Snart går jag under!

Sv: Snart går jag under!

Idag när jag kom till stallet och kände igenom benet var det en sena på insidan av benet som går ända uppifrån och ner till kotan alldeles svullen:crazy:
Kolla här:
http://i33.photobucket.com/albums/d71/sny111/DSC00113.jpg
http://i33.photobucket.com/albums/d71/sny111/DSC00114.jpg

Är jag dum om jag ringet veterinären om det imorn? Eller ska jag vänta till nästa onsdag då vi ska dit igen?:confused:

Det är klart att du ska ringa!!:eek: Om man inte är sådär fruktansvärt kunnig, har varit med om saken 100 ggr och vet precis hur man ska göra ska man ta hjälp av djurdoktorn tycker jag!
Lycka till :banana:

Fråga veterinären om det finns nåt hopp om lilla pållen, det är bättre att veta än att inte veta.
Du har tur som har en så ung häst, det är värre med en äldre.
Passa på nu när den är 'sjuk' att pyssla lite extra, rykta lite, gå promenader och lär känna din häst bättre!

Skippade att ringa veterinären...

Han stog inne idag. Svullnaden på senan har gått ner, men ingen annan svullnad. Han är helt tokigt pigg, hoppar och skuttar litegrann inne i boxen:crazy: Stackars häst...

Seriöst, så har jag tappat hoppet om att den hästen kommer bli bra:( inte för jag är trött på allt, utan den skadan är så konstig och svullnaden ger sig inte det minsta så jag tror faktiskt inte han kommer bli bra...

Om det inte blir bra så han inte går att använda alls inom ridning, blir han utdömd då?
Om han går att använda till lättare promenadridning, blir han triangelmärkt då?
:confused:

Hola,

Jag är nog lite knäpp för jag hade inte ringt om det utan avvaktat precis som du gjort. Kanske inte det bästa eller rätt men jag ringer inte om det inte är precis råakut, typ.

Är det ingen uppenbar skada (som de kan se utan tvekan att han inte kommer att kunna ridas) så dömer dom nog inte ut med mindre att du får "rida sönder honom". Försäkringsbolag vill inte gärna betala ut pengar i onödan.

Triangelmärkning brukar nog vara lika illa är jag rädd.

Tappa inte modet. Skador kan vara luriga och ta tid. Min bästa kompis hingst fick en skada i hasen när han var två. Den hasen är fortfarande större och ser svullen ut. Dock påverkar det inte hans användbarhet. Trots den fula hasen godkändes han för avel nyligen, dock ej QH utan PRE. Han är 4 nu.

Så tappa inte hoppet.

kram Eva

Uppdatering:

Var till veterinären idag och dom tyckte svullnaden hade gått ner mycket. Han ömmade inget på svullnaden och haltade inte fastän dom böjde honom. Så båda veterinärerna trodde inte det var något på någon sena så det var lugnt. Utan det kunde bara vara någon benvävnad sa dom. Så mer gjordes inte med det så han kastrerades istället. Så nu har hingsten blivit valack:)

Nu blir det motionering 2 ggr/dag i 2 veckor och efter det skulle jag fortsätta hålla igång honom. Om han håller sig frisk och hållbar tänkte jag försöka rida lite på honom innan han åker på bete:banana:

SÅ underbart skönt att dom sa att det var lugnt med benet. Så nu hoppas jag verkligen att han håller sig frisk och det inte blir mer kravel.

Uppförde sig exemplariskt gjorde han också som alltid annars:love:
När vi kommit hem:
http://i33.photobucket.com/albums/d71/sny111/DSC00118.jpg
http://i33.photobucket.com/albums/d71/sny111/DSC00117.jpg

Håll tummarna att han håller sig frisk nu:bump:

Vetdu!

Det var dom bästa nyheterna jag hört på länge!!! Grattis Weed!

Han var fin på bilderna. Nu, när du vet att han är okej så vågar du dig på att skriva i unghästtråden. Vi vill ju såklart höra allt!

Håll koll på tempen varje dag så du är säker på att det inte går infektion i kastratet.

Kram Eva

Tack:) Ja det känns verkligen helt underbart nu! Och nu har jag kört med liniment + lindat på bakbenen och svullnaden var MKT mindre igår:eek: Varför har jag inte tänkt på en sån enkel grej tidigare?

Ska skriva i unhästtråden så snart vi gjort lite mer än bara ut och motionera för kastreringen;)

Är så glad! Tack för alla peppningar jag fått av er:banana:

Grattis!

Synd att jag inte läste detta innan för då hade jag inte behövt skriva det där om hingst till dig! ;)

Du gjorde helt rätt, må du får ett långt och härligt skadefritt liv med din häst!

Att han är lite tunn kan ha med alla skador att göra också, han har ju inte motionerat sig som han ska!

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 786
Senast: Lavinia
·
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
994
Senast: Sirap
·
Hästvård I juni upptäcktes en svullnad i vänster frambenets skenben. Svullnaden fortgick trots kyla, bandagering och sjukhage och en smygande...
Svar
4
· Visningar
1 174
Senast: Cattis_E
·
Hundhälsa En lång historia. Malinois hane på nu snart 2år som förra året i oktober fick svårt att gå på hårda underlag. Testade vila en vecka...
Svar
10
· Visningar
1 981

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Akvarietråden V
  • Lugnande medel till hund.

Hästrelaterat

Omröstningar