Snart betesdax!

Beteshästarna kollas minst två gånger/dag.
Viktigast på morgonen eftersom det är oftast då skadorna har uppkommit.

Det räcker INTE att bara går runt i flocken och spana lite, utan hästar som sover skall sparkas upp och alla skall sättas i rörelse.

Att enbart titta till en gång mitt på dagen är för litet.

AM

Nu så är det ju så att vi i Sverige har en Djurskyddslag.
I den så finns den s.k. beteslagen.

Där så står det i korthet att betesgående djur SKALL ha daglig tillsyn.

Men Djurskyddsmyndigheten verka ha problem med sin web.

Jag ska inte släppa min häst på dygnet runt bete i år, utan hon får gå ute på magert bete mellan 8-13 om dagarna

:confused:GÅ IN KL 13???Även om du rider ca 1-2 timmar blir det ju bara 6-7 timmar/ dag. Det var kort utevistelse!

Nu på vintern/våren är mina hästar ute mellan 8-18 (ibland längre om jag ridit mitt på dagen). På sommaren (då det inte är kallare än ca 7-8 grader på nätterna) är de ute dygnet runt med tillsyn 2-3 ggr/ dag. Jag tänar hela sommaren därför blir det tillsyn så ofta. Minst 1 ggr/ dag iallafall. Vårt bete ligger så att man passerar det med både bil, traktor, cykel till fots. Därför ser man vad de gör...

Skönt att höra att iallafall alla Bukefalister har koll på sina hästar, annars tycker jag att det ofta är lite väl slappt med betes-kollen. För några år sedan stod jag i samma stall som en tjej, vars häst hade trasslat in sig i taggtråd på betet. Det sorgliga var att hon inte kollade till hästen varje dag, så den var skadad ett tag innan någon som gick förbi hagen såg det och kontaktade hag-ägarna! *Morr*

Vi har 3 olika beteshagar, alla ligger inom 5min bilväg så vi tittar till hästarna flera gånger per dag.
De rids hela sommaren och dessutom måste man fylla på vattnet minst 2 ggr/dag.
skulle inte vilja titta till dem mer sällan än så.

13? Varför tar du in hästen s¨å tidigt?
Mina går ute dygnet runt på sommaren, de har bra skydd i hagarna.
Nu på våren så går de ute från ca 6.30-20

på vintern/våren går hästarna ute mellan 9-14(-15).
ska jag åka iväg med henne på bete så kommer jag för det första inte ha möjlighet att ta mig ut till henne varje dag, vilket resulterar i att jag inte kommer kunna kolla till henne varje dag. går det 2 dagar utan att nån hanterar henne så har jag en vildhäst på halsen. dessutom hade jag tänkt rida och träna hela sommaren, vilket blir lite svårt om hon åker iväg på bete. dessutom har hon helt noll respekt för eltråd, o de flesta sommarbeten är instängslade med eltråd

så är rutinerna i stallet på sommaren, det är inget bete, utan fungerar som det brukar göra, bara det att dom tas in ngt tidigare

Nej det är klart att det inte var..SORRY!

...måste tryckt på fel inläggs-svar-knapp. Min kommentar var såklart till Godess.. :o

Minst en gång om dagen är jag i hagen och fyller på vatten, ger kraftfoder om jag rider, vilket jag brukar göra och ofta kommer jag tillbaka även på kvällen och bara står och mysier lite med dem!

Ridskolehästarna kollas 2ggr om dagen, fast det blir oftast bara en visitation/dag. Sen blir det oftast fler gånger eftersom många rids under sommaren.

Jajamensan! Kollar så att dom mår bra och har vatten.
Om jag inte kan åka ut en dag så ber jag en kompis kolla när hon kolalr sin häst.

Liknande trådar

Träning Hej, Har letat & letat efter någon form av träningsresa. Jag tänker som upplägg att det erbjuds boende, med frukost eller samtliga...
Svar
1
· Visningar
269
Senast: Jeps
·
Ridning Jag har nyligen börjat rida på ridskola, efter ett liv med träning och tävling på egna hästar. Trivs bra med ridskolan, ridläraren är...
2
Svar
20
· Visningar
1 109
Senast: cewe
·
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
391
Senast: Lavinia
·
Träning Hej, Som rubriken lyder, har jag äntligen lyckats få mitt drömjobb i Spanien som ridlärare. Starting this saturday! Och för dig som...
Svar
1
· Visningar
674
Senast: Elo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka