Snart dags, första gången för mig och mitt sto.

mag

Trådstartare
Runt den 1 april är det beräknat för fölungen att titta ut :) Och jag behöver tips och råd. Hon är pigg och frisk förutom att jag märker nu att hon är lite tröttare, står ofta ute i hagen och bara hänger. Men är pigg på att bli riden och pysslad med.
Men jag börjar bli lite nervös inför fölningen och har en del frågor..
När man ser vaxproppar och stoet verkar orolig, ungefär hur lång tid brukar det skedet ta ??
Själva utdrivningsskedet går ganska fort har jag förstått 10-20 min ?? När ska jag börja bli orolig där ? ( om det tar för lång tid )
Sen när fölet är ute och allt verkar normalt ska ju moderkakan ut, efter hur lång tid brukar den komma ? och när ska jag oro mig där ? Hur många timmar, sen har jag också förstått att det är viktigt att allt kommer ut och att den är hel. Hur vet jag att allt kommit ut ? brukar de vara hela eller är det vanligt att det kommer ut i bitar??
Vad behöver jag mer ha till hands när det är dags ?? Man ska inte heller ha för bråttom med att klippa av navelsträngen, men oftast brister väl den själv ?
Det tar minst 1 timme in vi får hit en veterinär och jag vill "kunna" så mycket som möjligt innan det är dags.

Sv: Snart dags, första gången för mig och mitt sto.

Fast här får man ju inga råd, de vill ju bara sälja. eller hittar jag inte ??

Senast ändrad:

Jag kan rekommendera boken 'Att bli med föl',
säljs bl.a från Tidningen ridsport. Där kan du få svar på allt du frågar & mer därtill!

Såg att du skrivit klippa av navelsträngen, men det ska du aldrig göra. Om den inte lossnar av sig själv, så ska du hålla i navelsträngen vid fölets navel, och andra handen på andra sidan av en försvagning som finns på navelsträngen. Och där dra av den så att den brister på rätt ställe.

Hoppas du förstod något av min knepiga förklaring:o

Rekommenderar också boken "Att bli med föl" Tycker den är värd sina pengar. Använd också sökfuntionen här på buke så lär du också hitta en massa gamla trådar om fölning.

/Camilla

Just sådana små råd jag efterlyser... Boken har jag redan, inskaffades redan före betäckning, och den har jag lusläst. Vill mest ha erfarenhet och råd av er som redan varit med några gånger. Dessutom kanske inte allt stämmer som står i böcker. Jag har också sökt här på buke och hittat en del, men som sagt lite småråd tas tacksam emot. Ok inte klippa navelsträngen, ska lägga det på minnet :)

När mitt sto fölade första gången hade hon inga vaxproppar. Hon fick en liten på ena spenen en tre dagar innan hon fölade, men den försvann.

Stoet kan ha förvärkar och vara orolig flera gånger innan fölet kommer.

Många doppar navelstumpen i jodopax men det har jag aldrig gjort för jag vill inte peta för mycket utan jag har bara hållit navelstumpen under uppsikt så att den inte blir inflammerad.

"Att bli med föl" är en jättebra bok som tar upp det mesta, jag pluggade in den medan jag vakade på första fölet.

Du kan vara lugn. Ditt sto klarar det bra själv men skulle det hända något så ring till veterinären och berätta hur det ligger till så kan de i telefonen berätta för dig hur du ska göra.

Du kan vara lugn. Ditt sto klarar det bra själv men skulle det hända något så ring till veterinären och berätta hur det ligger till så kan de i telefonen berätta för dig hur du ska göra.

Osmart inlägg..
Alltså att vara lugn och att hon klarar fölningen själv...:grin:

Man skall naturligtvis inte måla f-n på väggen men man skall alltid vara beredd att saker händer både före, under och efter fölning.

Och att när väl saker sker så är den orutinerade helt handlingsförlamad trots att man läst på i ett halvår.
Då kan man inte stå och glo och bli nervös.
Antingen handlar man direkt eller söker hjälp i omedelbar närhet.

Själv ger jag TS rådet att först och främst leta reda på någon som har rutin och finns i närheten.
Går bra med en mjölkbonde. Sätt upp dennes telefonnummer på boxdörren.

Kolla med "hjälpen" om dom kan vara beredda på utryckning då fölning sker.

Man skall komma ihåg att veterinären kanske står vid en annan fölning eller annat akut och ej kan komma omedelbart.
När h*n väl sedan kommer så är det försent.

AM

Det där var fel råd.Tar med en skräckhistoria som ex.stoet går över tiden med 52 dagar,startar äntligen fölningen och vet.ringdes ut redan vid 2:a krystförsöket då jag anade oråd,han var hos mig på 6min,stoet avlivades med fölet kvar i magen pga felläge.

Avatar stoet,gick över tiden med 22 dagar,fölar med draghjälp,jourvet.rings ut då hon inte slutar blöda från vulvan (spräckt av fölungen som var stor) stoet fick sys med ca 30stygn,hade jag inte ringt hade stoet förblött visade det sig när vet.kom.

Men normalt går allt ok med övervakning,bra vet eller van uppfödare/kobonde

Ja man måste faktiskt vara beredd på allt, sen vet jag att om allt är normalt så fixar det oftas all bäst själv...Men saker kan hända. Jag har redan pratat med några som ställer upp som "bakjour" Sen kommer jag att höra med min veterinär om jag kan få ha henne med på den listan med...Är lite orolig för att veta när det börjar bli fel, eller när det är normalt...Men kanske man förstår det då när man är igång att något inte stämmer.

Fick min första (förhoppningsvis inte sista) fölunge förra året och känner igen mig precis i dina funderingar:confused:.

Här kommer lite tips som jag fick samt mina egna upplevelser kring födseln:
*Kolla över sjuklådan så att du har vad du kan tänkas behöva (desinfektionsmedel, sårtvätt, koksalt, rena handdukar, förband osv.
*Köp en nappflaska ifall stoet inte släpper till så kan du behöva ge råmjölken "för hand". Sterilisera och klipp upp "pipen" något.

Jag inbillade mig tecken i veckor innan det var dags, men när det väl var dags fanns ingen tvekan längre. Då märktes det direkt! Jag vakade i tre nätter och när jag tog några timmars sömn så kom han såklart.

Jag kom ut till stallet vid halv sex på morgonen och märkte direkt på mitt sto att det hade hänt, hon gnäggade mjukt och såg ömsom på mig och ömsom mot marken. Hon var såååå stolt! Navelsträngen var kvar, han var blöt, hade inte rest sig och hennes efterbörd hade inte släppt så jag fick vara med om allt detta. Min känsla var att allt tog lite längre tid än jag trodde, jag hann fundera på när alla steg borde ske innan de gjorde det. Visst är det bra att veta vad som ska ske, men det är också bra att veta att det kan ta ett tag utan att det är någon fara.
Jag skrev ner allt som hände på whiteboarden i stallet, som en journal med tidpunkter, till veterinär om det skulle behövas. Det är jättekul att ha idag!

Om du tycker att det tar för lång tid för efterbörd eller träck att komma ut kan du gå ut med fölet en stund (det är oftast lättare att hantera än stoet i det läget). Oron gör att livmodern drar ihop sig och fölets mage kommer igång.

Jag önskar dig all lycka och hoppas att du får en lika fantastisk upplevelse som jag:love:.

Men å vad fint det låter..tack för det. Blev nästan lite tårögd :cry:detta ska bli så spännande att få var med om...

Det är ett lika stort mirakel varje gång och jag har varit med på ca 50 fölningar. I år för första gången med mina egna avelsston. Det ska bli underbart!

Förstår dig precis och tack för att du startade denna tråd:) Man vill ju gärna höra om andras erfarenheter och få lite tips och råd!

Jag är i precis samma situation som du, mitt sto ska få sitt första föl och det blir första gången för mig med. Jag har också läst boken Att bli med föl hur många gånger som helst och den är superbra. Jag har också köpt filmen Att handskas med föl från Flyinge. Där får man bla se en förstföderska föla och de pratar om hur det ska vara. Lite tråkig kanske men informativ! Jag har också anmält mig till Flyinges seminarium den 4/4, det är ett seminarium om betäckning och fölning. Ska bli intressant hoppas jag! Betäckningen är ju avklarad men det kan ju vara intressant ändå och man kan ju hoppas att det är mycket om dräktigheten och mest om fölning och den närmsta tiden efter:)

Man vill ju vara så väl förberedd som möjligt! Och hålla tummarna för att allt går som det ska. Och för all del, hur svårt kan det vara, jag har ju fött två barn och det gick ju bra så då ska väl mitt sto kunna föla:rofl::rofl::rofl:

Var får jag tag i den filmen? Om du inte får göra "reklam" här kan du kanske pm mig;)

Skicka gärna iväg ett till mig också i så fall! :laugh:

Hon skriver ju att det är Flyinges, så smyg in på deras hemsida och kolla.

vill med få tag i den filmen väntar mitt första föl om 52 dagar.
Börjar med bli nervös nu.. pma mig med om du vill?
mvh
Carina
Hittar den ingenstans på deras hemsida eller på tidningen ridsport. Men har mailat Flyinge och hoppas att de svarar och kan skicka..

Liknande trådar

Avel Håller på och avvänjer mitt föl och funderar på hur länge vi ska "hålla på". Fölet är 11 månader och går i flock med fyra andra...
Svar
5
· Visningar
1 050
Senast: Ketrawzc
·
Hästhantering Hej! Jag har en 23 år gammal dressyrhäst som jag haft i 9 år. Jag känner henne alltså mycket väl! Hon har alltid haft mycket energi och...
2
Svar
35
· Visningar
2 622
Hundhälsa Hej! Min mellanpudel är 7 år och har ätit kortison sedan han var drygt 1 år pga IBD. Han har stått på lägsta dos och det har fungerat...
Svar
9
· Visningar
865
Senast: Lillkin
·
Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
794
Senast: Oknytt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka