Snart dags, första gången för mig och mitt sto.

Sv: Snart dags, första gången för mig och mitt sto.

Hm, nu hittar jag den inte heller på tidningen ridsport, har för mig att jag sett den där tidigare, men den finns på flyinge under Om Flyinge, Aktuellt, Presenttips. (Hoppas nu att det är ok att tipsa så här, reklam och så :) )

Vi fick vårt och stoets första föl i våras. Jag gjorde som du, läste böcker, gick på Flyinges seminarium och även en föreläsning som Helsingborgs Djursjukhus hade (fast där blev man mest nervös över allt som kan gå fel..). Vi hade också förberett en spann med nödvändiga prylar, som nappflaska (för lamm), sax, jodopax, termometer, telefonnummer mm.
Vi vakade över stoet i cirka en vecka, hon fölade utomhus i hagen på morgonen. (gick på lösdrift). Vid fölningen hade vi hjälp av erfarna personer, men allt gick bra. Vi fick hjälpa till att dra lite för att hon skulle komma ut och ta hål på fosterhinnan.
Det är bra att ha nappflaska redo, för fölet kom inte till att dia i början och orkade till slut inte stå upp och försöka. Stoet snodde runt hela tiden och ville ha fölet under hakan, men det blir ju inte så bra när fölet ska dia... När vi höll stoet stilla kom fölet på rätt håll i alla fall, men hittade ändå inte rätt och fick inte grepp om spenen. Det var lite nervöst då eftersom man hade hört hur viktigt råmjölken är de första timmarna. Men till slut gick det och vi lugnade ner oss allihopa.

Jag tyckte det var skönt att stoet var ute i hagen när hon fölade. Hon hade ganska ont av eftervärkar och for runt en del, det hade inte varit bra om hon hade gjort det inne i en box med tanke på att hon kunde ha råkat trampa på fölet.

Boken har jag redan, inskaffades redan före betäckning, och den har jag lusläst........ Ok inte klippa navelsträngen, ska lägga det på minnet :)

:eek:
I boken står att navelsträngen ej ska klippas. Du får nog lusläsa lite mera ;) :laugh:

Har precis köpt en annan bra bok som heter "Unghästar" från föl till 5 år som ger tips om allt från uppbyggnad och träning till veterinärråd. Den utges av ICA bokförlag och har en egen plats på mitt nattduksbord just nu. Rekommenderas!

Ja just det, det finns ju ett liv efter fölningen med ;) Kanske är dags att börja fundera på det med... Ska kolla upp den boken, tackar.

Har precis köpt en annan bra bok som heter "Unghästar" från föl till 5 år som ger tips om allt från uppbyggnad och träning till veterinärråd. Den utges av ICA bokförlag och har en egen plats på mitt nattduksbord just nu. Rekommenderas!

Den boken önskade jag mig i julklapp:laugh: Fick dock Att bli med föl som jag redan läst många ggr! Men det går ju att byta som tur är:bump:
Har bläddrat i den en del när jag varit på kliniken (de säljer den där) och den verkar vara mycket bra, kul att höra att fler tycker det!

KL

Mitt sto väntar också föl och det är min första fölning och dräktighet. Hon ska nog föla någon gång i juli. Mina uppgifter är att hon varit hos hingsten i augusti september så vi får se när den kommer ut. Hon är ultraljudad och kostaterad dräktighet.

Dock är jag lite orolig hon ser inte så dräktig ut ändå tycker jag och hon var ändå tunn när hon kom. Hon kan ju ha kastat efter en transport där hon hamnade under bommen. Hon var väldigt panisklagen och stressad plus att hon har genogått en lastträning där hon hoppade över bommen och fastnade igen.:(

Plus att hon ska åka en transport till, denna gången dock med djurambulans för att minimera stressen och skaderisken.

Förhoppningsvis går det bra, vi har känt fölet sparka för två veckor sedan. Ingen har känt på henne sedan dess. Jag har inte träffat henne under den tiden då hon står 12 mil bort hos min mamma.

Jag lusläser just nu att bli med föl, men jag känner bara att jag blir oroligare och oroligare. Jag är inte redo för detta, dock är det inte mycket jag kan göra åt saken.

Ursäkta för långt och rörigt inlägg...

Om hon inte ska föla förrän i juli så skulle jag inte vara orolig för att det inte syns så mycket, ditt inlägg fick mig att titta på bilderna på mitt sto förra året. (Ska lägga in ngn vid tillfälle, sitter vid fel dator nu) Hon såg inte dräktig ut alls förrän sista månaden (och hon är smal!). Jag kände sparkar i en period och sedan inga alls, och var orolig precis som du, men han kom ut som han skulle till slut:rofl:

Har du möjlighet så gör ett ultraljud till så att du kan släppa oron. Kan man inte höra fölis hjärtslag via stetoskop tro? Bara en tanke, kolla med en vet om du kan få det lilla livet konstaterat. Om hon kastat så sent som efter att ni känt sparkar så har jag svårt att tro att det skulle gå obemärkt förbi, absorbtion sker väl bara alldeles i början?

Det här är som att bli mamma, det är nog oundvikligt att oroa sig för både det ena och det andra:D

Håller tummarna för att allt är som det ska, lycka till!

Vissa ston blir inte särskilt stora när de är dräktiga och särskilt inte när de är dräktiga för första gången.

Så här såg mitt sto ut knappt två veckor innan hon var beräknad att föla första gången. Man ser att hon är dräktig men inte att hon är så långt gången (dygn 318)
060401-2.jpg

Ett litet tips är att ha lavemang hemma också om ingen har nämnt det tidigare i tråden. Ibland kommer inte tarmfunktionen igång riktigt av sig själv och då är lavemang ett måste.

Angående navelsträngen så kan man ta en vanlig sprayflaska som man har till blommor och hälla jodopax i. Lätt att spraya på och man behöver inte ta i strängen med händerna eller med andra föremål. Tänk på att inte sära navelsträngen från fölis för tidigt, mycket blod passerar genom navelsträngen så är man för snabb kan fölis missa massor med nyttigheter.

Plasthandskar och glidslem är också bra att ha i stallapoteket om du behöver hjälpa ditt sto att få ut fölis.

Kommer säkert på fler saker, lycka till

//sorbisen

Detta är dock som minst hennes tredje och i rad, så man tycker ju hon borde ha lite mage, men det är klart. Hon hade fölat i somras och kom till mig i slutet av oktober och hon såg definitivt inte ut att ha fölat.

Men det är klart jag det har inte sunt så mycket på mig heller när jag varit gravid och då två år i rad. Det är väl olika antar jag. Ajja jag har känt fölisen för någon vecka sedan och då borde man märkt om fölisen kastat efteråt.

Jag kan inte göra ett ultraljud till. Hon går inte att transportera. Jag har försökt träna henne, men hon får panik så det är risk att hon skadar fölis eller sig själv, så jag vågar inte.

Ta ut en veterinär som kan rektalundersöka henne. Har också ett sto som är :devil: att lasta och henne har jag låtit rektalundersöka.

Ta ut en veterinär som kan rektalundersöka henne. Har också ett sto som är :devil: att lasta och henne har jag låtit rektalundersöka.

Det kan jag ju göra. :o Varför tänkte jag inte på det? Kan jag ju passa på och göra samtidigt som hon ska vaccineras igen.

Det behövs nog ingen veterinärundersökning. Fölingen sparkar för fullt i magen, så nu kan jag vara lugn igen.

Skönt att höra:bump:

Det behövs nog ingen veterinärundersökning. Fölingen sparkar för fullt i magen, så nu kan jag vara lugn igen.

Vilken dräktigehetsdag är din på? Hur tidigt kan man känna sparkarna och var på magen är det störst sannolikhet att man känner det? Jag har inte känt nåt på min än (hon ska ha i början på juni) men hon är å andra sidan ganska tjock (Beror nog dock mest på mat, har öst på henne en del eftersom hon brukar tappa ruskigt mycket i jan/feb) så det kanske är en del fett i vägen :rofl:

Vad avundsjuk jag blir på alla er som får känna sparkar, jag har fortfarande inte känt något och nu är det snart bara två månader kvar.:(

Hon är ca 180 dagar. Hon ska föla i juli. Jag kände för 3 veckor sedan första gången ungefär, hela magen spritter till biland och det finns ingen tvekan från vare sig mig eller de andra som känt att det är fölingen.

Vad avundsjuk jag blir på alla er som får känna sparkar, jag har fortfarande inte känt något och nu är det snart bara två månader kvar.:(

Försök känna efter du sett henne dricka lite kallt vatten... :devil: Så kanske du får känna den sparka.

Liknande trådar

Avel Håller på och avvänjer mitt föl och funderar på hur länge vi ska "hålla på". Fölet är 11 månader och går i flock med fyra andra...
Svar
5
· Visningar
1 050
Senast: Ketrawzc
·
Hästhantering Hej! Jag har en 23 år gammal dressyrhäst som jag haft i 9 år. Jag känner henne alltså mycket väl! Hon har alltid haft mycket energi och...
2
Svar
35
· Visningar
2 622
Hundhälsa Hej! Min mellanpudel är 7 år och har ätit kortison sedan han var drygt 1 år pga IBD. Han har stått på lägsta dos och det har fungerat...
Svar
9
· Visningar
865
Senast: Lillkin
·
Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
794
Senast: Oknytt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka