Snart fästingsäsong..

MiniLi

Trådstartare
Antar att det bara är en tidsfråga innan den första fästingen dyker upp, minns att de var väldigt tidiga förra året..

Vad kommer ni använda för fästingmedel?

Förra året använde vi halsbandet Scalibor. Det funkade jättebra, hon tål giftet och hade inte en enda fästing på hela sommaren.

I år kommer vi förmodligen ha liten valp - bör man undvika halsbandet då?
Hur funkar de andra produkterna?

Någon som provat bärnstenshalsband?

Sv: Snart fästingsäsong..

Eftersom vi har småbarn så använder vi Frontline. Förra året räckte det med en dos för hela sommaren, jag plockade två fästingar :)

Jag har tidigare haft bärnsten på mina damer, men de fick ändå en och annan fästing och när unga dåren sedan blev sjuk bestämde jag mig för att inte chansa längre. Bytte till frontline och sen dess har de inte haft en enda fästing. Jag har hellre lite gift på dem än riskerar att förlora någon av dem pga fästingsjukdom.

Vet dock inte riktigt när man ska börja ha frontline på dem.. Vid en viss temperatur? först när all snö är borta? Hur gör ni?

Förresten! Det där med katt och fästingmedel.. Scalibor ska man väl inte ha om hunden umgås med katt, men hur är det med frontline, hur fungerar det?

Senast ändrad:

Vet dock inte riktigt när man ska börja ha frontline på dem.. Vid en viss temperatur? först när all snö är borta? Hur gör ni?

Vid +6 grader börjar dom vara aktiva, så det är dax att börja rota fram dom "gamla" pipetterna här nere nu. *suck*

Till helgen alltså... Ska bli 11 grader på söndag och värmen ser ut att hålla i sig några dagar.

Jag kör på frontline, finns inte riktigt så mycket altenativ när man har en liten hund.
Funkar dessutom bra, han har bara haft 1 enda fästing någonsin trots att vi spenderat endel tid i fästingrika blekinge och reservat runt köpenhamn (tror inte det finns så mycket fästingar i innerstadsparker dock) och då var det precis innan nästa dos skulle på.

Plockade första fästingen imorse.

Kör nog på ingenting som vanligt, litar inte på preparaten och hundarna badar så pass mycket att jag inte vill riskera någon förorening. Skulle möjligtvis vara Frontline...

Har använt bärnstenshalsband, men det gav inget större resultat och hundarna tappade dem lätt.

Jag har tidigare prövat apotekets preparat utan att vara särskilt imponerad, visst var det mindre mängd, men ändå flera i veckan. Plus att jag har badande hundar så det får fyllas på väldigt ofta. Gillar inte riktigt tanken på att använda ett gift heller. Men förstår ändå de som gör det.

Har även testat örthalsband. BLÄ! vad det stank och fästingar fick de ändå.

Istället tillverkar jag bärnstenshalsband. Funkar kanonbra på mina hundar. Jag hade ena med och andra utan för att testa effekten och det var helt otroligt. Jag som bara trodde det var humbugg att det skulle fungera. De som köpt av mig har även de varit nöjda med effekten. Dessutom blir hundarna himla stiliga. :D

*redigerat av moderator*

Senast ändrad av en moderator:

Vi fortsätter med scalibor. Har använt det i 8 år och under den tiden har jag väl plockat en 4-5 fästingar trots att vi bor i högriskonråde.
Innan hade vi exspot på honom men det hjälpte inte mycket.

Läste att Scalibor går att använda på valpar från 7 veckors ålder. Det känns tidigt.. Någon som haft halsbandet på en så ung hund?

Jag är livrädd för fästingar och Scalibor funkade jättebra förra året. Har också läst om många som inte är nöjda med de andra preparaten..

Kommer använda Scalibor, precis som jag gjort de senaste 5 åren. Hittills inga biverkningar, varit mycket nöjd!
Förra sommaren fick jag dock ett halsband som inte fungerade, plockade i snitt 4-5 fästingar om dagen i två veckor innan jag bytte halsband (fick nytt på apoteket där jag skaffade det).

Om man har en vovve som är väldigt känslig i huden, vilket är bäst då?

Det är svårt att säga. Ofta sägs Frontline vara "mildast", men min hund fick fukteksem som biverkning av Frontline (huden fick liksom brännskada där jag haft på det). Så det används inte mer här.

kl

Vi använde bärnsten min vovves första sommar. Det sög för att vara ärlig. Han fick massvis med äckeldjur på sig ändå.
Nu använder vi fronline. Det fungerar, men vi tar fortfarande ett par fästingar i veckan på honom under högsäsong.

Eftersom så många här har toppresultat med frontline och även ganska bra med bärnsten tolkar jag detta som att min hund är en sådan som fästingarna älskar.

Vi har landställei skärgården där det finns mycket fästingar.

Kör med scalibor-halsbandet. Tar av det när hunden badar.

Bärnsten tror jag inte på, har inte hört någon som har varit nöjda med dem. Vitlöksspray och allsköns hippiemetoder gå bort de med. Körde med frontline första året men plockade hur många kryp som helst trots att vi följde doseringarna och intervallerna angivna på förpackningen. Scalibor resulterade i 3 fästingar på hela säsongen och då vistades vi ändå en hel del på ställen som är erkänt fulla med fästingar.

Har en kompis var hund blev svårt sjuk av fästingar och vill inte att det ska hända min hund. Helt säker kan man aldrig vara men Scaliboren fungerar bäst så det är den vi använder.

*kl*

Använde PROB schampo förra året, som luktar lite tjära och gick mycket i erkända fästingmarker och hade bara en fästing på honom.

Luktar gott och jag får ofta beröm för hans skinande päls som ett + :)

SCalibor som alla andra år. Fick mitt halsband i förra veckan (jag får ju ett/säsong som en del av 'tacket' för att han är blodgivare).

Kliniken vill se fästingprofylax på blodgivarhundarna from april.

Liknande trådar

Hästvård Jag fick hem en häst för drygt tre månader sen som i nuläget har en del bekymmer med sina hovar. Hästen har gått skodd hela livet utan...
Svar
1
· Visningar
1 599
Senast: super
·
Hundhälsa Jag insåg att sommaren är på ingång och därmed kommer våra vänner fästingarna snart att göra sig påminda. Jag kommer vara...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 068
Senast: __sofia__
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 475
Senast: tuaphua
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Det tog ett tag att få igen dammsugaren vid påsbyte... förmodligen är det fortfarande fel påse... Jag köpte dammsugaren till...
Svar
2
· Visningar
279
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama