa tips är FYRA BRODDHÅL. Då gör det inget om det är is på vägarna. Det blir heller ingen konstig vinkel på hoven när man skall ut på t.ex. asvalt, som det blir med två broddar.

Snösulor brukar jag ha för att förhindra snöstyltor. Jag brukar bara behöva på framhovarna.

Jag använder massor av reflexer. De bästa jag har är reflexländtäcket och reflexvästen.

En pannlampa är oumbärlig för mörkerridning!

plocka av skorna så slipper du snöstyltor..... (beror iofs på hur isigt det brukar bli hos dig...)

panzy skrev:
plocka av skorna så slipper du snöstyltor..... (beror iofs på hur isigt det brukar bli hos dig...)

Men plockar man av skorna så kan man inte rida där det är is!
Däremot hade jag en ponny som inte gick så mycket. Då behövde man ju inte rida/köra när det var isigt på vägarna. Det funkade bra utan skor. Men tänk på att det kan bli lite halt på hårt packad snö också.

Senast ändrad av en moderator:

panzy skrev:
vad har du för pannlampa? märke? pris?

Jag köpte min på x-tra pris på Hööks i Borås förrförra året. Ca 120 kr. Jag köpte den främst av den anledningen att bandet är av gummi. Jag har nämligen en hjälm utan sammet och en lampa med mer tygaktigt band glider av.
Jag är nöjd med den. Den är smidig och det är inte några konstiga elelr klumpiga batterier. Men jag skulle gärna råda att köpa en dyrare variant med lite bättre spridningsområde på ljuset. Tänk också på att den inte får bli för tung, för då får man kompensera med nackmusklerna och det blir lite jobbigt.

nej, det beror ju alltid på vad man har för underlag. Men även broddarna packas ju in i snöstyltorna....

det är ju en avvägning som man får göra, beroende på vad man brukar ha för underlag, ridmöjligheter och hur mkt man anser att man måste hålla igång sin häst under vintern....

Som norrlänning så har jag ju en längre period av fint vinterunderlag, dvs packad snö som gör att man kan rida precis som på sommaren, fast bättre, för man kan även rida där det är asfalterat.

Jag har alltid fyra broddar av normalhöjd i varje sko. Bättre med ev. trampskada av brodden än att hästen halkar och fläker/sträcker sig. En sträckning tar en evighet att få bort, ett litet broddsår tar bara några dagar. När jag sätter på vinterskorna så brukar min häst få några små blessyrer första dagarna då han är ovan och sen fungerar det bra.

Jag har inte snösulor till min häst normalt, dels för att det inte är så många dagar per vinter som det faktiskt är packsnö, dels för att han brukar tappa skorna när han har snösulor. MEN ett tips är polarpaddar som ligger lösa i hoven och fästs i främre brodden. De kan man skruva bort när man inte behöver dem och sätta dit när det är perioder med tösnö.

Pannlampa är ett måste, annars blir man så begränsad till vägar med belysning eller kvällar med månsken :)

Reflexer är naturligtvis ett måste, men istället för många små som syns halvdåligt så investera i en ordentlig väst och bra benreflexer (helst gula - syns bäst). Hjälmreflex är också bra men brukar inte synas så bar under pannlampans band.

När det gäller själva igånghållandet så är skritt en undervärderad gångart. När det är hårt och halt så brodda i och ge dig ut och skritta i ordentligt tempo en timme per dag, leta gärna åt backar och kuperad terräng så ger det massor av träning. I Frankrike är det vanligt att träna distanshästar genom mestadels långa skritturer så det ger mer än man tror plus att det är milt och stärkande för lederna.

Se till att du själv är varmt klädd om du ska skritta, annars blir man bara trött och less och på dåligt humör.

/Camilla - som har vinter i 5-6 månadar.

panzy skrev:
nej, det beror ju alltid på vad man har för underlag. Men även broddarna packas ju in i snöstyltorna....

det är ju en avvägning som man får göra, beroende på vad man brukar ha för underlag, ridmöjligheter och hur mkt man anser att man måste hålla igång sin häst under vintern....

Har man skor MED fyra broddhål, MED snösulor så tar man sej fram var man vill (nästan) när man vill. Jag förstår inte varför man skulle välja bort dessa medel om hästen ändå är skodd. Jag använder dessutom boots på alla fyra för att undvika balltramp av broddarna.
Har man en häst som man inte skor kan man använda gummiskor som går att brodda. Dock ganska dyra i inköp.

Man broddar, sätter på snösulor, långkalsonger, täckbyxor, tjock varm tröja och jacka, varma skor och vantar, hjälm med öronmuffar, reflexer och pannlampa och ger sig ut i snön, skogen eller vart man vill.
REFLEXER anser jag vara en självklarhet.
Jag använder ALLTID rexlexväst och reflexer på hästarna, ÄVEN dagtid på sommaren. En bilist kan lätt bli bländad av solen eller att man har en mörk granskog som bakgrund till en mörk häst. Om jag skuller råka åka av hästen så tycker jag att det är bra om folk SER min häst springande på vägen istället för att köra på den, därför har alltid hästen reflex.

Jag broddar alltid med 4 broddar och Snow Grip -sulor.
Jag var ute igår och red på en grusväg där det är helt slätt (hårdpackat) i hjulspåren och grus däremellan. Vi har ingen snö men det var ca -2 grader, så helt plötsligt åker hästen som Bambi på hal is (lite hovöm så hon vill gå där det är grusfritt). Hon gled ca 2 m framåt med benen åt alla håll innan vi fick stopp. Och hon har inte fått vinterskor med brodd och sula ännu. Så det blir dags nu att göra något åt det (nya skor, brodd och sulor ligger i stallet och väntar)

min erfarenhet av snösulor verkar alltid vara tvärtemot alla andras erfarenheter....

har testat både helt plana sulor, hela sulor med en liten "bula" i mitten och den öppna modellen... inget funkar enligt mig.... tyvärr..

för min del funkar det utmärkt att plocka av skorna vintertid (han hade gått barfota året runt om jag inte hade velat rida distans) och det är sällan jag inte har nån stans alls att rida (har ingen paddock)...

dessutom är skritt (vilket har nämnts) en väldigt underskattad gångart som bl a tränar ryggmusklerna bättre än trav....

fö är jag inte emot skor alls, var och en har ju en egen uppfattning om man som passar dem bäst =)

Guldskor med cromantkross har jag använt i ett par år.

Fantastiskt att slippa broddar! Lagom att ha i hagen, min häst var den enda som hade något halkskydd när det var som värst.

Håller oftast två skoningar.

Vad gäller ridning är väl mitt tips att hitta vägar som går att rida på, och lägga upp ett träningsschema.

Lovisaleonora_ skrev:
Guldskor med cromantkross har jag använt i ett par år.
Lät lyxigt:smirk: Hur fungerar sådana skor? Blir det ungefär som sandpapper? Vart kan man få tag på sådana och vilka priser ligger de på?

/Sara

Liknande trådar

L
Hundträning Som nog endel vet så har jag ej flatcoated retriever som är ett år och världens bästa och mest under bara hund 💙 Han är väldigt lätt...
2
Svar
21
· Visningar
1 836
Senast: LiviaFilippa
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
2 829
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 674
Senast: AbCdE
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 343

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka