Sv: Snart kommer kylan...
Som norrlänning så har jag ju en längre period av fint vinterunderlag, dvs packad snö som gör att man kan rida precis som på sommaren, fast bättre, för man kan även rida där det är asfalterat.
Jag har alltid fyra broddar av normalhöjd i varje sko. Bättre med ev. trampskada av brodden än att hästen halkar och fläker/sträcker sig. En sträckning tar en evighet att få bort, ett litet broddsår tar bara några dagar. När jag sätter på vinterskorna så brukar min häst få några små blessyrer första dagarna då han är ovan och sen fungerar det bra.
Jag har inte snösulor till min häst normalt, dels för att det inte är så många dagar per vinter som det faktiskt är packsnö, dels för att han brukar tappa skorna när han har snösulor. MEN ett tips är polarpaddar som ligger lösa i hoven och fästs i främre brodden. De kan man skruva bort när man inte behöver dem och sätta dit när det är perioder med tösnö.
Pannlampa är ett måste, annars blir man så begränsad till vägar med belysning eller kvällar med månsken
Reflexer är naturligtvis ett måste, men istället för många små som syns halvdåligt så investera i en ordentlig väst och bra benreflexer (helst gula - syns bäst). Hjälmreflex är också bra men brukar inte synas så bar under pannlampans band.
När det gäller själva igånghållandet så är skritt en undervärderad gångart. När det är hårt och halt så brodda i och ge dig ut och skritta i ordentligt tempo en timme per dag, leta gärna åt backar och kuperad terräng så ger det massor av träning. I Frankrike är det vanligt att träna distanshästar genom mestadels långa skritturer så det ger mer än man tror plus att det är milt och stärkande för lederna.
Se till att du själv är varmt klädd om du ska skritta, annars blir man bara trött och less och på dåligt humör.
/Camilla - som har vinter i 5-6 månadar.