Snart fölning!?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Carrop
  • Startdatum Startdatum
Status
Stängd för vidare inlägg.
C

Carrop

Hej ! Jag har 2 st welshston som snart ska föla. Den ena är på dag 323 och den andra på dag 318. Jag har aldrig varit med om detta innan så jag är ganska ovetandes om detta.
Stoet som har gått 323 dagar har aldrig haft föl innan men hon har jättestora juver,är ganska mjuk därbak och genomskinlig klar mjölk.
Stoet som endast gått 318 dagar har inte alls så stora juver men är jätte jätte mjuk där bak (mycket mjukare än det andra stoet) och hon har oxå genomskinlig klar mjölk.
Nu mina dumma frågor:) Hur ofta är det att ston fölar så tidigt?
Brukar ston som aldrig haft föl innann gå längre?
Finns det några riktigt säkra tecken på när de tänker föla?
Vad tror ni? Behöver jag börja nattvaka nu?
Är jättetacksam för alla svar jag kan få:laugh:

Sv: Snart fölning!?

Om jag räknar rätt är det 12 dagar kvar på det ena stoet, och det är inte omöjligt att hon kommer föla tidigare. Jag skulle vaka om det var mina ston.
Våran först föderska fick ca 12 dagar tidigare än utsatt datum.

Jag tänkte att jag får nog göra det men många har sagt att det inte kan hända något så länge stoet inte har vit mjölk.
<<<<<<<har precis satt upp övervakning i stallet nu.:)

Mjölken kan slå om i samband med fölning, så väntar du på det kan du missa det.

Du kan också få signaler från stoets beteende. Är hon oroligare än vanligt, skrapar i boxen, går runt runt, surar, slutar äta, står upp när hon brukar ligga osv.

Det finns inga säkra tecken, alla ston är olika, så det gäller att hålla koll!

Fölning 3 veckor innan och tre veckor efter 11 månader är helt normalt.

Senast ändrad:

Allt är möjligt, eller inget är omöjligt när det gäller fölningar (eller hur man ska uttrycka det)

Jag har förstått det.Inget föl inatt men idag när jag kollade så har det ena stoet grummlig jätteklibbig mjölk.Det är det stoet som haft en del föl innan.
Hon är alltid fölat ute innan jag ägde henne men jag vill att hon ska föla inne.
Är det stor risk att hon väntar att föla tills på dagen för att hon är van vid att föla ute?
Hur långt tid brukar man säga att det tar när stoet fått klibbig grummlig mjölk?

Många dumma frågor:laugh:

Är det stor risk att hon väntar att föla tills på dagen för att hon är van vid att föla ute?

Det vet jag inte riktigt men mitt sto visade tydligt att hon ville föla ute...
När jag kom ut i stallet kl.7 på morgonen "sprang hon nästan över mig" i sin iver att komma ut. Veckorna innan hade jag nästan fått släpa ut henne. Väl ute stack hon iväg som en raket upp för backarna utan att vänta på sällskapshästen som hon alltid vill ha innom synhåll...
ca 30-45 min. senare var fölet ute! Så det skulle inte förvåna mig om hon knipit hela natten bara för att få föla ute... Vissa säger ju att stona kan reglera lite själva vilken tidpunkt de vill föla. (oftast på natten)

Så eventuellt skulle ju ditt sto kunna göra något liknande om hon alltid fölat ute? Jag tror att det är Sorbisen här inne som har ett sto som gjorde nästan samma sak som mitt.

Det är inga dumma frågor, däremot finns det inga bra svar då alla ston är olika. På mitt sto som fölade i år slog mjöken om från så gott som klar till färdig på ett dygn. På eftermiddagen började hon droppa mjölk och jag tog in henne, och vid tio fölade hon. Sen finns det ston som läcker färdig mjölk i flera dagar.

Jag vill ju helst inte att hon fölar ute för den hagen de går i nu är det så mycket stenar i så jag är rädd att fölet ska skada sig.
Ska göra färdigt den andra hagen idag de ska gå i sen.Där har jag satt staket och inte elstängsel.
Bara hoppas att den inte kommer nu idag.

Är helt överlycklig nu.
Jag gick ut i hagen vid halv 10 i morse. Då hade det andra stoet som aldrig haft föl innan vaxproppar. Hade inga vid 7 tiden när jag släppte ut. Tänkte att jag måste gå in och duscha snabbt och sedan ut och fixa hage och box.
När jag kom ut vid 10 igen så var fölet halvvägs ute. Ett litet stoföl,fux med 3 strumpor och bläs! Helt otroligt söt. Tänk vad snabbt det kan gå:)

Nu är det bara att vänta på föl nummer 2

Gå in på avelsgnägg och fortsätt dina fölningsfunderingar i tråden med namnet "Väntans tider", där vi samlar allt sådant.

moderatorn

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Håller på och avvänjer mitt föl och funderar på hur länge vi ska "hålla på". Fölet är 11 månader och går i flock med fyra andra...
Svar
5
· Visningar
1 048
Senast: Ketrawzc
·
Avel Mitt sto är på dygn 297 och har idag börjat läcka mjölk, den är vit men relativt genomskinlig. När jag hade en droppe på fingret så...
Svar
5
· Visningar
1 118
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 756
Senast: Stereo
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
5 013
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Löpband till hund?
  • Akvarietråden V