Snart klippdax!

zanzan

Trådstartare
Usch, alltid lika tråkigt när den tiden börjar! Den ena unghästen är jättesnäll så honom kan jag finklippa!

Till problemet som är: Min 11-åring, henne måste vi droga:devil: Och jag kommer aldrig att hinna göra en riktigt snygg helklippning (då menar jag ben och allt) under den tiden hon är away. Förra året gjorde jag en halvklippning - hela framdelen och snett från manken ner mot flanken, men då var det inte tävlingssäsong.

I slutet på september (om allt får vara bra) så ska vi på elittävlingarna i Djursholm och då måste hon ju vara snygg! Får jag skämmas om hon har oklippta ben? Vill verkligen inte klippa benen!! Dock helklippa henne då hon inte mår bra på vintern med all päls!

Hur gör ni? Kom med lite råd!!:bow:

/Z.

Sv: Snart klippdax!

Jag har inte hunnit klippa min nya häst än då jag köpte honom i våras men han ska tydligen va jättesnäll att klippa. Dock sa förra ägaren att han inte gärna ville bli klippt på frambenen. Så jag kommer göra en helklippning utom där sadeln kommer ligga och lämnar hela frambenen och under hasen bak. Så lutar det då mot just nu. Men jag hoppar hellre över bakbenen också än får en ful klippning :p Och jag tycker inte det är fult alls med oklippta ben! Jag ser det som hästens långkalsonger :D

JAG ÄLSKAR ATT KLIPPA HÄSTAR!!!!!! :banana: :bump:
det är så roligt att se all päls bara ramla av!!
Mina hästar är rätt snälla förutom den nya jag har köpt den är tydligen en dråg häst..
Och den gamla ville inte raka halsen så då får jag bremsa..
men det bästa är om du kan droga hästen det blir bäst resultat och bättre för hästen, om den är rädd för ljudet brukar jag stoppa i bomull. Det kan få hästen att lugna sig lite.

Säker på att du inte hinner?? Jag hinner helklippa en drogad häst innan den vaknar. Du kanske har för dålig maskin?

Klippa inte helt ner till hoven kanske, det är ju svårast där. Jag brukar lämna "lindor" på benen, och halva huvudet.

Min häst är också hysterisk rädd för klippmaskinen.... :crazy: I fjor hade jag honom oklippt och det funkade faktisk ganska bra, täckade ordentligt så han fick inte så mkt päls. Sen är han fux och blir fuuuul när han är klippt. Men i år vet jag inte, kommer förmodligen trana mer så vi får se...

Någon som kan tipsa oss om en riktigt TYST maskin som inte vibrerar så mkt????

Snart klippdags?
Jag klippte min för två veckor sen :p

Kan du inte klippa ner till knäna på frambenen, och frisera bort hovskägget med en sax. likadant i bak, fast där klipper du till haserna.
För att detta ska bli snyggt så krävs det ju att hästen inte har hår som en shire på benen...

Hoppas det löser sig på ngt. vis och lycka till!

Måste ju säga att jag blir förvånad över att så många "drogar" sina hästar:crazy:
Kommer vet ut då eller:confused:

Inte måste du klippa benen.
Jag klipper bla en "elit-häst" som är rätt dum att klippa och honom klipper jag aldrig benen på, för min egen skull. Tycker det är snyggare att lämna hela benen, än att klippa halva.

Jo, jag vill juinte gärna klippa ner runt senor och grejer så ett alternativ är ju att klippa till knäet och till hasen! Både för min och hennes skull!

Alltså jag skulle inte säga att hon är dum hon är rädd och skulle aldrig ut sätta henne för att bli klippt utan att drogas! Och ja då kommer vet ut(=dyrt) tror det är väldigt vanligt!

Centaur: Nä, jag har en jättebra sax, trådlös och tyst! Men jo jag kanske hinner klippa hela men kul när man kommer på att man inte gör det:p Tyckte förra gången att hon vaknade till så fort och sen är det så svårt att klippa när de blir lite svetta!

Hur funkar hon på brems då??

Om du märker att hon börjar vakna så kan ni bremsa henne för att ta det sista? Men jag tror som sagt du hinner, bara du klipper snabbt och fokuserad. Jag hann och min häst är stor haha. :p Ta dom svåraste ställena först, och där hon kan tänkas börja svätta (på min blir det mage, hals, huvud, bogar). Så sparar du ryggen till sist.

Ett gissel detta med klippning.... :crazy:

Har hon redan mkt päls? Annars är det inte långt till september, hon kanske kan vara oklippt tills dess?

Men har du inte så du kan vänja henne vid ljudet? (framförallt då inför nästa år)

Även paniskt rädda hästar går ganska fort att få orädda om man bara tränar mkt, mkt intensivt under en period.

Men med intensivt menar jag inte att man ska utsätta dem för hela faran på en gång utan bara att man ska träna VARJE dag, flera gånger om dagen under en period. Sen sitter det.

Börja med att starta maskinen och ha den på under längre stunder utan att göra ngt med den. Bara låta den ligga alt stå och hålla i den på ganska långt avstånd.

Nästa steg, (när första kan ske utan att hon bryr sig) är att stå nära men fortf inte klippa.

Varva med att köra henne över hela kroppen med saxen utan att den är på så att hon är helt bekväm med det.

Tillslut kan du klippa några minuter i taget för att sedan tillslut klippa hela hästen.

Om hon är rädd för sladden också så går det att binda upp den på lämpligt vis.

Tar man bara ett steg i taget och ser till att de är helt trygga innan man går till nästa steg så går det förvånandsvärt fort att få helt panikslagna hästar att acceptera saker och ting.

Jag har precis lärt om en pålle som låg ner i transporten i full panik förra året att åka lugnt och fint, och kunna stå kvar fullständigt avslappnad efteråt, med trappstegs-metoden.

Prova ska du se! Det krävs lite jobb med det går!

ska klippa mina hästar om 1-2 veckor om detta skitvädrat håller i sig, hästarna har redan börjat sätta ordentlig vinterpäls :O lite tidigt? Min gammle ponny som är pensionär ska jag köra täckesklippning på, mest för han får så sjuuuukt tjock päls, han tycker det är jätteskönt att bli av med den :) Stora hästen blire helklippning men inte huvud, ben samt lämna kvar en fläck hår där sadeln ligger..
btw är mina hästar supersnälla att klippa, står som små ljus ;)

Jag tror inte att hon går att vänja faktiskt! Hon är paniskt rädd för allt som kommer nära huvudet utom handukar och svampar om man tar dem på rätt sätt! Fårskinn ska vi inte tala om - detta är inte fjanterier i så fall hade hon gott fått vänja sig! Ser egentligen ingen större anledning till det heller - klart det skulle vara skönt! Fast det var inte riktigt det tråden handlade om utan hur jag ska klippa henne:) men jag förstår vad du menar och tackar för tipsen!

*KL*

Centaur: Jag tycker det bara sagt poff! Vet ej hur hon funkar på brems - förmodligen funkar det ra tillsammans med det sista på drogerna! Bra tips!!

Problemet är egentligen inte att hon svettas utan att hon verkar må dåligt av att bli långhårig, typ som svam och MASSOR av stöv:crazy: Hon ser vanligtvis ut som en kopparkittel! + att hon eftersvettas väldigt mkt! Så i år tänkte jag klippa så tidigt som möjligt, har bara klippt en gång förut och jag gillar det egentligen inte!

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka