Snällast mot hästen? *träns*

M

moontje

Vad tycker ni är snällast mot hästen? Bettlöst träns? Repgrimma? sidepull? Vanlig grimma?

Jag rider just nu på repgrimma men det är inte det lättaste.. Måste man ha tygelkontakt med sidepull? Och med bettlöst träns?
Jag har verkligen ingen aning vad jag ska göra. Vill ha det så snällt som möjligt för min häst, tänker rida med långa tyglar men vill ändå kunna ha kontakt utan att det gör ont/känns för mycket. Vill att hästen ska kunna gäspa också. Vad tycker ni?

:laugh:

Sv: Snällast mot hästen? *träns*

Träns utan nosgrimma med ett rakt bett med fasta ringar :) Då kan de gäspa, och bettet fladdrar inte runt i munnen på hästen. Man kan rida på långa tyglar och styra med vikten, behövs det så tar man bara ett lätt tag i tygeln. Det blir inte heller något tryck på nosryggen någon gång.

Repgrimman kan göra mer skada än nytta om den inte är rätt tillpassad. Sidepull och andra bettlösa träns sitter ju ofta ganska hårt runt mulen, om man tänker på att hästen ska få gäspa/gapa ;)

Det här är dock mina åsikter och vad som har fungerat bäst för mig.

Snällast mot hästen är ju den betsling som hästen förstår bra, som är väl inpassad och som även förhindrar olyckor. Att t.ex rida runt i repgrimma på en häst som ignorerar den är inte snällt mot någon...

Bra svar, va? ;)

"Bettlöst träns" är ett omöjligt begrepp, eftersom ett "träns" är ett huvudlag försett med tränsbett. Vet att det används som samlingsnamn för en massa olika bettlösa huvudlag, men ofta har ju de varianterna ett eget namn eller åtminstone en mer funktionsbeskrivande benämning.

Tygelkontakt är bra att ha för att signalerna ska gå fram, annars är ju huvudlaget meningslöst att ha på öht. Sedan om det är en ständigt ihållande kontakt eller en där tyglarna hänger helt fritt mellan signalgivningen spelar mindre roll, huvudsaken är att det är funktionell ridning.

Vilken betsling man än väljer är eftergiften viktig, något som många glömmer bort.

Helt krasst är ju snällast mot hästen att låta den få vara häst och fri på stora marker med andra hästar. Så när vi börja med att vilja göra andra saker med hästen kommer vi att inkräkta på det "snälla". Så välj den metod som passar både dig och hästen bäst. Som du själv skriver så verkat ju inte repgrimma vara er grej
Jag rider just nu på repgrimma men det är inte det lättaste
så försök hitta det som är er grej, vilket då kommer att bli det snällaste. Vad det blir kommer ju att bero på dig, hästen och den typ av ridning som ni gör.

Tack för svaren, men grejen är att hon inte kan ha bett. Både hon och jag tycker inte om det :) Fler förslag? ;)

Tack, men jag undrar lite om hur dom olika tränsen har för effekt, och vart dom ger tryck osv.

Jag rider mest i skogen, rider jag i ridhuset så satsar jag på att rida utan något, att bara använda kroppen, skänklar osv. Men eftersom det är förbjudet att rida utan något här på skolan är jag ändå tvungen att ha något :)

Lär dig och hästen att vara helt utan och ev bara använda halsrem. Så slipper ni från bett och grimmor m m.
Förstår skolan men det är ju bara att sätta det på hästen och sedan inte använda det. Bara ha det för syns skull så att säga och istället använda halsremmen eller bara vikten.

Prova dig fram och lyssna på din häst! :)

Det går inte att säga generellt vad som är snällast, alla hästar är olika individer.
Exempel: Min häst älskar hackamore, mammas häst gillar det inte.

Tvådelat och tredelat. Ska man sätta träns på henne på stallgången så tar hon upp huvudet så långt det går och när man väl har fått tag i henne så vägrar hon öppna munnen. Är hon lös i boxen så vänder hon sig bort från mig och visar tydligt att hon är arg och inte vill.. De säger mig tillräckligt ;) När jag kommer med grimma stoppar hon själv in nosen i grimman :)

Så gjorde min ponny med när jag fick honom, han till och med reste sig när jag försökte tränsa honom. Tränset jag fick till var för stort så de hade skurit upp sidostyckerna, men det ledde till att pannbandet klämde öronen på honom sedan var bettet jätte tjockt (inte det bäste till en mini-shettis) Tog bort pannbandet och köpte ett smalare bett och nu går det mycket bättre. Inte helt 100, men tror tyvärr att det sitter kvar i huvudet på honom. Men han biter inte ihop när bettet kommer och han har inte rest sig mer :) Så träns eller bett kanske suttit fel eller som kenneth säger, är vargtänderna dragna ?

Ett lagom stort bett på ett rätt anpassat träns ska inte göra ont på hästen. Sedan är det upp till ryttaren - det är inte bettet i sig utan ryttarhanden som ställer till det.

Att kunna gäspa med träns på är inga problem om du rider med en löst spänd engelsk nosgrimma eller ingen nosgrimma alls.

Men först och främst, har du kollat munhåla och tänder?

Min hästtandläkare hävdar att man skall ha ett par olika bett man varierar mellan(även bettlöst om det går). Detta rekommenderar även Anders Eriksson(duktig på tömkörning och körning av hästar). Se till att de ligger bra i munnen på hästen. Ta bort eventuella vargtänder....Visst behöver inte ett bett vara nödvändigt om hästen ändå kan ridas bettlöst. Det är ju inte naturligt för hästen att ha ett bett i munnen men inte mycket vi tar oss till med hästarna, är naturligt i hästens värld-det är hela tiden en avvägning att hästen skall ha det så bra och hästigt det går :):grin:

Det är inte huvudlaget eller tränset i sig om är obehagligt för hästen så länge allting sitter som det ska. Vill hästen inte ta bettet så låt tandvet se över munnen på den, och rannsaka hur du använder tyglarna.

Vill du rida bettlöst skulle jag säga att halsring, eller en vanlig bred grimma är "snällast" - det vill säga du får dra/rycka hårt innan det faktiskt gör ont på hästen.

Repgrimmor är skarpa, de är både smala och har knutar som trycker på känsliga punkter. Ett sidepull kan orsaka skav, och trycker (kan trycka) på nosryggen som är känslig.

Så trevligt att nån mer är tjatig!

Skälv rider och kör jag den ena hästen på postkandar med två ögglor. Händer att jag använder det både skarpt och bestämt, men alltmer sällan. Har man råkat ut för några skenturer med välta vagnar och annt (häst nergången i mosse) så har man lärt sig hur kort tid man har på sig att bryta innan det bär av i full pannik.

Men, men sitter man då och drar i tygel/töm hela tiden så kvittar det vad man har att styra med, det hjälper i alla fall inte. Likaså så måste hästen läras vad bettet är för något innan det behöver användas fullt ut. Är lika med repgrimmor och vad det än är. Annars blir det bara en stark signal som hästen inte förstår och bäst att springa ifrån.

Visst händer det att jag hoppar upp och rider utan något som hälst att hålla i och det går ju någerlunda, men det får allt vara på inhägnat område.

Ptr

Indianhackamore då?

Annars säger jag som de andra, låt någon duktig kolla igenom munnen/tänderna på hästen och se över din ridning. Det kan ju också ha varit så att hon tidigare har blivit dragen mycket i munnen och kommer ihåg det?

Ett varsamt använt bett är inget tortyrredskap ;)

Exakt vad är det du inte tycker om med repgrimman? Jag själv tillexempel tycker att jag mister känslan i repgrimman just för att "tyglarna" inte är på var sin sida om hästens huvud. Svårt att förklara men har man ridigt klassiskt i 15års tid så sitter känslan i märgen. Så nu använder jag en vanlig aachen grimma (alltså bara själva delen) med pannband (vad nu den gör för nytta). Min aachen grimma har två inbyggda ringar på sidorna (små ringar) som jag fäster soft conections i och sedan tyglarna. Blir lite som ett hack fast du slipper hävstångs-effekten.

Jag rider aldrig med kontakt till tränset/grimman utan det handlar mer om känslan av att ha något i handen och det ökade självförtroende man får av att veta att det åtminstone finns något där.

Har inget emot ditt inlägg i stort, men känner ändå att jag måste lägga in en liten varning för att använda enbart en vanlig nosgrimma som huvudlag:

En nosgrimma är ett tillbehör till ett huvudlag, den är inte gjord för den belastning som kan bli OM oturen är framme och man måste riva tag ordentligt i tygeln för att styra undan eller bromsa hästen.

Det är hedervärt att man rider med små hjälper och inte belastar tygeln i onödan, men man måste ändå tänka på att det är 500 kg flyktdjur man sitter på eller bakom.

Saker kan gå snett, använd rejäl utrustning!:crazy:

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 628
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 297
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
565
Senast: tara
·
R
Övr. Hund Dethär är kanske en dum och pinsam fråga. Och jag känner mig redan o kunnig och som en dålig matte för att det hände och för att jag...
Svar
13
· Visningar
1 085
Senast: Red_Chili
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama