Snarbett - bild tack

tinafinis

Trådstartare
Detta prat om Kesacos snarbett, kan någon läögga ut en bild på det?

Har hört otaliga förklaringar men nu vill jag se ett sådant.

Mvh tinis

Sv: Snarbett - bild tack

Kesaco~Phedo1X.jpg

3_1_lasso.jpg

och VAD är det där bra för, fan va skit folk sätter in i munnen på deras hästar:mad:

TACK! Bra bild. Men man sätter väl inte det runt tungan oxå?

Jepson: Detta bett är inte tillåtet i Sverige. Men det påstås att det ska vara snällt för hästar som tex pullar mycket. När dom har detta bett blir dom tydligen lugna och då behöver man inte sitta och dra i munnen på hästen.

Jag tycker att det är bättre med ett snarbett (förutsatt att hästen inte pullar på det) än att hästen efter varje fortkörning eller lopp kommer in med blod i munnen för kusken fått dragit så hårt i dess mun. Det är inte heller speciellt trevligt.
Om en häst pullar hårt kan det hända att vi provar snarbett. Många blir en helt annan häst och man kan köra på helt slaka boliner, en del blir etter värre och då provar vi inte mer, och en del blir det ingen skillnad och då är det inte heller något alternativ.
gulan

Ja det är väl klart det är det. Spisheta hästar är inget kul tycker jag.

Men själv skulle jag aldrig prova det.

100 gånger hellre en snara än ett cresendo tycker jag.

Körde en häst med snara, allt gick lugnt och fint, inte het alls. Gången efter glömde jag den där snaran, kan lova att han var het som en gris, och jag hade ont i armarna, hästen i munnen plus att man hade huvudet i backen när man försökte bromsa.

Så, jag håller med gulan!

Jag har inte en aning om var jag ställer mig i frågan om snartbett, men jag lyssnar på folks kommentarer om både negativ o positivt. Alla tycker alltid olika.

Hur fäster man snaran? Är det typ som en lös lina som man fäster ett varv runt hakan o sätter i tömmen i både den ringen o bettet? Jag vet inte om jag hade vågat prova...

jag är helt för snaran!! ett väldigt bra hjälpmedel om amn har en het häst. håller fullt med gulan!

*KR*
Men av vilken anledning är det förbjudit i vårat land om det är mildare och bättre än det som ni skriver om?

den som kom på regeln ansåg väl inte att det var så djurvänligt! utömmande svar va.... *trött* vill hem o sova nu!

Liknande trådar

R
Avel Hoppas att jag stavade rätt nu! Men jag hörde nånting på radio för nån dag sen och dom pratade lite om Camargue hästar. Och jag hade...
Svar
14
· Visningar
1 653
Senast: Raderad medlem 149524
·
  • Artikel Artikel
Dagbok I många år har jag funderat på vad det egentligen är för fel på mina föräldrar. De beter sig liksom inte riktigt som normala människor...
Svar
0
· Visningar
910
Senast: Tuvstarr
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 757
Senast: Anonymisten
·
  • Artikel Artikel
Dagbok För längesen gick undertecknad in på en bilfirma och spontanköpte en ny bil. Jag behövde inte tänka så mycket på pengar på den tiden...
Svar
6
· Visningar
689
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård
  • Atletix