Snart går jag under!

MsSleepalot

Trådstartare
Nu har jag haft sån otur med min lilla häst så nu orkar jag inte hålla på längre:cry:

Det har ju varit en massa veterinär hit och dit och vi har inte hunnit med att göra någonting:(
Hålvägg förra sommarn/hösten. Gjorde illa sig och fick sys 14x2 stygn 6 januari. Hög feber i mitten på mars. Och nu en svullnad på benet ingen vet vad det är...

Var till veterinären igår och dom röntgade och ultraljudade igen. Inget fel på röntgen men på ultraljudet kanske hon anade något fel på grenen på gaffelbandet. Är det det blir det vila ca 4-6 månader, men han har ju redan stått hur länge som helst utan att något hämt:cry: Och veterinären sa att det får bara framtiden utvisa om han kommer bli bra...

Jag som vill ut och tävla med den hästen, visa honom i halter klasser och vara med på clinics häromkring. Snart rida in honom och sen nästa år vara med på något ridtävling. Men nej. Inget kommer gå som jag tänkt:(

Vad gör jag om han inte blir bra? Kommer han bli utdömd då? Eller bara bli en skadad trasig häst som inte går att använda? Eller kommer han bli bra?

Fick lov att skriva av mig lite...

Senast ändrad:
Sv: Snart går jag under!

Men lilla, lilla...

*Tar tag i och kramar om hårt* Hur är det ställt egentligen?

Kan vi dela dina bekymmer så blir det kanske inte så tungt.

Vad sade vetrinären? Bara ett misstänkt problem med gaffelbandet? Eller konstaterade vet något?
Fick du några förhållningsregler? Skall ni in igen?

En tröst är att din häst fortfarande är ganska ung (eller har jag missförstått, du har väl en tvååring?) så tävla framöver torde inte alls vara kört ifall han behöver vilas ett par månader nu.

mvh Eva

Fler kramar kommer här!!! Ha tålamod, det behöver inte vara slutgiltigt än. Som Eva säger, hästen är väl rätt ung? Berätta gärna mer om läget, vi stöttar så mycket vi kan
hug.gif

*lite kramar här nerifrån med*

Det är tufft när dom små ska hålla på och skada sig.. Men hästen är ung och du är tuff så finns det en väg kommer ni två hitta den!

Håller alla tummar vi kan för dig.. det vet du väl?

Tack för erat stöd, det värmer:love:

Jo han är bara 2 år än.
Veterinären konstaterade inget, utan hon trodde inte det var någon kronisk lymfangit iaf men hon kanske kunde ana något på grenen på gaffelbandet. Vi ska iaf på återbesök om 2 veckor och en annan veterinär skulle kolla på honom. Ingen medicin fick han denna gången...

Men svullnaden över där han blivit sydd kommer nog inte gå bort trodde hon:( och så får vi se nu då vad som händer med det ovanför kotan.

Så himla tråkigt...men vi får väl fortsätta kämpa vidare får se om han går att änvända något av senare.

Tack än en gång:love:

Hola Weed,

Men du då finns det hopp. Gott hopp. Hästen behövde inga mediciner, det är bra. Och än så länge är det bara något som vet vill att en kollega skall titta på. Vet har inte konstaterat något fel.

Svullnader kan sitta i läääänge. I synnerhet efter fula sårskador, sydda eller ej.

Jag hade en gång en unghäst som jag räddade från ett fruktansvärt ställe. Ögat var uppskuret, alldeles svullet och det stod ut en flik (i storlek med en pekfingernagel) av nedre ögonlocket och lite fattades.
Det gick inte att sy eftersom det dröjt så länge men det läkte med bra vård. De första två åren rann hans öga något fruktansvärt och såg lite drabbat ut men idag tänker man inte på det. Förvisso rinner det ögat lite mera än normalt eftersom tårkanalen är skadad men han har inga men för övrigt och ögat har dragit ihop sig bra, har faktiskt läkt riktigt bra.

Nu är det ju inte min häst utan din det gäller men vad jag ville förmedla med att berätta om min häst är att tiden läker alla sår. Han kommer att bli bra från skadorna men det tar lite tid.

Ett plus till med att din häst är ung är att tex överben, ärr etc ser stora och drabbade ut när de är små. Men i takt med att hästen växer så kommer skadan att se mindre ut eftersom hästen blir större och krafigare.

Håll modet uppe.

Kram Eva

*peppdans*

Det kommer bli bra ska du se!

:banana: :bump: :banana: :bump:

Tack för erat stöd, det värmer:love:

Jo han är bara 2 år än.
Veterinären konstaterade inget, utan hon trodde inte det var någon kronisk lymfangit iaf men hon kanske kunde ana något på grenen på gaffelbandet. Vi ska iaf på återbesök om 2 veckor och en annan veterinär skulle kolla på honom. Ingen medicin fick han denna gången...

Men svullnaden över där han blivit sydd kommer nog inte gå bort trodde hon:( och så får vi se nu då vad som händer med det ovanför kotan.

Så himla tråkigt...men vi får väl fortsätta kämpa vidare får se om han går att änvända något av senare.

Tack än en gång:love:

Weed, hästen e ung å stark.. och en liten plutt ^^ Det är som Eva säger, ärr och svullnader kommer minska efter att hästen växer..

Tiden läker eller sår, inte riktigt, men nästan... orka bara ge prinsen tid och veterinärerna tid så ska du se att det kommer gå kanon bra. Som Eva sa, att ni inte fick någon medicin den här gången är ett gott tecken!

*Massa kramar från mig*
Det ordnar sig nog ska du se. Lite vila och kärlek så kommer han bli en stor och stark pålle!

Finns det liv finns det hopp! :banana:

Ett tips kan vara att prova laserbehandling som brukar ha bra effekt på både gaffelband och sårskador. Kolla med närmaste Equiterapeut om du är intresserad av att prova.

Hälsningar Linda

//som är färdig ET i maj och fortfarande inte gett upp hoppet om en ny frisk häst, trots att de senaste två Quartrarna dött unga till följd av sjukdom och skada...//

Tack för alla värmande peppningar:love:

Han ser likadan ut idag som för en månad sen,möjligen att svullnaden gått ner en aaaning. veterinären sa att vi skulle ha honom i sjukhage stor som ca 2 boxar men går fanimej inte:crazy: Han tar sig ut hela tiden...så nu får han gå i en liten större så det går mkt bättre.

Nästa onsdag åker vi till veterinären igen då, får se vad som sägs.

Men vad händer om han inte blir helt bra? Om han inte går att användas mer?

Men det är ju som ni säger, han är ju fortfarande ung och växer och fortfarande lång tid på sig att hinna bli bra. Men men, den som lever får väl se...

Återkommer med uppdateringar nästa vecka!

Hola,
Oroa dig inte nu. Börja fundera först efter besöket nästa vecka. Det är inte ens säkert att det är ett problem.

Bättre en något för stor hage än en som han tar sig ur, med risk för skador.

Jag fixk en sparkskada på min häst i början på augusti förra året. Den var inte läkt förräns i januari i år. Det var mycket stök, böjsenan var svullen och dan, rätt oroande. Men det läkte till slut. Tyvärr blir det ett överben men även det har "krympt" sedan januari.

Du skall se att det reder sig!

Kram Eva

Hola,
Oroa dig inte nu. Börja fundera först efter besöket nästa vecka. Det är inte ens säkert att det är ett problem.

Bättre en något för stor hage än en som han tar sig ur, med risk för skador.

Jag fixk en sparkskada på min häst i början på augusti förra året. Den var inte läkt förräns i januari i år. Det var mycket stök, böjsenan var svullen och dan, rätt oroande. Men det läkte till slut. Tyvärr blir det ett överben men även det har "krympt" sedan januari.

Du skall se att det reder sig!

Kram Eva

Howdy ike Again

Jag är säker on that, 2 years old? give him/her mycket time and mycket mineraler " inte mycket protein eller energi.
regards
Ike and Bettina (Veterinär)

Howdy ike Again

Jag är säker on that, 2 years old? give him/her mycket time and mycket mineraler " inte mycket protein eller energi.
regards
Ike and Bettina (Veterinär)

Nu förstår jag inte vad du menar. Är detta inlägg riktat till mig? Eller till TS?
Bettina, Vänligen skaffa ett eget nick så blir det litet lättare att hänga med på vem som säger vad.
mvh Eva

Hej
Nej nej, Ike ber om ursäkt att det blev oklart, det var menat till WEED och Ike diskuterade detta om "Tvåringens problem" med mej Som Vett. och han ville säga till Weed att vi två här, Ike och Jag tror att det blir bra.
Ike har sagt att jag borde skapa ett eget nick men jag har inte en egen E-mail adress som jag vill blanda med detta och tiden vill inte räcka till riktigt bra. Men det kommer.
MVH Bettin

Det fungerar inte riktigt så här i Schweiz. Ranchen ligger högt uppe i Alperna och vi har bredband men flera "länkar är direktuppkopplade med USA och det är konstant problem så vi har vissa tider då vi som jobbar här kan använda datorerna till privata kontakter.
Men Ike har lovat att fixa till något och då kommer han att göra det också. Tills dess får ni försöka att förstå vårt problem.
Tack och MVH Bettina

Det fungerar inte riktigt så här i Schweiz. Ranchen ligger högt uppe i Alperna och vi har bredband men flera "länkar är direktuppkopplade med USA och det är konstant problem så vi har vissa tider då vi som jobbar här kan använda datorerna till privata kontakter.
Men Ike har lovat att fixa till något och då kommer han att göra det också. Tills dess får ni försöka att förstå vårt problem.
Tack och MVH Bettina

Går väl att ha en hotmailadress i Schweiz?
Ike är väl ingenjör så han fixar lite data i alla fall? :idea:

Går väl att ha en hotmailadress i Schweiz?
Ike är väl ingenjör så han fixar lite data i alla fall? :idea:

Hej Tussinussen.
Ike ingenjör????? vad har du fått det ifrån? jag sa inte att vi var i schweitz, jag sa Ranchen ligger högt uppe i alperna i Schweiz
och här är tekniska problem, det var vad jag sa.
MVH Bettina

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 786
Senast: Lavinia
·
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
994
Senast: Sirap
·
Hästvård I juni upptäcktes en svullnad i vänster frambenets skenben. Svullnaden fortgick trots kyla, bandagering och sjukhage och en smygande...
Svar
4
· Visningar
1 174
Senast: Cattis_E
·
Hundhälsa En lång historia. Malinois hane på nu snart 2år som förra året i oktober fick svårt att gå på hårda underlag. Testade vila en vecka...
Svar
10
· Visningar
1 981

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Akvarietråden V
  • Lugnande medel till hund.

Hästrelaterat

Omröstningar